شمانیوز
شما نیوز

اوباما در سازمان ملل

از حمله به عراق درس سختی گرفتیم

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: با زور و بدون همکاری با دیگران نمی‌توان ثبات و امنیت را در جهان برقرار کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل آغاز شد.

اوباما در این نشست گفت: ما تلاش‌های بسیاری را برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی جدید انجام دادیم. نظام برابری موجود، مهم‌ترین دستاورد سازمان ملل بوده است. ارزش‌های سازمان ملل در بسیاری از کشورها به دلیل وقوع جنگ شکست خورده است.
وی همچنین همکاری با «بشار اسد،» رئیس‌جمهور قانونی سوریه، برای مبارزه با تروریست‌ها را مورد تمسخر قرار داد و با تکرار ادعاهی بی‌اساس خود افزود: «اسد مردم خود را بمباران می‌کند.»
اوباما در ادامه گفت: جریاناتی وجود دارند که می‌توانند ما را به عقب بازگردانند. برخی قدرت‌ها قوانین خود را با زور تحمیل می‌کنند. جهان چند قطبی شده است.‎ شرایط کنونی، ممکن است جهان را به سمتی خطرناکتر سوق دهد.
رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد؛ هیچگاه در دفاع از کشور و متحدان خود تردید نخواهم کرد حتی اگر شده با زور.‎ برخی از قدرت‌ها از طائفه گرایی برای ایجاد آشوب در جهان و برهم زدن امنیت آن سوء استفاده می‌کنند. هیچ یک از اعضای سازمان ملل نمی‌تواند خود را از خطر تروریسم مصون بدانند.
وی افزود؛ سربازانمان را از عراق و افغانستان بازگرداندیم. خشونت راه حل خوبی برای حل مشکلات نیست. در استفاده از قوی‌ترین ارتش جهان برای حمایت از متحدان خود در جهان تردید نخواهم کرد. باید با افراطی‌گری در جهان مبارزه کنیم. با زور نمی‌توان عدالت را در جهان برقرار کرد. دستاورد استفاده از زور موقتی است و پایدار نخواهد ماند.
باراک اوباما در ادامه سخنرانی خود در سازمان ملل اعلام کرد؛ آمریکا نمی تواند به تنهایی مشکلات جهان را حل کند. ما از حمله خود به عراق درس سختی گرفتیم؛ و آن اینکه با زور و بدون همکاری دیگران نمی توان ثبات و امنیت را برقرار کرد. اینکه دیگران را شیطان خطاب کنیم ما را به عقب باز می‌گرداند. جهان زمانی امن خواهد شد که همکاری بر جنگ پیروز شود. ما در جهان یکپارچه‌ای زندگی می‌کنیم و موفقیت هر کدام از ما وابسته به دیگران است.
وی گفت: اگر نتوانیم همکاری مؤثری با هم داشته باشیم، عواقب خطرناکی در انتظار ما خواهد بود. آمریکا نیز از این امر مستثنی نیست.‎
اوباما تاکید کرد؛ قانون و توافق موفقیت آمیز است؛ مانند آنچه درخصوص ایران انجام شد. توافق با ایران این کشور را از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای بازمی دارد.‎ اجرای توافق با ایران ما را از جنگ دور می‌کند. حصول توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به معنای پیروزی دیپلماسی است. ملت ایران فرصت‌های بسیاری در آینده خواهد داشت. ایران تاریخی غرورآفرین دارد.
وی درخصوص بحران اوکراین افزود؛ برای جهان بهتر بود که روسیه در قبال اوکراین دیپلماتیک رفتار کند. ما نمی‌خواهیم روسیه را منزوی کنیم؛ ما می خواهیم روسیه قوی باشد و با یکدیگر برای برقراری صلح در جهان همکاری کنیم. حل بحران‌ها نیازمند راه‌های دیپلماتیک است.
وی درباره کوبا نیز گفت: سیاست منزوی کردن کوبا، نتیجه نداد و به همین خاطر سیاست خود را تغییر دادیم. کنگره باید تحریم های کوبا را لغو کند و ادامه این تحریم ها ممکن نیست.
اوباما درخصوص داعش نیز اشاره کرد، بر شکست داعش عزم راسخ داریم و برای حل بحران سوریه با همگان همکاری می کنیم. تروریسم خواندن اسلام، نادانی است. برای همکاری با ایران و روسیه به منظور حل بحران در سوریه آمادگی داریم‎.
رئیس جمهور آمریکا گفت: به حمایت‌های مالی خود از پناهجویان ادامه می‌دهیم. ما بزرگترین حامی پناهجویان هستیم‎. امنیت جهانی حمایت از پناهجویان را ایجاب می‌کند. ثبات در سوریه جز با ارداه مردمی محقق نخواهد شد.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied