شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز// در آستانه 26 سالگی موبایل در ایران محقق شد :

رشد شارپی همراه اول در بازار ارتباطات و بورس

شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) با بیش از ربع قرن فعالیت به عنوان بزرگترین اپراتور ایران و خاورمیانه، در آستانه 26مین سالروز عرضه نخستین سیم کارت تلفن همراه در ایران، همچنان در رقابت با بزرگان بورس ایران در حال اوج گیری روی تابلوی معاملات بازار سرمایه است.

رشد شارپی همراه اول در بازار ارتباطات و بورس

به گزارش شمانیوز، ابتدایی ترین و اصلی ترین هدف کاربرد تلفن همراه، امکان برقراری کلامی و صوتی از طریق این رسانه است. ارتباط کلامی از طریق تلفن همراه این امر را ممکن ساخته است که با هر فردی و در هر کجا و در هر زمان بتوان به سهولت ارتباط برقرار کرد. اما کاربردهای تلفن همراه در عصر حاضر فراتر از برقراری ارتباطی کلامی است؛ مصداق بارز این مهم را می توان با کارکرد ارتباطات در زمان بحران مشاهده کرد.

 

26 سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۹ مرداد ۱۳۷۳ با واگذاری چهار سیم کارت به کارکنان نهاد ریاست جمهوری، رسماً عرضه سیم کارت تلفن همراه در ایران آغاز شد.

 

بر همین اساس نخستین مرحله از راه اندازی فناوری تلفن همراه در این سال با ظرفیت سازی برای 9200 شماره در شهر تهران با مسئولیت امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران کلید خورد و همراه اول از همان تاریخ تا به امروز توانست همواره جایگاه صعودی و اولین خود را به عنوان اپراتور اول تلفن همراه کشور و خاورمیانه حفظ کند.

 

بهره برداری از اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور، در مرداد ماه سال 1373 در شهر تهران با استفاده از 176 فرستنده و گیرنده در 24 ایستگاه رادیویی آغاز شد. به دنبال استقبال غیرمنتظره و بی نظیر مشترکین از این فناوری، شرکت مخابرات ایران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور بر آمد؛ افزون بر تهران ، شهرهای مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان و شیراز نیز زیر پوشش شبکه تلفن همراه قرار گرفت.

 

همراه اول طی سالها فعالیت توانست با هدف گذاری و سرمایه گذاری های کلان گامی بزرگ در جهت پیشبرد طرح های توسعه ای بردارد که  نتیجه موفقیت های خود را در افزایش سهم بازار ارتباطات، ارتقای سطح رضایتمندی مشترکان و گزارش های ارسالی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادویویی کشور مشاهده کرد.

 

بر اساس جدیدترین اخبار، همراه اول با در اختیار داشتن 92 میلیون و 462 هزار و 230 مشترک تلفن همراه، توانسته ظرفیت‌های درآمدی خوبی را از ارائه خدمات اینترنتی به 35 میلیون و 692 هزار و 889 مشترک 3G و 4G حاصل کند.

 

شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه اول) با سرمایه گذاری و اجرای طرح های رنگارنگ، مقصدی ایمن برای مشترکان خود و حتی مشترکان دیگر اپراتورهای کشور شد و توانست در بازار رقابتی اپراتورهای تلفن همراه جایگاه خود را در مقام نخست تثبیت کند به طوری که طی سال های گذشته تا به امروز شاهد رشد خطوط دائمی واگذار شده، خطوط واگذار شده اعتباری، خطوط فعال دائمی و اعتباری و در نهایت افزایش ضریب نفوذ همراه اول در مقایسه با سایر اپراتورهای تلفن همراه کشور بوده ایم.

 

این اپراتور در سال های اخیر نیز عملکرد فوق العاده ای در جذب مشترک جدید داشته به طوری که تنها در خرداد 98 توانست یک میلیون و 300 هزار مشترک جدید جذب کند و در مجموع سال گذشته حدود 7 میلیون و 900 هزار مشترک به دریافت کنندگان خدمات همراه اول اضافه شده اند و این روند ادامه دارد.

 

افزایش در ارائه کمی و کیفی خدمات تلفن همراه اول باعث شده این شرکت هم اکنون سهم 60 درصدی از درآمد بازار اپراتوری کشور را در اختیار بگیرد.

 

طبق جدید ترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سهم بازار اپراتورهای ایرانسل و رایتل در سال 99 با ریزش مواجه شده، اما همراه اول روندی صعودی داشته است به طوری که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار گزارشی از عملکرد اپراتورهای تلفن همراه در بهار سال 1399، خبر از رشد سهم بازار "همراه اول" داده است.

 

بر اساس این گزارش، سهم بازار همراه اول از 52.43 به 53.72 درصد در بهار سال جاری رسیده، در حالیکه ایرانسل از سهم 43.08 به 42.72 درصد افت کرده است.

سهم بازار رایتل هم همچنان کاهشی مانده و از 4.46 به 3.57 درصد در سال جدید رسیده است.

 

اما در کنار همه موفقیت های حاصل شده برای اپراتور اول به واسطه تلاش ها و برنامه ریزی های صورت داده طی ربع قرن فعالیت، می توان به بازیگری خوب این اپراتور در بازار سرمایه اشاره کرد.

 

این شرکت ارتباطی در روزهایی که ایران با اقتصادی بیمار دست و پنجه نرم می کند و در شرایطی که اکثر مردم سرمایه خود را به سمت بازار بورس سوق داده اند، توانست همواره شاخص سودآوری خود را در پله صعودی حفظ کند این در حالی است که شاخص سودآوری سایر شرکت ها در این بازار با افت و خیز روبرو بوده است.

گزارش: معصومه افلاکی

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied