شمانیوز
شما نیوز

مرور اتفاق دو سال قبل | سقوط هواپیمای اوکراینی

اولین فیلم از سقوط هواپیمای اوکراینی با ۱۷۰ مسافر

18 دی ماه سال 98 اتفاق تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی باعث ناراحتی مردم جهان شد و 176 به کام مرگ فرو رفتند.

اولین فیلم از سقوط هواپیمای اوکراینی با ۱۷۰ مسافر

به گزارش شمانیوز: یک فروند هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) ساعت و ۶:۳۰ دچار نقص فنی شد و در منطقه پرند تهران سقوط کرد.این هواپیما ۱۷۰ مسافر و خدمه داشته است.

 

سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۷۶ مسافر در صبح چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، حادثه تلخی بود که با توجه به شرایط خاص آن زمان در منطقه و ابهام در علت سقوط حواشی بسیاری را در پی داشت.

حوالی ساعت ۶ صبح هجدهم دی ماه 98 یک فروند هواپیمای مسافربری ۷۳۷ اوکراینی پس از بلندشدن از فرودگاه امام خمینی(ره) در منطقه خلج‌آباد بین شهریار و پرند دچار سانحه و سقوط کرد. حادثه‌ای که به جان‌باختن تمامی سرنشینان این هواپیما منجر شد.

همان روز حادثه رهبر معظم انقلاب در پیامی اعلام داشتند: حادثه‌ تلخ و غم‌بار جان باختن جمعی از هم میهنان عزیز در هنگام بدرقه‌ شهید عالیقدر و نیز حادثه‌ مصیبت‌بار سقوط هواپیمای مسافربری و جان‌باختن مسافران ایرانی و غیر ایرانی، دو نقطه غم‌انگیز این دو روز است.

سقوط هواپیمای اوکراینی تنها چند ساعت بعد از «انتقام سخت» ایران از آمریکا رخ داد، یعنی زمانی که سپاه پاسداران اعلام کرد در پاسخ به حمله هوایی آمریکا و به شهادت رساندن «قاسم سلیمانی» و همراهان وی در فرودگاه بین‌المللی بغداد، به پایگاه هوایی عین‌الاسد که مقر نیروهای آمریکایی در کشور عراق بوده است، ۱۵ موشک شلیک کرده‌است.

ابتدا گمان می‌رفت سقوط هواپیمای اوکراینی بر اثر نقص فنی بوده است اما بعد از سه روز ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای ضمن عرض تسلیت و اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار هم‌وطن و جان‌باختگان اتباع سایر کشورها، اعلام کرد که اشتباه انسانی پدافند هوایی یکی از مراکز حساس نظامی سپاه باعث شلیک موشک به این هواپیما و سقوط آن شده است. 

در پی نتایج تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار، ستاد کل نیروهای مسلح را مأمور پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای کردند.

«حسن روحانی» رییس جمهوری نیز در پی ستاد کل نیروهای مسلح، در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف و تاثر از حادثه پیش آمده و همدردی با خانواده قربانیان، اعلام داشت: در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا علیه ملت ایران پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به منظور دفاع در برابر حملات احتمالی ارتش آمریکا، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در آماده باش صددرصد قرار داشتند که متأسفانه خطای انسانی و شلیک اشتباه، به یک فاجعه بزرگ منجر شد و دهها انسان بی‌گناه قربانی شدند. وی افزود: می‌بایست تحقیقات تکمیلی برای شناسایی کلیه علل و عوامل این فاجعه ادامه یافته و مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد. 

پس از بیانیه رسمی ایران مبنی بر سقوط هواپیما بر اثر اصابت موشک، مقامات پنج کشور مرتبط با هواپیمای اوکراینی بر ضرورت ارسال جعبه سیاه هواپیما به خارج از ایران برای بازخوانی تأکید کردند.

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا از ایران خواست که جعبه سیاه را برای تحقیقات به فرانسه بفرستد. وی تاکید کرد: اگر تنشی در خاورمیانه وجود نداشت، جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی اکنون زنده بودند.

سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در نشست خبری ۲۱ دی ماه با تشریح جزئیاتی از این حادثه و ابراز تاسف شدید با اشاره به جریان بررسی پرونده در مراجع بالاتر و قوه‌قضاییه تصریح کرد: «گردن ما از مو باریک‌تر است و همه مسئولیت این حادثه را می‌پذیریم، هرگونه تصمیمی که مسئولان بگیرند ما مطیع اجرای آنیم.»

سردار « حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران نیز با تاکید بر این که دوست داشتم داخل هواپیما باشم و با این عزیزان سقوط کنم اما شاهد این ماجرای غم‌انگیز نباشم گفت: هیچ وقت این قدر شرمنده نبوده ام اما آرزویی جز تکه‌تکه شدن، پای امنیت و رفاه مردم نداریم.

 

تصاویر فوق وحشتناک از قربانیان هواپیمای اوکراینی

هواپیمای اوکراینی

هواپیمای اوکراینی

هواپیمای اوکراینی

هواپیمای اوکراینی

هواپیمای اوکراینی

هواپیمای اوکراینی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ناشناس

    کاش همتون تو یه هواپیما باشید و ما تکه تکتون کنیم فقط اینجوری خنک میشیم کثافتای هرزه