شمانیوز
شما نیوز

سرپرست وزارت صمت اعلام کرد:

آمار افزایشی تولیدات منتخب کالایی کشور در 3 ماه نخست امسال

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه آمار تولیدات منتخب کالایی کشور طی سه ماه گذشته، علیرغم همه محدودیت های موجود اعم از تحریم ها و شیوع بیماری کرونا، افزایشی بوده است؛ گفت: در بخش تولید لاستیک خودرو ۲۷ درصد افزایش تولید، انواع لوازم خانگی بین ۵۰ تا ۱۵۰ درصد و مواد شیمیایی و پتروشیمی با رشد تولید مواجه بودند.

آمار افزایشی تولیدات منتخب کالایی کشور در 3 ماه نخست امسال

به گزارش شمانیوز به نقل از شاتا، حسین مدرس خیابانی در حاشیه بازدید از یک واحد صنایع غذایی در استان البرز و در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد: امسال "تولید" یک مسئله محوری در کشور به شمار می آید و همانگونه که در فرمان مقام معظم رهبری سال ۹۹، سال "جهش تولید" نامگذاری شده است، تولید در حال حاضر مهم‌ترین موضوع مطرح در کشور است.

وی افزود: قطعاً با تقویت و توسعه بخش تولید بسیاری از مسائل و مشکلات کشور قابل حل است؛ مواردی همچون اشتغال، ارز آوری، توسعه صادرات و حتی در بسیاری از مسائل اجتماعی و امنیتی منوط به توسعه صنعتی و افزایش تولید در کشور است.

مدرس خیابانی ادامه داد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت چند ماموریت مهم برای تحقق اهداف "جهش تولید" تعریف شده که یکی از مهم ترین ماموریت های حال حاضر این وزارتخانه تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات است و در همین راستا تلاش می شود با بهره‌گیری از منابع مختلف ارزی برای تامین مواد اولیه ‌های لازم اقدام شود و البته در این خصوص با بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی نیز هماهنگی های لازم نیز انجام شده است.

وی اضافه کرد: دیگر مسئله مهم و محوری وزارت صمت در سال جاری موضوع توسعه صادرات است؛ هم اکنون مسیر صادرات برای بخش تولید ما و تولیدکنندگان ما باز شده و نرخ ارز تبدیل به یک مزیت صادراتی برای تولیدکنندگان ما شده است؛ قطعاً این مهم برای ایجاد بسترهای لازم جهت ارزآوری و تامین مواد اولیه واحد ها، باید بیش از پیش تقویت و توسعه یابد.

سرپرست وزارت صمت گفت: هدف گذاری صادرات غیر نفتی در سال ۹۹ حدود ۴۱ میلیارد دلار می باشد که در همین راستا تمرکز خوبی روی کشورهای همسایه و ظرفیت های صادراتی آنها انجام شده و هم اکنون خوشبختانه بیش از ۸۰ درصد مرزهای تجاری کشور فعال هستند و بعد از محدودیت های شیوع کرونا، هم اکنون مرزها به حالت عادی فعالیت خود برگشتند.

مدرس خیابانی تصریح کرد: کاهش صادرات در دو ماهه اول سال به سبب شیوع کرونا خوشبختانه در خردادماه جبران شده است.

وی افزود: دیگر موضوع محوری مد نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال "جهش تولید"، تعمیق ساخت داخل است، این وزارتخانه تمام تلاش خود را معطوف به این مسئله کرده است تا با بهره‌گیری از توان داخلی، نیازمندی‌های موجود به ماشین آلات، قطعات و تجهیزات را از طریق ساخت داخل تامین کند و از این طریق با کاهش ارزبری و همچنین کاهش وابستگی به توسعه صنعتی کشور بیش از این کمک نماید.

مدرس خیابانی اضافه کرد: در همین راستا با سایر دستگاه‌ها نهادها و بخش‌های مختلف و موثر در حوزه تولید، ساخت داخل و توانمند در بخش های مختلف صنعتی، جلسات مکرر و متعددی برگزار شده و همچنین با بخش صنایع دفاعی کشور با توجه به ظرفیت های فنی و استقلال صنعتی آنها، وارد همکاری مشترک در این حوزه شده است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در قالب میز های ساخت داخل موارد از جمله قطعات و تجهیزات مورد نیاز در بخش های مختلف صنعتی احصاء و برای داخلی سازی معرفی می شوند و امسال نیز طبق برنامه ریزی انجام شده در بخش صنعت داخلی سازی و کاهش ارزبری بالای 3.2 میلیارد دلار در دستور کار است.

مدرس خیابانی در پایان تاکید کرد: در صنایعی مثل خودرو، فولاد صنایع غذایی، لوازم خانگی و صنایع ماشین سازی مجموعه برنامه ها شامل تامین مواد اولیه، توسعه صادرات و همچنین ساخت داخل می تواند به تحقق جهش تولید بیانجامد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied