شمانیوز
شما نیوز

اخبار حوادث

فوت پناهجویان ایرانی براثر واژگونی قایق در کانال مانش + فیلم

هیچ فردی از قایق واژگون شده زنده نمانده است و آمار کشته شدگان در کانال مانش متفاوت است و علت این تفاوت مشخص نیست.

فوت پناهجویان ایرانی براثر واژگونی قایق در کانال مانش + فیلم

به گزارش شمانیوز: گروهی از پناهجویان ایرانی در تلاش برای رسیدن به خاک فرانسه بودند. پناهجویان ایرانی با کشتی و عبور از کانال مانش قصد رسیدن به خاک فرانسه داشتند. پناهیجوین ایرانی عازم فرانسه در کانال مانش غرق شدند. ماجرای غرق شدن پناهجویان ایرانی را در ادامه می توانید بخوانید:

دست‌کم ۳۱ پناهجو که از سواحل شمالی فرانسه و با عبور از آبهای کانال مانش در مسیر عزیمت به خاک بریتانیا بودند، در پی غرق شدن قایق، جان خود را از دست دادند. ...

«جرالد دارونین» وزیر کشور فرانسه از وجود پنج زن و یک دختر جوان در میان جان باختگان خبر داد.

سازمان بین المللی مهاجرت از این واقعه به عنوان حادثه ای با بیشترین تلفات جانی در این کانال از زمان شروع جمع آوری داده ها در سال ۲۰۱۴ نام برد.  

به نوشته یورو نیوز، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه به دنبال این حادثه وعده داد دولت قاچاقچیان انسان را که باعث این حادثه شده اند، پیدا خواهد کرد. مقامات فرانسه می گویند ۴ نفر در ارتباط با حادثه روز چهارشنبه بازداشت شده اند.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس نیز که یکی از کشورهای مخالف پذیرش پناهجویان در اتحادیه اروپاست، با ادعای «وحشت زده و شوکه شدن» از این تلفات، اظهار داشت: «همدردی من با قربانیان و خانواده های آنها است. اما این فاجعه نشان می دهد که عبور از کانال مانش به این طریق چقدر خطرناک است».

گزارش ها حاکی است قایق مهاجرانی که جان باختند عصر روز چهارشنبه در حالی که ۵۰ مهاجر را با خود حمل می کرد پس از جدا شدن از سواحل دانکرک در شمال فرانسه در مانش واژگون شد و به زیر آب فرو رفت.

این حادثه که ژان کاستکس، نخست وزیر فرانسه نیز آن را یک «تراژدی» نامیده، مرگبارترین فاجعه از زمان اوج گیری اقدام به عبور مهاجران از کانال مانش برای رسیدن به بریتانیا در سال ۲۰۱۸ میلادی محسوب می شود.

پناهجویانی که از شمال فرانسه و از طریق کانال مانش سعی دارند خود را به بریتانیا برسانند هر از چند گاهی دچار حوادث مشابه می شوند.

کانال مانش و حوادثی که در پی تلاش مهاجران برای سفر به سواحل بریتانیا در این گذرگاه روی می دهد همواره از محورهای تنش و اختلاف میان پاریس و لندن بوده است.

مقامات بریتانیا تلاش های انجام شده از جانب فرانسه برای کنترل و مهار این بحران را به رغم پرداخت کمک های مالی انجام شده ناکافی می دانند.

به موجب آمار تایید شده از سوی خبرگزاری های رسمی بریتانیا نزدیک به ۲۶ هزار نفر از ابتدای سال جاری میلادی با استفاده از قایق های کوچک خود را از طریق کانال مانش به سواحل این کشور رسانده اند؛ آماری که نسبت به مدت مشابه درسال گذشته با افزایش سه برابری همراه بوده است.

آمار سفر غیرقانونی مهاجران از مسیر کانال مانش به انگلیس رکورد زد

وزارت کشور انگلیس اعلام کرد که دیروز (دوشنبه) ۱۰۴ مهاجر غیر قانونی با چهار قایق بادی که تلاش داشتند از مسیر پر خطر کانال مانش خود را به خاک انگلیس برسانند؛ دستگیر شدند.

در همین حال پاریس هم اعلام کرد که ۴۰ مهاجر با دو قایق را در کانال مانش دستگیر به فرانسه بازگردانده است.

با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و سخت تر شدن قوانین مهاجرتی در این کشور، پناهجویان با پرداخت هزینه‌های سنگین به قاچاقچیان، تلاش می‌کنند تا از سواحل شمال فرانسه خود را به خاک انگلیس برسانند.

ناتالی الفیک نماینده مجلس انگلیس از منطقه دوور می‌گوید، عبور از مسیر پرخطر کانال مانش به پایان نمی‌رسد مگر آن‌که مهاجران و قاچاقچیان درک کنند که نمی‌توانند بصورت غیرقانونی وارد انگلیس شوند. این درحالیست که گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند انگلیس وظیفه دارد تا آوارگانی را که از کشورهای جنگ زده وارد می‌شوند پذیرش کند.

«بریگت چاپمن» از شبکه اقدام پناهجویان معتقد است که دولت لندن باید زمینه عبور ایمن پناهجویان به انگلیس را فراهم کند.

وی با اشاره به آمار بالای مرگ پناهجویانی که از این مسیر خود را به انگلیس می‌رسانند عنوان کرد که پاسداری از سواحل انگلیس باید متوقف شود و درعوض روادید بشردوستانه برای پناهجویان صادر شود.

با این حال یک سخنگوی وزارت کشور انگلیس اعلام کرد که دولت در تلاش است تا باند قاچاقچیانی را که پشت این اقدام نفرت‌انگیزی هستند نابود کند. ناتالی الفیک هم معتقد است که دولت برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به خاک این کشور تدابیر سختگیرانه‌تری را به اجرا بگذارد.

دولت انگلیس فروردین گذشته در نظام مهاجرتی این کشور تغییراتی را اعمال کرد که اعطای پناهندگی به افرادی که به صورت غیر قانونی وارد این کشور می‌شوند سخت تر شود. به گفته پریتی‌پتل وزیر کشور انگلیس، افرادی که غیر قانونی وارد انگلیس می‌شوند از حقوق یکسان با افرادی که قانونی وارد شده‌اند برخوردار نخواهند بود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از پناهندگان از جمله زنان و کودکان در مسیر رسیدن به انگلیس جان خود را از دست‌داده‌اند مدعیست که نظام جدید پناهندگی، سریع‌تر و عادلانه‌تر عمل خواهد کرد و از افراد اسیب‌پذیر بهتر حمایت می‌کند.

وزیر کشور انگلیس با بیان اینکه راه پیشگیری از مرگ پناهندگان جلوگیری از تجارت انسان است ادعا کرده که تدابیر جدید دولت لندن، مسیر امن و قانونی برای مهاجرت به این کشور ایجاد کرده است. «به این ترتیب اگر شما از طریق یک کشور امن که می توانستید تقاضای پناهندگی کنید به صورت غیر قانونی وارد انگلیس شدید، در واقع برای فرار از یک خطر فوری پناهنده نیستید، بلکه انگلیس را به عنوان مقصد خود برگزیده‌اید.» اشاره او به آوارگانی است که مسیر پر خطر کانال مانش را با قایق بادی از فرانسه طی کرده تا خود را به انگلیس برسانند.

کنشگران و فعالان حقوق بشری طرح پیشنهادی انگلیس را «غیر انسانی» خوانده و مشابه سیاست‌های رئیس جمهوری سابق آمریکا دانسته و نسبت به تکرار سرنوشت دونالد ترامپ هشدار دادند. ترامپ در چهار سال ریاست جمهوری آمریکا، شدیدترین سیاست‌های مهاجرتی را علیه کشورهای عموما مسلمان به اجرا گذاشت.

گردآوری از ایرنا و رکنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied