شمانیوز
شما نیوز

ویروس کرونا

خطر مرگ/ چه کسانی باید از تزریق واکسن کرونا خودداری کنند؟ + فیلم

چه کسانی باید فعلا از تزریق واکسن کرونا خودداری کنند؟

خطر مرگ/ چه کسانی باید از تزریق واکسن کرونا خودداری کنند؟ + فیلم

به گزارش شمانیوز، واکسیناسیون کرونا باید با تسریع بیشتری در کشور انجام شود. واکسن برکت، واکسن کرونا ایرانی است که در کشور در حال تولید است. اما نکته قابل توجه و مهم این است که در چه دوره ای نباید واکسن کرونا تزریق کرد.

 

 

  • بیشتر بخوانید//

 

رمدسیویر تاثیری بر بهبود بیماران کرونایی ندارد

قانعی گفت: طبق مطالعات انجام شده از سوی یک مجله معتبر پزشکی، داروی رمدسیویر بر مبتلایان کرونایی بدون تاثیر است.

قانعی، فوق تخصص بیماری های عفونی در تیتر امشب اظهار کرد: یکی از داروهایی که در حال حاضر بسیار مورد تقاضا و مطالبه قرار گرفته و میزان مصرفش در شش ماه گذشته برابر با دو هفته اول مرداد ماه بوده، داروی رمدسیویر است.

او افزود: بر اساس نتیجه تحقیق یک مجله معتبر پزشکی، ۴۰۵ بیمارستان و ۱۱۰۳۰ بیمار در مراکزی مورد بررسی قرار گرفتند و کارشناسان متوجه شدند، رمدسیویر در بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ یا بسیار کم بوده و یا اصلا اثر بخش نبوده است.

قانعی تصریح کرد: خدمات بستری ویژه افرادی است که دچار افت شدید اکسیژن می شو‌ند و سایر افراد مبتلا به کرونا را در منزل نیز می توان درمان کرد.

قانعی بیان کرد: طبق مطالعاتی که در مجله لنست ارائه شده؛ عنوان شده که هیچ اثری از رمدسیویر بر بار ویروسی کرونا وجود ندارد یعنی ما میخواهیم یک داروی ضدویروس بدهیم و بگوییم اگر این داروی ضدویروس را زودتر شروع کردیم، تعداد ویروس در بدنمان کم می‌شود.

او افزود: در حال حاضر با تست پی سی آری که انجام می‌شود یک عددی ارائه می‌شود، اگر آن عدد مثلا ۱۵ باشد می‌گویند لود ویروس خیلی زیاد است و اگر ۳۵ باشد می‌گویند وضعیت رو به بهبودی است.

قانعی بیان کرد: طبق مطالعات مجله لنست، این بررسی روی ۲۳۷ بیمار انجام شد و مشخص شد تزریق رمدسیویر بر کاهش تعداد ویروس‌ها در بیماران کرونایی، تاثیری نداشته است، ضمن اینکه در ۱۲ درصد بیماران منجر به عارضه‌ای شد که مجبور شدند آن‌ها را از مطالعه خارج کنند، زیرا عوارض روی کلیه و کبد و سایر سیستم‌های متابولیسم آن‌ها ایجاد شده بود.

 

 

قطعا رمدسیویر باعث کاهش مرگ افراد نمی شود

قانعی بیان کرد: طبق بررسی‌های این مجله، مرگ و میر به طور کلی ۱۴ درصد بوده، ولی در گروه‌های دارونما ۱۳ درصد است، یعنی هیچ فرقی بین تزریق یک محلول قندی نمکی و رمدیسیویر، در مرگ افراد وجود نداشته است. به طور قطع و یقین، داروی رمدیسیویر باعث کاهش مرگ و میر بیماران نمی‌شود و نهایتا شاید یک روز، ترخیص از بیمارستان را بهتر کند.

فوق تخصص بیماری‌های ریه اظهار کرد: با توجه به این نکته که علائم کرونا بعد از ۷ روز در بدن فرد نمایش پیدا می‌کند و پس از ۷ روز ویروسی در بدن وجود ندارد و فقط شاهد واکنش‌های ویروس هستیم، گفت: ما یک ریه ملتهب داریم و این ریه ملتهب، پاسخ ایمنی به ویروس است و اگر این پاسخ ایمنی متعادل باشد، یعنی ریه دچار تورم نشود، فرد سالم می‌ماند و از عوارض ویروس رنج نمی‌کشد، اما اگر پاسخ بیش از حد و غیرمتعادل به ویروس، بدهد، ریه متورم می‌شود.

 

کرونا تنها در افرادی که ریه آن ها ملتهب شده باشد منجر به مرگ می شود

او گفت: کرونا فقط در صورتی منجر به مرگ افراد می‌شود که ریه شان ملتهب شده باشد و هیچکس از درد عضله و ویروس نمی‌میرد. به همین دلیل ذکر شده که سه دارو بیشتر در کاهش مرگ و میر ناشی از کووید موثر نیست. یکی کورتیکو استروئید یا کورتون است که تورم ریه را کاهش می‌دهد و برای ده روز مصرف کردن منجر به پوکی استخوان نمی‌شود. یکی مصرف اکسیژن و دیگری مصرف داروی ضد انعقاد خون است. این سه دارو مشخصا مرگ را کم می‌کنند و باعث بهبود بیمار می‌شوند، ولی هیچ کدام از دارو‌های ضدویروسی این اثربخشی را ندارند.

 

قانعی بیان کرد: در ۶ ماهه دوم سال گذشته، ۱۱ میلیون و در دو هفته اول مرداد امسال هم ۱۱ میلیون قرص فاویپیراویر استفاده شد. این در حالی است که پتنت این دارو دست ژاپن بوده، ولی در گایدلاین ژاپن نیست. در چین نیز این دارو مشاهده نمی‌شود، آمریکا هم این دارو را جزو دارو‌های رسمی معرفی کرده در گایدلاین اروپا نیز نیست و این کشور‌ها این دارو را استفاده نمی‌کنند و رمدسیویر نیز به وسعتی که ما استفاده کرده ایم، استفاده نمی‌شود.

 

او ادامه داد: من پیشنهاد می‌کنم به سایت سازمان بهداشت جهانی سری بزنید، در آنجا قید شده من علیه مصرف فاویپیراویر فتوا می‌دهم و نگران هستم و من ضد مصرف این دارو هستم. همچنین در ۱۳ مرکز ما نیز همین هست. در پروتکل آمریکا، اروپا و انگلیس این دارو ذکر نشده است.

 

قانعی گفت: تعداد مرگ و میر و بستری شدگان کم شده است، از آن جایی که ۹۵ درصد مرگ و میر‌های کرونایی در سنین بالای ۵۰ سال اتفاق می‌افتاد؛ بنابراین واکسیناسیون ما را از این امر نجات داده و قطعی است که تزریق دو دوز واکسن کرونا باعث کاهش فوتی‌ها خواهد شد. همچنین، برخی‌ها در زمان تزریق واکسن هیچ خبری از ناقل بودن ندارند و در زمان واکسیناسیون سریع بیماری در بدن آن‌ها تشدید می‌شود؛ بنابراین برای دریافت دوز دوم واکسن باید یک ماه از دوز اول گذشته باشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied