شمانیوز
شما نیوز

سهام عدالت

ارزش سهام عدالت در هفته اول آذر | ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

ارزش سهام عدالت در هفته اول آذر ماه با کاهش قیمت روبرو شد.

ارزش سهام عدالت در هفته اول آذر | ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

به گزارش شما نیوزسهام عدالت از زمان آزادسازی، تاکنون، با نوسان زیادی روبرو بوده است. بیش از نیمی از جمعیت کشور دارای برگه های سهام عدالت هستند و به همین دلیل، اخبار سهام عدالت برای مردم حائز اهمیت است. ارزش سهام عدالت در تابستان سال گذشته (99) با رشد بسیاری روبرو شد ولی پس از آن، ارزش سهام عدالت وارد روند نزولی شد.
شاخص کل بورس در پایان هفته جاری نسبت به هفته گذشته ۱٫۵ درصد افت داشت. در همین مدت ارزش سهام عدالت نیز ۱٫۶ درصد ریخت.
بازار سهام این هفته نسبت به هفته گذشته با افت ۱٫۵ درصدی در شاخص کل مواجه بود. در حالی که بازار سهام در ابتدای هفته جاری کانال ۱٫۴ میلیون را از دست داده بود چهارشنبه نیز مجددا به کانال ۱٫۳ میلیون واحدی سقوط کرد. برخی از کارشناسان معتقدند تا اواخر آذر ماه شاخص کل در همین محدوده در نوسان باشد و پس از آن رشد تجربه کند.
بازار سهام تمام این هفته را منتظر اتفاقات خوبی بود که نیفتادند. اگر چه افزایش سرمایه وبملت، شستا و بازگشایی نماد شپنا در اواسط هفته برای شاخص کل رشد به ارمغان آوردند، اما این موضوع داومی نداشت و بازار در ادامه هفته روند فرسایشی خود را پیش گرفت و در نهایت هم شاخص کل بورس در کانال ۱٫۴ میلیون واحدی دوام نیاورد.
کم‌ رمقی در بازار سرمایه اما مثل هفته گذشته، دامن ارزش سهام عدالت را نیز گرفت. بر اساس محاسبات انجام شده، قیمت سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی در پایان این هفته به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به هفته گذشته حدود ۲۱۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. این در حالی بود که از نظر درصد افت، ارزش سبد سهام عدالت ۱٫۶ درصد افت داشت. به این ترتیب ارزش ۶۰ درصد سهام قابل‌ فروش این سبد به ۷ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان رسیده است.

برای سهام عدالت بسته جدیدی طراحی می‌شود

ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی نیز به ۲۳ میلیون و ۱۲۶ هزار تومان رسید. ارزش ۶۰ درصد سهام قابل فروش این سبد نیز ۱۳ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان است.
«مجید عشقی» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین اظهار نظر خود در مورد سهام عدالت از طراحی یک بسته جدید خبر داده است.
وی در این مورد اعلام کرده است که درباره سهام عدالت باید به مرور تصمیم‌گیری شود.
وی بر این نکته تاکید کرده است که با توجه به ارزندگی این سهام و وضعیت کنونی بازار، مشمولان برای فروش عجله نداشته باشند و به سهام عدالت به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت نگاه کنند. فروش سهام عدالت، مخصوصا در این نوسانات به ضرر مردم است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین از این موضوع خبر داد که بحث بازارگردانی سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و نحوه فروش سهام عدالت چه در روش مستقیم چه در روش غیرمستقیم درحال برنامه ریزی است. به طور کلی قرار شده است، بسته سیاست‌گذاری سهام عدالت طراحی و در شورای عالی بورس مطرح شود.

توصیه ای به دارندگان سهام عدالت

«اکبر حیدری» سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در مورد امکان یا عدم امکان فروش سهام عدالت، با تأکید بر اینکه هدف قانون‌گذار و سیاست‌گذاران این است که مردم در سهام عدالت ماندگار شوند و به جای فروش آن از عایدی و امکانات جانبی آن استفاده کنند، افزود: در عین حال برخی از مردم نیاز فوری دارند و ما نمی‌توانیم برای درصد اندکی از آنها که می‌خواهند دارایی خود را بفروشند مانعی ایجاد کنیم.
به گفته وی، در این زمینه طرح بازآرایی آئین‌نامه آزادسازی سهام عدالت توسط وزارت اقتصاد، وزارت کار و فراکسیون تعاون مجلس در حال بررسی است و امیدواریم با تصویب این طرح به جای رهاسازی سهام عدالت، به سمت آزادسازی مؤثر حرکت شود.
وی گفت: یکی از عایدی‌های سهام عدالت در کنار سود سالانه آن می‌تواند امکاناتی از قبیل کارت اعتباری باشد، اما سال گذشته به بدترین نحو اجرا شد، به گونه‌ای که از بین ۴۹ میلیون سهامدار عدالت، فقط حدود ۱۰۰ هزار نفر توانستند کارت اعتباری با پشتوانه سهام عدالت دریافت کنند، بنا بر این طرح موفقی نبود.
حیدری این را هم گفت:‌ عمده کسانی که می‌خواهند سهام عدالت خود را بفروشند، برای تأمین معیشت است، بنابراین اگر با محوریت شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت، بتوان با وثیقه گرفتن آن، کالاهای مورد نیاز معیشت مردم و از جمله لوازم‌خانگی به قیمت تمام شده و ارزان تهیه کرد و به جای فروش سهام آن را به صورت قسطی با اقساط بلندمدت و با کارمزد اندک در اختیارشان بگذاریم، مشمولان سهام عدالت به ماندگاری در این سهام ارزنده تشویق می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied