شمانیوز
شما نیوز

کیف پول الکترونیک خدمات رایگان حذف می شود؟

بانک مرکزی، اواسط شهریور ماه پس از حداقل سه سال انتظار فعالان صنعت پرداخت، مصوبه کیف پول الکترونیک را صادر کرد؛ این مستند مسیر فعالیت مستقیم استارتاپ‌ها در این حوزه را تا حدود زیادی مسدود می‌کند.مدیرعامل مرکز نوآوری ایران زمین معتقد است که هر چند دستورالعمل جدید بانک مرکزی در مورد کیف پول، ورود مستقیم استارتاپ‌ها به این اکوسیستم را تقریبا غیرممکن می‌کند، اما آنها می‌توانند از شرکت‌های بزرگی که راهبر این ابزار می‌شوند، خدمت بگیرند.

کیف پول الکترونیک خدمات رایگان حذف می شود؟

مدیرعامل مرکز نوآوری ایران زمین معتقد است که هر چند دستورالعمل جدید بانک مرکزی در مورد کیف پول، ورود مستقیم استارتاپ‌ها به این اکوسیستم را تقریبا غیرممکن می‌کند، اما آنها می‌توانند از شرکت‌های بزرگی که راهبر این ابزار می‌شوند، خدمت بگیرند.

وحید محمودیان گفت: دستورالعمل بانک مرکزی به صورت مستقیم به استارتاپ‌ها اجازه نمی‌دهد در حوزه کیف پول فعالیت کنند و به نظر می‌رسد این مستند تنها به بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ وابسته به آنها که می‌توانند سرمایه ثبتی خوبی داشته باشند، اجازه حضور در اکوسیستم را می‌دهد.

 

نکته مثبت؛ پایان بلاتکلیفی

او در عین حال، پایان بلاتکلیفی را نکته مثبتی برای بازار کیف پول دانست و افزود: هر ایرادی که به دستورالعمل وارد باشد، وجود قانون از بی‌قانونی بهتر است و اکنون شرایطی فراهم شده است که مجموعه‌ها می‌توانند بر اساس چهارچوب موجود، فعالیت‌های جدی‌تری را در حوزه کیف پول آغاز کنند.

مدیرعامل مرکز نوآوری ایران زمین ادامه داد: تا پیش از این، برخی شرکت‌ها به صورت جسته و گریخته در بازار کیف پول فعالیت می‌کردند، اما مستند بانک مرکزی اجازه می‌دهد که بازیگران علاقه‌مند، به صورت جدی‌تر و با برنامه‌ریزی بهتر وارد این حوزه شوند.

 

چالش‌های تراکنش رایگان

محمودیان، افزود: تا زمانی که کاربران از امکان تراکنش‌های رایگان برخوردار باشند، تشویق آنها به بهره‌گیری از کیف پول و پرداخت کارمزد مشکل است.

او تاکید کرد: با وجود این، شکل‌گیری ابزار کیف پول ضروری است؛ هر چند که این اکوسیستم در شرایط فعلی ناچار است که مسیر سختی را طی کرده و با ارائه خدمات ارزش افزوده به کاربران، آنها را ترغیب به استفاده از کیف پول کند.

به گفته این فعال صنعت پرداخت، در صورتی که نظام کارمزد اصلاح شود، جذابیت بهره‌گیری از کیف پول افزایش می‌یابد و مشتریان می‌پذیرند که پرداخت‌های خرد را از طریق این ابزار انجام دهند.

 

شرایط برای استارتاپ‌ها روشن‌تر می‌شود

مدیرعامل مرکز نوآوری ایران زمین، در مورد راهکار تیم‌های استارتاپی و کسب و کارهای نوپا برای ورود به اکوسیستم کیف پول گفت: استارتاپ‌ها باید سرمایه ثبتی خود را افزایش دهند و تضامین و وثائق لازم را در اختیار بانک عامل قرار دهند که این امر برای بسیاری از آنها میسر نیست.

محمودیان افزود: با وجود این، تیم‌های استارتاپی می‌توانند از راهبران این عرصه خدمت بگیرند و در عمل، شرایط برای فعالیت آنها روشن‌تر از قبل می‌شود.

او تاکید کرد: در این راستا، زیرساخت‌هایی مانند بانکداری باز نیز اهمیت بیشتری می‌یابد و مجموعه‌های بزرگی چون مرکز نوآوری ایران زمین می‌توانند به استارتاپ‌ها خدماتی را ارائه کنند. در واقع، ضمن وجود تفاوت‌هایی، الگوی کار می‌تواند شبیه همکاری پرداخت‌یارها و شرکت‌های ارائه‌کنندگان خدمات پرداخت باشد.

 

منبع: تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied