شمانیوز
شما نیوز

تحلیل آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد؛

تقویت انتشار اوراق با حمایت بانک ها

بررسی ها نشان می دهد که در سال گذشته دولت توانست با حمایت و مشارکت بانک ها به میزان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی با مکانیزم حراج منتشر کند و بیش از ۵۰ درصد از این اوراق توسط بانک ها خریداری شد.

تقویت انتشار اوراق با حمایت بانک ها

به گزارش شمانیوز ، یکی از اتفاق های مبارک برای اقتصاد کشور، بهره گیری از انتشار اوراق اسلامی در بخش درآمدهای بودجه ای است. این موضوع باعث شد که دولت برای نیازهای خود در سال گذشته، از منابع بانک مرکزی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بهره نگیرد. بانک ها نیز در سال گذشته نقش قابل توجهی در مشارکت خرید اوراق بدهی داشتند، به نحوی که در سال گذشته از 120 هزار میلیارد تومان که در بازار بدهی به فروش رسید، بیش از نیمی از آن توسط بانک ها خریداری شد.

اوراق بدهی دولتی در جهان به‌عنوان دارایی بدون ریسک شناخته می‌شوند، از این جهت که دولت‌ها با مدیریت نقدینگی،‌ بازپرداخت اوراق را انجام و به شدت مراقبت می‌کنند تا از هرگونه نکولی خودداری شود. رییس کل بانک مرکزی درباره تاثیرات انتشار اوراق بدهی نوشته است که دولت با انتشار اوراق بدهی، نه تنها می‌تواند نیازهای خود را پوشش دهد، بلکه به تعمیق بازار بدهی و اصلاح ترازنامه بانک‌ها نیز کمک کرده و ابزار کنترل بهتر تورم را در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد.

از سوی دیگر این موضوع به تقویت عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی نیز کمک خواهد کرد. بانک مرکزی قرار است که با بهره گیری از عملیات بازار باز علاوه بر کنترل نرخ سود بانکی در کریدور مشخص، هدفگذاری تورمی را با ابزار مدنظر خود عملیاتی کند.

عبدالناصر همتی در بخش دیگری از صحبت های خود به این موضوع اشاره کرده است که ترازنامه بانک مرکزی، یا همان حجم پول پرقدرت، از دو مسیر بزرگ می‌شود؛ یک مسیر، افزایش خالص خرید ارزهای خارجی توسط بانک است. این ارزها عمدتا مربوط به درآمدهای نفتی دولت یا صندوق توسعه ملی هستند. این بسط ترازنامه، مربوط به عرضه برونزای ذخایر است. یک مسیر دیگر، افزایش بدهی بانک‌ها یا دولت به بانک مرکزی است.

این افزایش بدهی، مربوط به تقاضای درون‌زای اقتصاد است. هر‌گونه کسری بودجه دولت به‌صورت مستقیم یا از طریق ترازنامه بانک‌ها، منجر به انبساط ترازنامه بانک مرکزی می‌شود. از نگاه رییس کل بانک مرکزی، اگر بانک مرکزی روی ترازنامه کنترل نداشته باشد، به‌سختی می‌تواند نقدینگی را با ابزار محدود و غیرموثر سپرده قانونی و مدیریت و جیره‌بندی اعتبارات، کنترل کند.

به همین دلیل، بانک مرکزی مصمم به تغییر کانال انتقال اثر پول پرقدرت به نقدینگی‌ با راه‌اندازی عملیات بازار باز است؛ با این روش، بانک مرکزی همانند تجربه بسیاری از بانک‌های مرکزی دنیا، به‌جای کنترل مقدار پول، به کنترل قیمت پول می‌پردازد، بنابراین قطع ارتباط بین حجم پول پرقدرت با نقدینگی، با اجرای کانال نرخ سود در بازار بین‌بانکی و اجرای عملیات بازار باز حاصل خواهد شد. بنابراین در زمینه اجرای عملیات بازار باز نیاز است که بازار بدهی عمیق شده و بانک ها نیز بخشی از دارایی های خود را به اوراق بدهی تبدیل کنند.

 

 

منبع:پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا

 


 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied