شمانیوز
شما نیوز

احمدی نژاد

جزییاتی از سفر پرحاشیه احمدی نژاد به ترکیه+عکس

محمود احمدی‌نژاد با دعوت دانشگاه بیکنت استانبول و برخی مراکز پژوهشی به ترکیه سفر کرده است. سفری که خالی از حاشیه نبوده است

جزییاتی از سفر پرحاشیه احمدی نژاد به ترکیه+عکس

به گزارش شما نیوز محمود احمدی‌نژاد با دعوت دانشگاه بیکنت استانبول و برخی مراکز پژوهشی به ترکیه سفر کرده است. سفری که خالی از حاشیه نبوده است. از همراهی نماینده مجلس با احمدی‌نژاد در این سفر گرفته تا اشتباهات مترجم او، از نمونه‌های این حاشیه هاست.

اما مهم‌ترین حاشیه مربوط می‌شود به حضور احمد علیرضا بیگی نماینده مجلس در این سفر، آنهم در روزهای مهم و حساس تصویب بودجه. در شرایطی که آقای نماینده باید به این مهم بپردازد ترجیح داده است که در کنار احمدی‌نژاد در ترکیه باشد از همه مهم‌تر آنکه معلوم نیست هزینه این سفر از کجا تامین شده است.

طبیعتا این جنس رفتارهای احمدی‌نژاد تازگی ندارد و او اصولا از دیرباز به دنبال جلب نظر مردم کوچه و خیابان بوده و در هر مفطعی هم متناسب با خواست لایه‌های خاکستری جامعه رفتارش را تنظیم می‌کند، در انتخابات ژست اپوزیسیون می‌گیرد،  چون می‌داند درصد زیادی از مردم رای نمی‌دهند پس باید سمت آن‌ها غش کند، او حتی در زمانه قدرت هم خالق مکتب کاپشن و سفرهای استانی بود و حالا هم رفتارهای پوپولیسیتی‌اش را تا ترکیه بخت‌برگشته امتداد داده، در زیر نگاهی کوتاه به «پوپولیسم» داشته‌ایم و البته واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به سفر او به ترکیه را در انتها آورده‌ایم.

در علوم سیاسی در تحلیل چگونگی به قدرت رسیدن یک عوام‌گرا، گفته می‌شود که هنگامی که مردم از حکومت خواسته‌هایی داشته باشند که برآورده نشود و به مرور زمان، این خواسته‌ها روی هم انباشته شود، گروه‌های مختلف هم‌صدا می‌شوند و نوعی حس نارضایتی عمومی در میان توده‌ها شکل می‌گیرد.

 در گفتمان عوام‌گرایی، همیشه وعده‌ها کلی است و حقیقتی ورای آنها نیست. بنابراین توده‌ها از گروه‌های مختلف باهم هم‌صدا می‌شوند و احساس می‌کنند که گمشدة خود را در شخصیت آن عوام‌گرا یافته‌اند. آنان آشنایی عمیقی با آن فرد ندارند و چون فقط بر اساس چند سخنرانی که از او و دیگر کاندیداها در تلویزیون دیده‌اند، قضاوت می‌کنند، با انتخاب دشواری مواجه نخواهند بود. او همان حلّال مشکلات و کاندید مطلوب آنهاست.

از نظر ساختاری دو علت برای گرایش به عوام‌گرایی ذکر می‌شود که هر دو علت در فضای سیاسی ایران به صورت چشمگیر وجود دارد و گمان نمی‌رود که در کوتاه‌مدت و در میان‌مدت، این دو علت از فضای سیاسی ما رخت بربندند.

علت نخست برای ظهور عوام‌گرایی اینست که سیاست بیش از اینکه بر احزاب ریشه‌دار و نهادهای مقتدر و مستقل سیاسی استوار باشد، جنبة فردی پیدا کند. کارکرد اصلی نهادهای سیاسی اینست که به توده‌های از هم گسستة مردم شکل دهند و آنان را مدیریت کنند. اگر حزبی در قدرت قرار گیرد، آن حزب برنامة مدونی خواهد داشت و نخبگانی که در رأس حزب قرار دارند مسؤول تدوین و پیگیری برنامه‌های منسجم هستند

 

واکنش کاربران به سفر اخیر احمدی‌نژاد:

«آقای بیگی! چرا در این روزهای حساس تصویب بودجه در ترکیه حضور دارید؟ آیا بهتر نیست به جای کارهای شخصی به وظیفه نمایندگی عمل کنید؟»

کاربر دیگری گفته است: «هیچی تو این مملکت سرجای خودش نیست؛ آقای احمد علیرضابیگی (نماینده مردم تبریز) پا شده با آقای احمدی‌نژاد رفته ترکیه. یکی نیست بگه شما نماینده مردم هستید یا همراه احمدی‌نژاد!؟»

یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «برای هر صندلی و هر دقیقه از تصدی صندلی مجلس چند شهید دادیم که اینگونه آقای احمد علیرضا بیگی نماینده مجلس در شرایط حساس روزهای پایانی سال سفر به ترکیه و همراهی احمدی‌نژاد را بر نمایندگی مردم ترجیح دادند؟ بهتر نیست مردم نیز کنار گذاشتن ایشان در دور بعدی را ترجیح دهند؟»

کاربران دیگر نوشته اند: «آیا حقوق این نماینده در این روزها پرداخت میشود؟ وظیفه نماینده چیست؟»، «هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس کجاست دقیقا؟! که الان نماینده مجلس در ترکیه حضور دارد؟»

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied