شمانیوز
شما نیوز

واکسن آسترازنکا

لختگی خون ربطی به واکسن آسترازنکا دارد یا نه

واکسن آسترازنکا هیچ منع تزریق برای گروه‌های سنی ندارد و همه گروه‌های سنی بالای ۱۸ سال می‌توانند آن را تزریق کنند.

لختگی خون  ربطی به واکسن آسترازنکا دارد یا نه

به گزارش شمانیوزدومین واکسنی که با تعداد بالا در کشور وارد شده واکسن آسترازنکا است. واکسن آسترازنکا که به ایران وارد شده ساخت کشورهای کره‌جنوبی، روسیه، ژاپن و ایتالیا است. واکسن آسترازنکا از بخشی از پروتئین ویروس ساخته می‌شود.

عوارض جانبی دوز دوم واکسن آسترازنکا خفیف‌تر است. انواع عوارض جانبی بعد از هر دوز یکسان هستند و باید فقط یک یا دو روز ادامه داشته باشند که شامل درد یا ناراحتی در بازوی محل تزریق، سردرد و احساس خستگی یا تب است.

همه افراد بعد از دریافت این واکسن عوارض جانبی ندارند. نتایج تحقیقات نشان داده است که عوارض جانبی دوز دوم نسبت به دوز اول کمتر رایج است و معمولا طی چند روز از بین می‌رود و عوارض جانبی جدی بسیار نادر است.

آیا دوز دوم همان خطرات دوز اول را دارد؟

ممکن است بعد از دوز اول یا دوم عوارض جانبی نسبتا جزئی (لرز، سردرد، خستگی و درد در بازو) مشاهده کنید. اینکه آیا عوارض جانبی در دوز اول یا دوم بیشتر مشهود باشد، بین افراد مختلف و انواع واکسن‌ها متفاوت است.

از میان میلیون‌ها فرد واکسینه‌شده، تعداد بسیار کمی از افراد پس از اولین دوز واکسن آسترازنکا، نوع خاصی از لخته خون در مغز همراه با سطح پایین پلاکت خون گزارش کردند.

خطر لخته شدن خون بعد از دوز دوم واکسن آسترازنکا چقدر است؟

در حال حاضر، میلیون‌ها نفر دوز دوم واکسن آسترازنکا را دریافت کرده‌اند و تا به امروز، تعداد بسیار کمی از افراد واکنش بسیار نادر نوع خاصی از لخته خون در مغز را گزارش کردند (همراه با تعداد پلاکت پایین) البته بعد از دوز دوم در دو واکسن دیگر موجود در انگلستان، فایزر و مدرنا نیز تعداد بسیار کمی گزارش از این نوع خاص لخته شدن خون وجود دارد.

اگر به تازگی جراحی کنیم، آیا باید دوز دوم دریافت کنیم؟

ممکن است از شما خواسته شود که چند روز (حداکثر یک هفته) پس از انجام عمل جراحی برای واکسیناسیون منتظر بمانید. علت این است که هر واکنشی که نسبت به عمل داشته باشید از واکنش واکسیناسیون جدا شود.

آیا باید دوز دوم را در همان بازو دریافت کنیم؟

خیر، می‌توانید انتخاب کنید که دوز دوم در کدام بازو تزریق شود.

آیا می‌توانیم واکسن دیگری به جای آسترازنکا انتخاب کنیم؟

اگر واکسن آکسفورد/آسترازنکا را برای اولین دوز خود استفاده کرده‌اید، باید برای دوز دوم خود نیز واکسن مشابه دریافت کنید. به ندرت، ممکن است کسی نسبت به اولین دوز واکسن واکنش جدی نشان داده باشد و بسیار نادر است، اما اگر در مورد شما صدق می‌کند، با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی در مورد اینکه آیا دوز دوم شما باید یک واکسن متفاوت باشد صحبت کنید.

علائم لخته شدن خون چیست و چه زمانی باید به دنبال کمک باشیم؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر پس از چند روز و تا چهار هفته پس از تزریق واکسن به پزشک مراجعه کنید:

• سردرد شدید که حتی پس از مصرف مسکن‌ها نیز بهبود نمی‌یابد

• سردردی که هنگام خم شدن یا دراز کشیدن بدتر می‌شود

• سردردی که طبیعی نیست و همراه با تاری دید، تهوع، استفراغ، مشکل در گفتار، ضعف، خواب‌آلودگی یا تشنج باشد

• جوش روی پوست شما که شبیه کبودی‌های کوچک یا خون در زیر پوست باشد

• درد قفسه سینه، تنگی نفس، تورم پا یا درد معده

پیشتر سازمان نظارت بر محصولات دارویی اتحادیه اروپا (ئی‌ام‌ای) هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ نشانه ای وجود ندارد که واکسن استرازنکا به افزایش خطر ایجاد لخته خون ارتباطی داشته باشد.

این سازمان اروپایی افزود: "فواید این واکسن همچنان بر خطرات آن می چربد و همزمان با ادامه تحقیقات درباره موارد بروز مشکل ترومبوز (ظاهر شدن لخته خون در عروق سالم) می توان به تزریق واکسن ادامه دارد." به گفته ئی‌ام‌ای از ۱۰ مارس به این سو فقط ۳۰ مورد از بین ۵ میلیون نفری که این واکسن را دریافت کرده‌اند دچار ترومبوز شده‌اند.

واکسن آسترازنکا

تاکنون شماری از کشورهای اروپایی از بیم این عارضه، تزریق واکسن آسترازنکا را متوقف کرده‌اند. هلند آخرین کشوری است که دست به چنین اقدامی زده و آن را احتیاطی خوانده است. جمهوری ایرلند، بلغارستان، دانمارک، نروژ، ایسلند و تایلند از دیگر کشورهایی هستند که تزریق واکسن آسترازنکا را محدود یا متوقف کرده‌اند. به این فهرست باید ایتالیا، اتریش، رومانی، لوگزامبورگ، لیتوانی، لیتونی و استونی را هم اضافه کرد.

گزارش شده که یک مرد ۵۰ ساله در ایتالیا پس از دریافت واکسن استرازنکا دچار ترومبوز شده و جان خود را از دست داده‌ است. گزارش‌های دیگری در همین رابطه در ایتالیا مطرح است که صحت آن‌ها تائید نشده است.

مگنوس هونیک وزیر بهداشت دانمارک گفته که تصمیم دولت برای تعلیق تزریق واکسن آسترازنکا موقت و به مدت ۱۴ روز خواهد بود. «هنوز ارتباط بین این دو مساله (تزریق واکسن آسترازنکا و ایجاد لخته خون) نهایی نشده و باید به دقت بررسی شود.

سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرده که دلیلی برای توقف استفاده از این واکسن سوئدی - انگلیسی وجود ندارد. این نهاد بین المللی خبر داد که در حال بررسی اطلاعات ایمنی واکسن بوده و تأکید کرد که هنوز ارتباط ثابت شده‌ای میان تزریق این واکسن و ایجاد لخته خون وجود ندارد.

"مارگارت هریس" سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در ژنو به خبرنگاران گفته: آسترازنکا مانند دیگر واکسن‌هایی که تزریق می‌شوند یک واکسن عالی است. ما اطلاعات مرگ‌ ومیرهای اخیر را دریافت کرده‌ایم. تا امروز هیچکدام از این موارد ثابت نشده که به دلیل واکسیناسیون رخ داده باشد.

وی افزود: باید به تزریق واکسن آسترازنکا ادامه داد و هر نشانه مرتبط با ایمنی واکسن را نیز واکاوی کرد.

شرکت آسترازنکا نیز ضمن رد ادعاهای مطرح شده در این زمینه اعلام کرد افرادی که دچار عارضه ترومبوز ‌شده‌اند پایین‌تر از حدی است که مایه نگرانی باشد. «آنا تیلور» مسئول ارشد آسترازنکا عنوان کرد که همه‌گیری کرونا باعث وحشت افکار عمومی و افزایش حساسیت‌ها نسبت به استانداردهای معمول درخصوص ایمنی واکسن‌ها شده است.

دفتر نخست وزیر انگلیس هم اعلام کرده که واکسن استرازنکا امن و موثر است و از مردم خواسته که در زمانی که نوبتشان می‌رسد واکسن بزنند. گزارش ها حاکیست که تاکنون ۱۷ میلیون نفر در انگلیس و کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکنون واکسن آسترازنکا دریافت کرده اند.

در کل به نظر می‌رسد که تصمیم کشورهای اروپایی برای توقف تزریق واکسن آسترازنکا از بیم عارضه ایجاد لخته خون موقتی باشد. «پیتر اینگلیش» مشاور مرکز دولتی بیماری‌های واگیر دار می‌گوید که تصمیم این کشورها به هدف کاهش سرعت شیوع کرونا و پایان دادن به این همه‌گیری اسیب می زند.

منبع: ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied