شمانیوز
شما نیوز

واکسن

تلاقی واکسن کرونا و آنفولانزا

تلاقی ویروس کرونا و آنفولانزا در پاییز و زمستان سال جاری منجر به نتایجی مطلوب می‌شود.

تلاقی واکسن کرونا و آنفولانزا

به گزارش شمانیوزتزریق واکسن آنفولانزا پیش از شروع فصل سرما آغاز می شود.اگرچه تاثیر واکسن آنفوانزا از یک سال به سال دیگر متغیر است، اما می تواند میزان مرگ و میر بر اثر آنفولانزا را به طور چشمگیری کاهش دهد. سیستم بهداشت و درمان با فراهم نمودن این واکسن، می‌‌تواند از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری کند.

 

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیحاتی درباره زمان تزریق واکسن آنفولانزا و همزمانی تزریق این واکسن با واکسن کرونا ارائه داد.

حمید چوبینه، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیرعامل شرکت شهر سالم در گفت وگو با خبرنگار بهداشت نیوز در مورد موضوع واکسن آنفلوآنزا اظهار داشت: فصل پاییز زمان ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا محسوب می شود و در این فصل باید فکری به حال تأمین واکسن کرد.

مدیرعامل شرکت شهر سالم گفت: تأمین واکسن آنفلوآنزا معمولا توسط وزارت بهداشت انجام می‌گیرد و توزیع آن بر عهده داروخانه‌ها است که سال گذشته کلا کمبود این واکسن را در دنیا و کاهش دسترسی مردم به آن را شاهد بودیم .

وی با اشاره به اینکه واکسن آنفلوآنزا سال گذشته دیر به دست‌مان رسید و تا حدودی زمان طلایی استفاده از آن از دست رفته بود گفت: 15 شهریور تا اواخر آبان زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا است.

مدیرعامل شرکت شهر سالم با بیان اینکه تزریق آنفلوآنزا با واکسن کرونا منافاتی ندارد گفت:‌ البته واکسن آنفلوآنزا برای همه افراد نیاز نیست و بیماران مبتلا به مشکلات قلبی، ریوی، آسم و یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند همچنین سالمندان و برخی از کودکان از جمله کسانی هستند که استفاده از این واکسن برای آنها ضرورت دارد.

تاثیر واکسیناسیون همگانی آنفولانزا:

توصیه می شود به جز افرادی که منع مصرف واکسن آنفولانزا دارند، بقیه افراد جامعه از سن شش ماه به بالا، واکسن آنفولانزا را تزریق کنند. اگرچه هنوز تاثیر واکسن آنفولانزا کم است. در یک مطالعه در سال 2018 تا 2019 اثربخشی واکسن آنفولانزا 5/45% تخمین زده شد. واکسن آنفولانزا از حدود 4/4 میلیون مورد آنفولانزا، از 58000 مورد بستری در بیمارستان و 3500 مورد مرگ، جلوگیری نمود. واکسیناسیون همگانی آنفولانزا میزان مرگ و میر مرتبط به آنفولانزا را کاهش داده، عملکرد سیستم بهداشت در هنگام شیوع آنفولانزا را حفظ کرده و بیماری حاد تنفسی ناشی از ویروس کرونا را کاهش می دهد.

اثر واکسن آنفولانزا بر حسب سن، وضعیت سلامتی و فصل متفاوت است. واکسیناسیون، خطر ابتلا به آنفولانزا را در حدود 40 تا 60 درصد کاهش می دهد. واکسن آنفولانزا علاوه بر جلوگیری از عفونت آنفولانزا، میزان بستری در بخش مراقبت های ویژه و مدت زمان بستری را نیز کاهش می دهد.

بسیاری از مردم به دلیل باورهای غلط و یا از آنجایی که از مکانیسم اثر و فواید این واکسن اطلاع ندارند، از تزریق واکسن آنفولانزا سر باز می زنند و آن را با نگرانی های متعددی همراه می دانند. اما در واقع هرچند که اثربخشی  واکسن آنفولانزا در مقایسه با سایر واکسن ها کم است، ایمن سازی این واکسن بسیار بی خطر بوده و باعث ابتلای فرد به آنفولانزا نمی شود. انجام ندادن واکسیناسیون یک فرصت از دست رفته برای کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا، به خصوص در سال جاری است.

آیا واکسن آنفولانزا سبب محافظت در برابر ویروس کرونا می شود؟

واکسن آنفولانزا سبب پیشگیری از کرونا نمی شود، اما واکسن آنفولانزا می تواند خطر ابتلا به آنفولانزای فصلی را کاهش می دهد. همچنین به دلیل واکسیناسیون افراد آسیب پذیر (مانند افراد مسن و افراد دارای ریسک بالا)، میزان مرگ و میر ناشی از ویروس آنفولانزا و ویروس کرونا کاهش می یابد.

آیا برای تزریق واکسن آنفولانزا در هنگام کرونا می توان خانه را ترک کرد؟

بله؛ افراد جامعه با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند به مراکز واکسیناسیون آنفولانزا مراجعه کنند. مهم است هنگام تزریق واکسن آنفولانزا فاصله اجتماعی رعایت شده، ماسک پوشیده شود و افراد زمانی که به خانه بازگشتند، دستان خود را با آب و صابون شستشو دهند.  

مهمترین تفاوت میان واکسن آنفولانزا و واکسن کرونا چیست؟

واکسن آنفولانزا هر سال در اختیار افراد جامعه قرار می گیرد، در حالی که ساخت واکسن کرونا برای پیشگیری از کرونا، حدود 12 تا 18 ماه طول می کشد. واکسن آنفولانزا یک واکسن ضد ویروسی است در حالی که تا کنون هیچ راه درمانی برای کرونا شناسایی نشده است. دوره کمون (مدت زمان شروع عفونت تا ظهور علائم) آنفولانزا 1 تا 2 روز است، اما دوره کمون ویروس کرونا 1 تا 14 روز می باشد. به نظر می رسد که احتمالا ویروس کرونا بیماری شدیدتری از آنفولانزا ایجاد می کند. اگرچه بیشتر افرادی که به کرونا مبتلا می شوند در خانه درمان می شوند، اما حدود 15 درصد (1 یا 2 نفر از هر 10 فرد آلوده) علائم شدید و 5 درصد (1 نفر از 20 نفر فرد مبتلا به ویروس کرونا) نیاز به مراقبت های ویژه دارند. 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied