شمانیوز
شما نیوز

واکسن‌ سینوفارم

واکسن‌های سینوفارم در ایران درجه ۲ بود؟

رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد برای ورود واکسن‌ به کشور مشکلی وجود ندارد.

واکسن‌های سینوفارم در ایران درجه ۲ بود؟

به گزارش شمانیوز: محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو اعلاک کرده در 3 سال اخیر نزدیک به 10 میلیارد دلار برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی صرف شده است. او در ادامه اشاره کرد با این شرایط هم بخشی از واکسن خریداری شده را برای ایران نفرستادند.

​محمدرضا شانه ساز با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۷ حدود ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، تأمین دارو و تجهیزات، ارزبری داشت، افزود: در سال ۱۳۹۸ با پیگیری‌ها و صرفه جویی‌ها و توجه به تولید داخل، این رقم به ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید و در سال ۱۳۹۹، میزان مصرف ارزی بدون کرونا به دو میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار رسید.

وی گفت: پارسال حدود ۵۶۰ میلیون دلار، ارزبری مستقیم واردات دارو و تجهیزات کرونا بود.

 شانه ساز با اشاره به اینکه توجه به تولید داخل موجب شد شرایط سخت کرونایی را مدیریت کنیم، افزود: در زمینه دارو ۳۱ درصد، در حوزه تجهیزات پزشکی ۲۲ درصد و در حوزه شیرخشک و مکمل ۷۴ درصد صرفه جویی ارزی کردیم.

وی ادامه داد: در مجموع ۱۰ درصد برای مواد اولیه تولید، ارزبری را افزایش دادیم و در عوض، حدود ۳۰ درصد ارزبری در زمینه واردات و کالاهای ساخته شده کاهش یافت.

شانه ساز افزود: در نتیجه این اقدامات، بازار دارویی و ملزومات در بازار تولید داخل در سال گذشته ۸۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد کرد.

وی گفت: در مجموع در حوزه تجهیزات و مکمل‌ها، ۹۲ درصد رشد بازار تولید داخل بود و بازار واردات، ۲۱ درصد کوچک شده است که در راستای تحقق شعار سال بود.

شانه ساز افزود: با توجه به کرونا، میزان تولید ماسک در کشور از ۱۵۰ هزار عدد در روز به ۴۵ میلیون عدد در روز رسید.

رئیس سازمان غذا و دارو، در ادامه با اشاره به اینکه اکنون همه کیت‌های مورد نیاز برای تشخیص بیماری کرونا را در داخل کشور تولید می‌کنیم، گفت: با توجه به اینکه بیشتر مرگ و میرهای ناشی از این بیماری در سنین بالا اتفاق می‌افتاد واکسیناسیون را از سالمندان آغاز کردیم و اکنون حدود ۸۵ درصد افراد بالای ۶۰ سال واکسینه شده اند.

شانه ساز با اشاره به اینکه از این پس برنامه واکسیناسیون هوشمند، اجرا می‌شود، افزود: گروه‌های شغلی خاص مانند رانندگان وسایل نقلیه که در معرض خطر بیشتری هستند در اولویت واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه بی اخلاقی در تأمین واکسن برای دیگر کشورها به وفور اتفاق افتاده است، اضافه کرد: به رغم پیش خرید واکسن «کووکس» و پرداخت ارز مورد نیاز، از ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن خریداری شده از کووکس، کشورهای تولید کننده واکسن به وظایف خود در تأمین این واکسن عمل نکردند و تاکنون مقدار کمی از این میزان را دریافت کردیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که آیا واکسن سینوفارم درجه دو هم داریم، گفت: خیر این گونه نیست؛ همه سینوفارمی که تاکنون وارد کشور شده است از منبع تولید آن در شهر پکن بود البته پرونده سینوفارم «ووهان» در حال بررسی است و نظریات دقیق کارشناسی اعلام می‌شود.

شانه ساز گفت: متأسفانه برخی نشریات، اخباری را به دروغ منعکس و در مردم ترس و آشفتگی ایجاد می‌کنند و این کار غیر اخلاقی است.

وی با بیان اینکه احتمالاً کسانی که نگاه اقتصادی و تاجرمابانه دارند پشت این اخبار هستند، افزود: اعلام کردیم اگر مستندات و مدارکی مبنی بر ادعای خود ارائه نکنند برای حمایت از آرامش روحی و روانی هموطنان، از نشریه‌ای که این اخبار دروغ را منتشر کرده است شکایت خواهیم کرد.

شانه ساز گفت: واکسن‌ها، پلتفرم و روش‌های تولید متفاوت دارند به همین علت ایمنی زایی و عوارض متفاوتی دارند؛ ممکن است یک واکسن ایمنی زایی کمتری داشته باشد اما به همان نسبت عوارض کمتری دارد و برعکس.

وی افزود: ایمنی زایی همه واکسن‌هایی که تاکنون ثبت کردیم بالاتر از ۷۰ تا ۷۵ درصد است و تولید کنندگان داخلی واکسن هم آمار قابل دفاع و خوبی را دارند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: امیدواریم از اواخر شهریور، تولید واکسن پاستور را داشته باشیم.

شانه ساز با بیان اینکه واکسیناسیون گروه‌های سنی زیر ۱۸ سال جزو اولویت‌های ماست، افزود: مطالعه برای واکسیناسیون سنین پایین‌تر هم در حال انجام و ظاهراً نتایج خوب و قابل قبولی داشته است.

وی افزود: با توجه به سرعت تأمین واکسن، امیدواریم تا پیش از آذر، افراد زیر ۱۸ سال هم واکسن دریافت کنند.

شانه ساز گفت: تاکنون یک میلیارد دلار ارز برای واکسن کرونا در نظر گرفته شده که جدا از ارز دارو و تجهیزات است.

وی افزود: در مصرف رمدسیویر از ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار عدد در ماه به نحوی تجویز و تعداد بیماران بالا رفت که این رقم در زمان کوتاه به چهار تا پنج میلیون عدد رسید و به رغم اینکه هفت تا هشت تولید کننده داشتیم اما کمبود ایجاد شد.

شانه ساز اضافه کرد: شیوه نامه‌های نسخه نویسی باید رعایت شود و نباید داروها، بی جا تجویز شود.

وی با بیان اینکه جزو ۶ کشور دنیا هستیم که توانستیم واکسن کرونا را تولید کنیم، گفت: امسال واکسن آنفلوآنزای تولید داخل وارد بازار خواهد شد.

شانه ساز افزود: ۸۷ قلم مواد اولیه دارویی به ارزش ۲۹۹ میلیون دلار صرفه جویی ایجاد کردیم.

وی اضافه کرد: همه پلتفرم‌های تولید واکسن در کشورمان در حال مطالعه است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied