شمانیوز
شما نیوز

پیش بینی ورود سویه لامبدا به ایران

ابتلای بیشتر کودکان به سویه لامبدا | آغاز واکسیناسیون خانواده های مدافعان سلامت

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران بااشاره به احتمال بازگشایی مدارس در آبان ماه و پیش بینی ورود لامبدا به ایران گفت : در صورت شیوع سویه لامبدا در ایران مدارس مجازی می شود .

ابتلای بیشتر کودکان به سویه لامبدا | آغاز واکسیناسیون خانواده های مدافعان سلامت

به گزارش شمانیوز: رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در ارتباط با احتمال بازگشایی مدارس در آبان ماه و همزمانی آن با پیش بینی‌ها از ورود سویه لامبدا به ایران گفت: گفته می‌شود که سویه لامبدا در کودکان امکان ابتلای بیشتری دارد. این سویه اگر در ایران هم به فراوانی برسد، طبیعتا ستاد ملی کرونا تصمیمات دیگری خواهد گرفت. اما صحبت‌هایی که فعلا مطرح شده و تا به حال نیز قطعی نشده است، دال بر این است که مدارس بتوانند به شکلی کارشان را شروع کنند که آموزش بیش از این آسیب نبیند.

digiro-5641-600x400

«جلیل کوهپایه‌زاده» رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو در واکنش به خبر کشف دپو داروهای رمدسیور در یک بیمارستان از سوی سازمان بازرسی کل کشور گفت: تا زمانی که نام بیمارستان مشخص نشود، نمی‌توانیم بگوییم به کدام دانشگاه علوم پزشکی مربوط است. بالاخره همه احتمالات می‌تواند وجود داشته باشد و برخی هم به دنبال سودجویی هستند. در دانشگاه ایران مراکز کاملا تحت کنترل هستند و مراکز تحت پوششمان هم توسط همکاران نظارت می‌شوند، اما به ما چنین گزارشی از زیرمجموعه‌هایمان داده نشده است.

او در ارتباط با برخی گفته‌ها مبنی بر اثربخشی کمتر سینوفارم در سنین بالای ۶۰ سال گفت: اطلاعات ما اینگونه نشان نمی‌دهد. اتفاقا درابتدای اینکه ویروس کرونا آمده بود، حدود ۸۰ درصد مرگ‌ها درسنین بالای ۶۰ سال رخ می‌داد، اما الان که به ویژه سنین بالای ۶۰ سال واکسینه شده‌اند، مرگ‌ومیر براثر کرونا در این سنین ۳۳ تا ۳۵ درصد افت کرده است. این نشان می‌دهد که واکسیناسیون در کاهش مرگ‌ومیر تاثیر گذاشته است. من چنین نتیجه‌گیری‌هایی را نمی‌توانم تایید کنم. نمی‌توان صرفا براساس تجربه یک نفر یا یک متخصص به نتیجه رسید و باید براساس مطالعات و ملاحظات علمی باشد. درباره این گفته اظهارنظری نمی‌کنم، به این دلیل که نمی‌دانم مستنداتشان چیست. اما تجربه ما در سطح استان تهران اطلاعاتی که ذکر کردم را نشان داده است.

کوهپایه‌زاده در ارتباط با احتمال بازگشایی مدارس در آبان ماه و همزمانی آن با پیش بینی‌ها از ورود لامبدا به ایران گفت: گفته می‌شود که ویروس لامبدا در کودکان امکان ابتلای بیشتری دارد. این سویه اگر در ایران هم به فراوانی برسد، طبیعتا ستاد ملی کرونا تصمیمات دیگری خواهد گرفت. اما صحبت‌هایی که فعلا مطرح شده و تا به حال نیز قطعی نشده است، دال بر این است که مدارس بتوانند به شکلی کارشان را شروع کنند که آموزش بیش از این آسیب نبیند.

او در ارتباط با لزوم مطالعه بر سویه‌های جدید احتمالی کرونا در ایران و اثربخشی واکسن بر آن‌ها گفت: این کار هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی درحال انجام است. مقالاتی در خارج از ایران داشته‌ایم و می‌دانم که چند مجموعه هم در ایران در حال کار کردن برروی این قضیه هستند. هرجا که گردش ویروس بالا برود جهش هم وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به برخی انتقادات درباره نحوه اولویت‌بندی گروه‌ها برای واکسیناسیون گفت: این اولویت‌ها همه براساس نتایج کمیته علمی ستاد ملی کروناست و براساس اطلاعاتی است که در سطح بین‌المللی وجود دارد. قطعا ما کشور اول در زمینه واکسیناسیون نیستیم و کشورهای دیگری به میزان بالا واکسیناسیون را انجام داده اند. کمیته علمی در حال بررسی تجربه آنان است. برداشت من این است اولویت‌بندی سنی اتفاق خوبی است واکسیناسیون برخی از این گروه‌ها هم واجب و هم نیاز است، اما برخی از آنان ممکن است به دلیل اصرارهایی که گروه‌های خاص می‌کنند، مدنظر قرار بگیرند.

او در ادامه گفت: اما فکر می‌کنم چندان نباید این به این موضوعات پرداخت و به‌ هرحال کل کشور باید به سرعت واکسن بزنند. هنوز تمام خانواده گروه سلامت که ما باشیم، واکسن نگرفته‌اند. واکسیناسیون خانواده گروه سلامت بسیار واجب است، به این علت که دائما در معرض آلودگی هستند. بسیاری از این افراد نتوانسته‌اند کنار خانواده‌شان باشند و پس از اینکه از بیمارستان می‌آیند تا چندروز ممکن است قرنطینگی داشته باشند که وضعیت سختی است. به تازگی می‌خواهیم واکسیناسیون خانواده‌های گروه کادر سلامت را شروع کنیم. من نمی‌توانم راجع به اینکه گفته می‌شود، به صورت موردی برای برخی گروه‌ها واکسیناسیون صورت نگرفته چندان اظهار نظر کنم، اما ما در دانشگاه‌ها از طریق پروتکلی که در وزارت بهداشت تعریف شده است واکسن را تزریق می‌کنیم و نه چیز دیگری.

کوهپایه زاده درارتباط با برخی گفته‌ها مبنی بر موثرنبودن محدودیت‌های تردد شبانه گفت: من معتقدم که این طرح بی‌تاثیر نیست، اما به هرحال منع تردد شبانه به شکلی که الان رعایت می‌شود نتیجه بخش نیست.

او درارتباط با مساله کمبود دارو گفت: ما در دانشگاه علوم پزشکی ایران هم از نظر دارو و هم از نظر سرم هیچ مشکلی نداریم. فقط مساله برخی داروهای بیولوژیک مانند «آکتمرا» هست که بیمه هم باید از آن حمایت کند و در صورت حمایت بیمه، پرداخت مردم از جیب هم برای این بیماری کمتر می‌شود.

منبع:ایلنا

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied