شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل تجارت‌نو:

سرمایه گذاری بیمه تجارت‌نو با حواس جمع است

در فرصت دیدار با دکتر نیما نوراللهی، مدیر عامل شرکت بیمه تجارت‌نو در خصوص وضعیت کنونی شرکت، کشف بازارهای جدید و سرمایه گذاری‌های بورسی و غیربورسی مجموعه تحت مدیریت خود توضیحاتی ارایه کرد.

سرمایه گذاری بیمه تجارت‌نو با حواس جمع است

به گزارش شمانیوز به نقل از پایگاه خبری خرد و کلان، نوراللهی درباره داشتن یکی از بیشترین نرخ های بازدهی دارایی در صنعت بیمه، ا فزایش فروش بیمه نامه تجارت نو در نیمه نخست امسال به اندازه کل سال قبل و تاثیرات منفی شیوع ویروس کرونا بر صنعت بیمه نیز سخن گفت.

 

متن کامل این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

 

شرایط امروز بیمه تجارت‌نو چگونه است؟

بیمه تجارت‌نو در سال ۹۵ تاسیس شد و حداکثر پرتفوی آن تا پایان سال ۹۶ نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان بود. با این حال پرتفوی شرکت با رشدی قابل توجه تا پایان سال ۹۸ به ۶۰۰ میلیارد تومان رسید و سود پایه هر سهم این شرکت از ۲۸۸ریال به ۹۰۵ ریال افزایش یافت.

شرکت بیمه تجارت‌نو همواره یکی از بالاترین شاخص های رشد سودآوری و بیشترین نرخ بازدهی را در صنعت بیمه از آن خود کرده است. به طورکلی این شرکت بیمه ای در همه شاخص‌های بیمه گری و سودآوری، جزو سه شرکت برتر صنعت بیمه بوده و در سال جاری هم از فرصت های سرمایه‌گذاری و سایر ابزارهای مالی به خوبی استفاده کرده است.

به پشتوانه عملکرد سه و شش ماهه، برای این شرکت در سال ۹۹ هم سودخوبی پیش بینی می‌شود. بیمه تجارت‌نو در شش ماهه اول امسال،به اندازه کل سال گذشته بیمه نامه فروخته که این امر، نوید بخش یک شرایط بسیار خوب برای شرکت است. به طور کلی می توان گفت که سرمایه گذاری بیمه تجارت‌نو با حواس جمع است.

 

صورت‌هالی مالی منتشر شده در کدال نشان می دهد که ترکیب پرتفوی شرکت با قبل از این، تفاوت های زیادی دارد. مثلا سهم بیمه انرژی و نفت به صفر رسیده یا سهم بیمه درمان به شدت افزایش یافته است. علت آن چیست؟

این تغییرات، عمدتا به دلیل نحوه ثبت قراردادهای بیمه ای است. در برخی موارد، حسابرس تاکید داشته که سال ثبت قراردادها باید تغییرکند. بخش دیگر هم، به دلیل تمدید برخی قراردادها به صورت کوتاه مدت است. این موضوع در بیمه های انرژی دیده می‌شود، اما اگر صورت‌های مالی مهر ماه و بعد از آن منتشر شود، مشاهده خواهد شد که قراردادهای جدید ثبت و سهم تازه ای به رشته های بیمه ای داده شده است.

 

چرا سهم بیمه نامه شخص ثالث در پرتفوی شرکت رشد جهشی داشته است؟

بیمه نامه‌های شخص ثالث صادره توسط شرکت بیمه تجارت نو، مربوط به خودروهای صفر کیلومتر است. با این که عده‌ای باور دارند که بیمه نامه شخص ثال ثزیان‌ده است، ولی من این نظر را قبول ندارم. برعکس، بیمه نامه شخص ثالث خودروهای صفر کیلومتر سود دارد و ما هم به این دلیل، پرتفوی شرکت سایپا را گرفته‌ایم. این کار برای شرکت جریان نقدینگی خوبی ایجاد کرده که از آن در بازار سرمایه استفاده کرده ایم. ضریب خسارت این بیمه نامه ها هم پایین است.

 

شرکت سایپا حق بیمه خودروهای صفر کیلومتر را به موقع پرداخت می کند؟!

در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که فقط یک خودروساز را نمی توان بیمه‌گزار بدهکار دانست. خودرو ساز دیگر هم به صنعت بیمه بدهکار است. البته حجم بدهی سایپا کمترشده و از نظر پرداخت حق بیمه به روزتر است.

نکته دیگر این که ما بیمه گزار را شریک تجاری خود می دانیم و با او در تعامل هستیم. روزی که او پول ندارد، ما با او کنار می آییم و روزی که ما با مشکل مواجه‌ایم، او به ما کمک می‌کند. ضمن این که همه ما در یک کشتی بزرگ با عنوان کشور جمهوری اسلامی ایران نشسته ایم. ما نمی توانیم با شریک تجاری‌مان تقابل کنیم.

همچنین گفته شده شرکت های بیمه ای نباید به جای طلب خود از بیمه گزاران سهم دریافت کنند. این در حالی است که اسناد موجود نشان می‌دهد هر سهمی که بابت مطالبات از شرکت سایپا گرفته شده، آن را به چند برابر قیمت فروخته ایم و در چارچوب آیین نامه ۹۷ سود کرده ایم.

 

بیمه تجارت نو چطور توانسته در شش ماهه نخست سال به انداز کل سال گذشته بیمه نامه بفروشد؟ بازار جدیدی کشف کرده اید؟

از مهمترین ارکان یک شرکت، سرمایه آن است؛ ما قصد داریم به زودی افزایش سرمایه بدهیم و در دو مرحله، سرمایه شرکت را به ۶۰۰ میلیارد تومان برسانیم.

رکن دیگر سرمایه انسانی است؛ بیمه تجارت‌نو دارای نیروهای جوان، خلاق و پر انرژی است. آنها امروز با تجربه تر و فنی تر از گذشته عمل می‌کنند.

رکن سوم شبکه فروش است؛ امروز شبکه فروش ما کارآزموده‌تر شده و حدود اختیارات بیشتری هم دارد و همه اینها دست به دست هم داد که بتوانیم بازارهای جدیدی را پیدا کنیم.

بیمه تجارت‌نو تا چندی پیش با هیچ مرکز درمانی قراداد نداشت، اما امروز شرایط کاملا متفاوت شده و بسیاری از مراکز درمانی طرف قرارداد ما هستند. از طرفی خدمات شرکت هم گسترش پیدا کرده و تمامی این عوامل باعث شده که اعتماد عمومی نسبت به ما چندین برابر شود، در نتیجه فروش شرکت بیش از پیش افزایش یافته است.

 

افزایش فروش ناشی از عدم رعایت نرخ های فنی که نیست؟

شرکت بیمه تجارت‌نو نسبت به رعایت همه چارچوب ها مقید است. مجموعه اصول فنی را در عملیات بیمه گری به خوبی رعایت می‌کند تا هم بتواند به مشتریان خود خدمات خوبی ارایه دهد و هم سایر ذینفعان را راضی نگه دارد.

 

امسال سال شیوع ویروس کرونا بود. این بیماری بر فعالیت های صنعت بیمه و شرکت شما چه تاثیری داشت؟

متاسفانه شیوع ویروس کرونا به معضلی برای همه دنیا تبدیل شده و رشد اقتصادی خیلی از کشورها را منفی کرد، بنابراین ما هم از تبعات منفی این بیماری در امان نبوده‌ایم. به هرحال وقتی کیک اقتصاد کوچک می شود، همه بخش ها را هم متاثر می کند، ولی آثار آن در بخش های مختلف متفاوت است. مثلا اثر منفی شیوع این ویروس بر صنعت گردشگری زیاد بود، ولی در صنعت بیمه شاید این اثر کمتر باشد. توجه داشته باشید در شرایط ناشی از کرونا باتحریمهای ظالمانه هم روبه رو هستیم.

می توان آثار کرونا بر صنعت بیمه را در دو بخش دید.با شیوع ویروس کرونا، ابتدا مسافرت ها کم شد و در نتیجه تصادفات جاده ای هم کاهش یافت. همچنین کسانی که از خدمات بیمه درمان استفاده می‌کردند، درمان خود را به تاخیر انداختند و این باعث شد که چند شرکت در مقطع زمانی مشخصی هزینه کمتری بپردازند، ولی حالا مسافرت رفتن و مراجعات پزشکی به شکل سابق برگشته، با این تفاوت که نرخ خدمات متناسب با افزایش نرخ دلار بالا رفته است.

در بعد کلان، چون کرونا رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد، کسب و کارها هم کوچک می شوند. آنها همان هایی هستند که بیمه نامه می خریدند. وقتی کیک اقتصاد کوچک شود، پروژه‌ای اجرایی نشود و فعالیت اقتصادی محدود گردد، طبیعی است که بیمه نامه مسئولیت، مهندسی، آتش سوزی و غیره هم فروش نمی رود.

آثار منفی این بیماری بر صنعت بیمه را در بلند مدت خواهیم دید و یقینا سهم بیمه در کل اقتصاد کشور کمتر می‌شود.

 

به تازگی درباره آینده ترکیب جنسیتی صنعت بیمه اظهار نظری از شما منتشر شد. ماجرا چه بود؟

بررسی‌ها نشان می دهد که نوع جذب دانشجو در دانشگاه ها باچولگی مواجه است. این روزها رشته بیمه برای خانم‌ها جذابیت زیادی پیدا کرده و دانشجویان این رشته بیشتر خانم ها هستند.

معتقدم در همه امور، باید حد تعادل را نگه داشت. از این منظر،می تواناین افراد را به سمت مدیریت مالی هدایت کرد تا در آینده، مدیران خانم تحصیلکرده بیشتری در حوزه بورس و تحلیل بازار داشته باشیم.

قطعا باید از همه استعدادها استفاده شود، نه این که افرادی را در دانشگاه تربیت کنیم ولی در نهایت نتوانیم از توان بالای آنها استفاده مطلوبی کنیم.

ناگفته نماند که شرکت بیمه تجارت‌نو از وجود تعدادی مدیران خانم تحصیلکرده و توانمند بهره می برد. اگر تعداد مدیران خانم به کل تعداد مدیران را به عنوان یک شاخص در نظر بگیریم، حتما تجارت‌نو یکی از بالاترین رتبه ها را کسب خواهد کرد. ما طرفدار به کارگیری همه ظرفیت ها هستیم و در عمل هم این را نشان داده ایم.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied