شمانیوز
شما نیوز

رییس اتحادیه مشاوران املاک تاکیدکرد؛

عدم افزایش قیمت مسکن و اجاره بها درسال جاری/الزام ثبت منازل در سامانه املاک به نفع مردم است

رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه الزام ثبت منازل در سامانه املاک و اجرای مالیات بر خانه های خالی از سکنه به نفع بخش مسکن و در نهایت به نفع مردم خواهد بود گفت: مصوبه مجلس برای اخذ کد رهگیری و ثبت همه معاملات مسکن، امنیت سرمایه گذاری در بخش مسکن را افزایش خواهد داد.

عدم افزایش قیمت مسکن و اجاره بها درسال جاری/الزام ثبت منازل در سامانه املاک به نفع مردم است

به گزارش شمانیوز به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای بررسی طرح جهش تولید مسکن، الزام به اخذ کد رهگیری و ثبت همه معاملات مسکن اعم از «خرید و فروش» و «رهن و اجاره» را به تصویب رساند.

در ماده ۱۹ این طرح آمده: در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن درج کلیه معاملات خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و اخذ کد رهگیری الزامی است.

الزام به درج کد رهگیری در همه معاملات مسکن برای اولین بار در شورای عالی مسکن دولت نهم به ریاست رییس جمهور وقت، به تصویب رسید اما با شکایت برخی از شهروندان به دیوان عدالت اداری، این الزام لغو شد.

دومین بار نیز سال گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا، الزام به درج کد رهگیری در همه معاملات مسکن را برای دریافت وام ودیعه مسکن مصوب و به اتحادیه مشاوران املاک ابلاغ کرد. اما سوال این است که با اتمام بحران کرونا در کشور، مصوبات ستاد مذکور اگر به خودی خود لغو ‌شوند این برنامه و اقدام آیا می تواند ادامه یابد یا خیر؟ به همین دلیل مصوبه مجلس که بعنوان بخشی از طرح جهش تولید مسکن به تصویب رسید اگر به تایید شورای نگهبان برسد کد رهگیری معاملات مسکن و سامانه ثبت املاک و مستغلات کشور به رسمیت شناخته می‌شود.

مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با هیبنا در پاسخ به این پرسش که آیا الزام و مصوبه مجلس مبنی بر اخذ کد رهگیری و ثبت همه معاملات مسکن می تواند به سرمایه گذاری بخش مسکن و کاهش تخلفات کمک کند گفت: اتحادیه املاک سالهاست که تاکید دارد اخذ کد رهگیری بر اساس کد پستی راه فرار نیز دارد اما به هر حال این اقدام مجلس جای تقدیر و تشکر دارد.

وی افزود: این اقدام مجلس شورای اسلامی یک گام رو به جلو است اما اگر اخذ کد رهگیری بر اساس پلاک ثبتی باشد به واقع جای هیچ گونه تخلف را برای برخی سوء استفاده ها نخواهد گذاشت. به هر حال این اقدام مجلس را باید به فال نیک گرفت چرا که اخذ کد رهگیری و ثبت همه معاملات مسکن، امنیت سرمایه گذاری در بخش مسکن را افزایش خواهد داد.

خسروی با اشاره به اینکه بارها اعلام شده دریافت وجه اضافه از سوی مشاوران املاک بابت ثبت و ارائه کد رهگیری، غیر قانونی است اظهار داشت: طی نشستی که با نایب رئیس مجلس داشتیم نکات مثبت این مصوبه را ارائه کردیم بنابراین امیدواریم که این مصوبه در شورای نگهبان هم به تایید نهایی برسد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: شفافیت در بازار مسکن با الزامی شدن اخذ کد رهگیری از معاملات مسکن ارتقا می‌یابد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که از 19 فروردین ماه جاری ثبت منازل در سامانه املاک برای اجرای مالیات بر خانه های خالی از سکنه الزامی است، آیا این طرح می تواند بر بازار مسکن نقش مثبتی ایفا کند گفت: طرح اخذ مالیات بر خانه های خالی از سکنه سالهاست که در اکثر کشورهای پیشرفته در حال اجرا است بنابراین این طرح می تواند بر ساماندهی بازار مسکن نقش خوبی داشته باشد.

وی ادامه داد: این طرح در ابتدا به نفع بخش مسکن و در نهایت به نفع مردم است و مردم بدانند که درج مشخصات واحد مسکونی خود در سامانه املاک ابتدا به نفع خودشان است.

خسروی خاطر نشان کرد: همانگونه که اقلام ضروری مانند مواد غذایی، لوازم خانگی و خودرو نباید احتکار شود، خانه‌های خالی نیز باید مورد استفاده قرار گرفته و صاحبان آنها ملزم به پرداخت مالیات شوند. پس قطعا اجرا شدن این قانون منجر به رونق اجاره و خرید و فروش املاک خواهد شد.

وی تاکید کرد: قیمت مسکن و اجاره بها در سال جاری به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و ثبات نرخ ارز نمی تواند افزایش یابد.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied