شمانیوز
شما نیوز

با سررسید صکوک اجاره دولت؛

مالکیت اردوگاه شهید باهنر به آموزش و پرورش برگشت

صکوک اجاره وزارت امور اقتصادی و دارایی که با حجم ۴۰ هزار میلیارد ریال در بهمن ۹۵ برای آموزش و پرورش با نمادهای اجاد۲۱ الی ۲۷ و اجاد۳ منتشر شده بود، سررسید شد و دارایی مبنای انتشار آن که عرصه ملک مجتمع فرهنگی اردویی شهید باهنر بود پس از پرداخت آخرین اجاره بها و اصل اوراق، به وزارت آموزش و پرورش منتقل شد.


مالکیت اردوگاه شهید باهنر به آموزش و پرورش برگشت

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه با اعلام این خبر به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: تمامی اقساط صکوک اجاره آموزش و پرورش و مبلغ اصل اوراق با هماهنگی های صورت گرفته بین وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه کشور در مواعد مقرر پرداخت شده و دوشنبه ۴ اسفند پس از طی تشریفات قانونی مالکیت اردوگاه شهید باهنر با همکاری معاونت حقوقی وزارت آموزش و پرورش و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سایر مراجع ذی صلاح به وزارت آموزش و پرورش انتقال یافت.

غلامرضا ابوترابی در خصوص صکوک اجاره آموزش و پرورش توضیح داد: در راستای اجرای مصوبه شماره ۹۹۷۳۸/ت۵۳۶۶۴ هـ مورخ ۱۲ آبان ۱۳۹۵ هیأت وزیران در خصوص تأمین منابع مالی لازم جهت پرداخت بدهی‌های برخی دستگاه‌های اجرایی و مطابق ردیف ۲ جدول شماره ۳ تبصره ۳۶ قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور، وزارت آموزش و پرورش صرفاً به عنوان ذی‌نفع و بهره‌بردار مکلف شد برابر ضوابط مندرج در آیین‌نامه نسبت به معرفی دارایی مبنای انتشار و ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز اقدام کند.

وی ادامه داد: در این زمینه حسب تکلیف محوله، مسؤولین وقت آموزش و پرورش نیز اقدام به معرفی ملک اردوگاه شهید باهنر واقع در منظریه تهران کرده و پس از ارجاع موضوع به کارشناس رسمی دادگستری، قیمت عرصه اردوگاه (بدون لحاظ اعیانات و ساختمان ها و تأسیسات) مورد ارزیابی قرار گرفت و نتیجه به کارگروه اجرایی اعلام شد؛ البته روش تعیین ارزش دارایی‌های مبنای انتشار اوراق و همچنین سایر معیارهای مربوطه با موافقت کارگروه اجرایی انتشار صکوک اجاره (متشکل از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، بانک مرکزی، دستگاه بهره بردار و ...) تعیین شده  بود.

ابوترابی خاطرنشان کرد: با انتشار اوراق در سال ۹۵ مالکیت دارایی مذکور بر اساس قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید و طبق مفاد قرارداد فروش و اجاره به شرط تملیک به شرکت واسط مالی شهریور سوم (ناشر اوراق) منتقل شد و آموزش و پرورش به عنوان مستاجر از این ملک استفاده می کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه توضیح داد: در صکوک اجاره تأمین نقدینگی، بانی دارایی خود را (که در حال حاضر از آن استفاده می کند) به شخص دیگری (ناشر) می فروشد و مجدد آن را اجاره می کند. به بیان ساده بانی توانسته است با فروش موقت دارایی خود مبلغی را جهت رفع نیازهای نقدینگی خود کسب کند و در پایان عمر اوراق پس از پرداخت آخرین اجاره بها و اصل اوراق، این دارایی به تملک بانی باز خواهد گشت.

ابوترابی اظهار داشت: صکوک به عنوان یک ابزار تامین مالی اسلامی مدت هاست که در عرصه جهانی در کنار اوراق قرضه توسط کشورهای مسلمان و غیر مسلمان مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس آمار موسسه IIFM، از سال ۲۰۰۱ میلادی تا ۲۰۲۰ حجم صکوک منتشره توسط شرکت های دولتی و خصوصی در جهان به ترتیب بالغ بر ۷۵۰ و ۳۲۰ میلیارد دلار است.

وی خاطرنشان کرد: در بازار سرمایه ایران نیز پس از تصویب قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در سال ۱۳۸۸ تاکنون ۹۸ مورد انواع صکوک به ارزش بیش از ۷۴۲ هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه منتشر شده است که ۴۵ مورد آن مجموعاً به ارزش بالغ بر ۱۲۶ هزار میلیارد ریال سررسید شده و مبالغ اقساط و اصل این اوراق در مواعد مقرر پرداخت شده است.

ابوترابی ادامه داد: دولت تاکنون مجموعاً ۱۴ مرتبه از طریق انتشار انواع صکوک (اجاره، مرابحه و منفعت) در بازار سرمایه به ارزش بالغ بر ۳۹۶ هزار میلیارد ریال اقدام به تامین مالی کرده  که تا به امروز ۴ مورد آن به ارزش ۶۵ هزار میلیارد ریال سررسید شده و مابقی در حال معامله اند

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied