شمانیوز
شما نیوز

آنفلوانزا

آنفولانزای خطرناک را بشناسید | درمان و علائم آنفولانزا را بشناسیم

شایع‌ترین نوع آنفلوانزا که در این فصل به همراه کرونا در گردش است، آنفلوانزای نوع A است که علائم آن با سایر آنفلوانزا‌ها تفاوت چندانی ندارد.

آنفولانزای خطرناک را بشناسید | درمان و علائم آنفولانزا را بشناسیم

به گزارش شمانیوز: آنفولوانزا  بیماری واگیردار است که توسط نوعی ویروس آران‌ای یا بیماری تی از خانواده ارتومیکسوویریده ایجاد می‌شود. آنفولوانزا باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی می‌شود که با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی‌حالی شدید نمایان می‌شود. سه نوع از ویروس آنفلوانزا به نام‌های آ (A)، ب (B)، ث (C) وجود دارد. نوع آ در انسان و حیوانات، نوع ب در انسان و پستانداران و نوع ث فقط در انسان دیده می‌شود.

آنفولانزا

شایع‌ترین و خطرناک‌ترین نوع آنفلوانزا کدام است؟

به گفته یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی شایع‌ترین نوع آنفلوانزاکه  در این فصل به همراه کرونا در گردش است، آنفلوانزای نوع A  است که علائم آن با سایر آنفلوانزا‌ها تفاوت چندانی ندارد.

مسعود مردانی در گفت‌وگو با میزان در پاسخ به این سوال که شایع‌ترین نوع آنفلوانزا در این فصل کدام است؟، گفت: شایع‌ترین نوع آنفلوانزا که  در این فصل به همراه کرونا در گردش است، آنفلوانزای نوع A است که علائم آن با سایر آنفلوانزا‌ها تفاوت چندانی ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه کدام یک از آنفلوانزا‌ها از بقیه انواع آن خطرناک‌تر است؟، توضیح داد: به طور کلی همه انواع آنفلوانزا می‌توانند خطرناک باشند، اما در افرادی که دچار نقص ایمنی نیستند و سن بالایی ندارند این بیماری بسیار خوشخیم است و طی مدت کوتاهی و حتی به صورت خود به خود بهبود پیدا می‌کند، ولی آنفلوانزا در اشخاص باردار، بیماران قلبی و ریوی، افراد مبتلا به نقص ایمنی و سرطان و همچنین اشخاص مسن ممکن است سیر پیش رونده‌ای داشته باشد و از این رو این افراد باید واکسینه شوند و مراقب این بیماری باشند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سوال که انواع آنفلوانزا‌ها با هم چه تفاوتی دارند؟، اظهار کرد: انواع آنفلوانزا‌ها از لحاظ علائم بالینی با یکدیگر تفاوتی ندارند و در برخی موارد کاملا شبیه به هم هستند و تشخیص آن‌ها از یکدیگر تنها با انجام آزمایش مولوکولی امکان پذیر است.

آنفولانزا

تامین ۲میلیون دُز واکسن آنفلوآنزا برای امسال

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مقرر شده که دو میلیون دُز واکسن آنفلوآنزا در اختیار معاونت بهداشتی وزارت بهداشت قرار گیرد، گفت: تاکنون ۸۰۰ هزار دز واکسن آنفلوآنزا تحویل معاونت بهداشتی وزارت بهداشت شده است. البته امسال بخش مهمی از نیاز کشور در از طریق واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی رفع می‌شود که برای اولین بار این اقدام می‌افتد.

دکتر محمدرضا شانه‌ساز درباره وضعیت تامین واکسن آنفلوآنزا برای سال جاری، گفت: طبق روال سنوات گذشته، علی‌رغم تحریم‌هایی که در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی و ... وجود دارد، ما از ماه‌ها قبل در زمینه تامین واکسن آنفلوآنزا اقدام کرده بودیم.

وی افزود: تاکنون ۸۰۰ هزار دز واکسن آنفلوآنزا تحویل معاونت بهداشتی وزارت بهداشت شده است. اتفاق جدیدی که امسال می افتد، این است که بخش مهمی از نیاز کشور در از طریق واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی رفع می‌شود که برای اولین بار این اقدام می‌افتد. باید توجه کرد که واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی نتیجه سال‌ها کار علمی و تولیدی کشور بوده است.

شانه‌ساز ادامه داد: مقرر شده که دو میلیون دز واکسن آنفلوآنزا در اختیار معاونت بهداشتی وزارت بهداشت قرار گیرد تا برای گروه‌های هدف و آسیب‌پذیر مانند زنان باردار، کادر درمان و... تزریق شود. بعد از تامین این میزان واکسن برای معاونت بهداشتی، سایر واکسن‌های آنفلوآنزا در داروخانه‌های سطح کشور توزیع می‌شود و مردم می‌توانند این واکسن را از داروخانه‌ها تهیه کنند.

رییس سازمان غذا و دارو که در یک بخش خبری تلویزیونی صحبت می کرد، تاکید کرد: بر این اساس تاکنون ۸۰۰ هزار دز واکسن آنفلوآنزا تحویل معاونت بهداشتی وزارت بهداشت شده است و مابقی نیز تامین می شود و تحویل می‌دهیم. بعد از این اقدام نیاز معاونت بهداشتی تامین شده و مابقی واکسن‌ها از طریق داروخانه‌ها در دسترس مردم قرار می‌گیرد. باید توجه کرد که صرفه جویی ارزی ناشی از تولید داخل واکسن آنفلوآنزا ۱۵ میلیون دلار خواهد بود که علاوه بر این دانشی که در کشور ایجاد شد، کار بزرگی در کشور بود. صرفه جویی ارزی و قیمت پایین تر محصول هم از مزایای تولید داخلی این واکسن خواهد بود.

آنفولانزا را دست کم نگیرید

باور اشتباه: آنفولانزا خطرناک نیست و یک عفونت ویروسی خفیف می باشد.

درست است آنفولانزا خطرناک ترین بیماری دنیا نیست اماجزو بیماری هایی است که سالیانه جان افراد زیادی را در معرض خطر قرار می دهد و حدود 250 الی 500 هزار نفر سالانه به علت این بیماری جان خود را از دست می دهند.

آنفولانزای H1N1 برای جوانان خطرناک است و نوع فصلی آن برای آنان که سیستم ایمنی ضعیف دارند و افراد مسن و کودکان خطرناک می باشد.

منبع: میزان و ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied