شمانیوز
شما نیوز

کافه آپارات

شقایق دهقان: در پاورچین خانم ها تنها اجازه پوشیدن ۳ رنگ طوسی، مشکی و قهوه ای را داشتند/ زن و مرد نمی توانستند روی یک مبل دو نفره بنشینند

​شقایق دهقان بازیگر سریال قبله عالم مهمان فریدون جیرانی در برنامه کافه آپارات بود.

شقایق دهقان:  در پاورچین خانم ها تنها اجازه پوشیدن ۳ رنگ طوسی، مشکی و قهوه ای را داشتند/ زن و مرد نمی توانستند روی یک مبل دو نفره بنشینند

به گزارش شمانیوزدر هفتاد و یکمین برنامه کافه آپارات فریدون جیرانی با بازیگر نقش مهدعلیا در سریال قبله عالم به گفت‌وگو نشست و در مورد این سریال و سانسور در سریال‌های تلویزیون  با  شقایق دهان صحبت کرد.

شقایق دهقان در مورد نقش مهدعلیا و دلیل پذیرفتن آن گفت: مهدعلیا برای هر بازیگری نقش جذابی است و اصولا چالش برانگیز است. دوره حکومت ناصرالدین شاه با توجه به 50 سال سلطنت، ترور و حتی 85 همسر شاه بسیار جذاب و پرحاشیه است. مهدعلیا هم بخشی از این تاریخ است. او زنی جاه‌طلب بوده که سابقه 40 روز حکومت را دارد که در طول تاریخ ایران بی‌سابقه بوده است. 

وی ادامه داد: آنچه شما می‌بینید، 20 درصد آن چیزی که من دوست داشتم اتفاق بیفتد. من به شدت به تمرین قبل از آغاز کار معتقد هستم. در سریال‌های آپارتمانی و 90 قسمتی به دلیل داستان‌های جداگانه هر قسمت، بازیگر کم جا می‌افتد و بازی‌اش از قسمت اول تا قسمت آخر زمین تا آسمان قرق می‌کند اما در سریال‌های 15 قسمتی ما احتیاج به تمرین و دورخوانی داریم. 

بازیگر نقش مهدعلیا در سریال قبله عالم افزود: فیلنامه این سریال را خیلی دوست داشتم و با حامد محمدی خیلی سروکله زدیم. راستش را بخواهید اگر اختیار این نقش دست من بود  تصویر دیگری از او در می‌آوردم. البته محمدی تاریخ را دستکاری کرده بود و فرصتی هم برای نشان دادن جنبه‌های این کارکتر نبود. حتما می‌دانید که سال‌ها قبل از ترور شاه مهدعلیا فوت کرده بود ولی ما الان می‌بینم که او زنده است. 

دهقان خاطر نشان کرد: من دوست داشتم با سواد بودن او را نشان بدهیم به همان اندازه که بی‌بندوباری او را به تصویر می‌کشیم. 

این بازیگر سینما و تلویزیون در مورد سانسور نقشش در قبله عالم گفت: مهدعلیا به شدت سانسور شد که البته با توجه به تجربه من در صداوسیما قابل حدس بود. آقای جیرانی؛ من با سانسور بزرگ شدم. البته بگویم چنین نقشی را اصلا نمی‌شود در تلویزیون بازی کرد. 

وی ادامه داد: چیزی که تا الان پخش شده است با سانسور بوده است. تقریبا تمام قسمت‌هایی که شاه با همراهانش وارد عصر جدید می‌شوند سانسور شده است و امیدوارم ادامه این سریال پخش شود. خیلی روابط کارکترها و نقدها و شوخی‌های سیاسی و به مذاق دوستان خوش نیامده است.

بازیگر سریال پاورچین همچنین در مورد سانسور در تلویزیون گفت:  در تلویزیون که ممیزی‌های عجیبی داشتیم. ما به عنوان خانم حق داشتیم تنها سه رنگ طوسی، مشکی و قهوه‌ای بپوشیم. لباس‌ها حتما باید گشاد و تیره می‌‎بودند. آرایش که اصلا نبود و حتی رنگ لب‌ها را هم می‌گرفتند. خانم و آقا حق نداشتند روی یک مبل دو نفره بنشینند. 

وی افزود: سیاست‌های تلویزیون در مورد سانسور، شبکه به شبکه و مدیر به مدیر فرق می‌کند. جالب است بدانید که هرچه کار بیشتر دیده شود، سانسورهای آن هم بیشتر است. مدیران تلویزیون به خاطر انکه مواخذه نشوند، دچار خودسانسوری می‌شوند. 

دهقان ادامه داد: البته مدیری مثل آقای پورمحمدی هم وجود داشت که برای ما مثل پدر بود و ما برای سانسورها در پاورچین دست به دامن او می‌شدیم. 

بازیگر نقش مهدعلیا در مورد محل به دنیا آمدنش گفت: من آلمان به دنیا آمده ام و شناسنامه آلمانی دارم.  انقلاب که شد مادرم گفت همه چی خوب شده و باید برگردیم به کشورمان خدمت کنیم. 

این بازیگر سینما و تلویزیون در مورد زندگی با مهراب قاسم‌خانی گفت: ما دو سال است که از هم جدا شدیم و دیگر با هم زندگی نمی‌کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied