شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

صفر تا صد مراحل گرفتن کد کارگاهی در 1400

پس از اینکه کارگاه یا شرکت خود را ثبت کردید، می‌‌توانید بیمه کارگاهی یا همان کد کارگاهی خود را دریافت کرده تا کارمندان خود را بیمه تامین اجتماعی کنید. نماینده شرکت باید برای بیمه کردن کارمند‌‌ها به نزدیکترین شعبه سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند و مدارک را برای تشکیل پرونده تحویل شعبه دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر برای شما توضیح دهیم.

صفر تا صد مراحل گرفتن کد کارگاهی در 1400

بیمه کارگاهی چیست؟

این بیمه در حقیقت همان بیمه اجباری کارمندان است که باید بعد از ثبت شرکت‌ها انجام شود. بیمه کردن کارمندان مراحل مختلفی دارد که به شرح زیر است:

  • دریافت کد کارگاهی
  • نام نویسی کارمندها
  • تنظیم و ارسال لیست بیمه کارمندها
  • پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما

مواردی که گفته شد، جزو الزامات  این بیمه است. نام نویسی هم برای کارمندهایی انجام خواهد شد که برای اولین بار مشمول بیمه کارگاهی می‌شوند. دقت کنید که این مرحله برای افرادی که سابقه پرداخت حق بیمه ندارند، الزامی است. با ارائه مدارک شناسایی کارمند به شعبه مربوطه کارگاه مراجعه کرده تا مراحل نام نویسی بیمه کارگاهی انجام شود.

کد کارگاهی بیمه چیست؟

این کد در واقع یک عدد 10 رقمی‌‌ است که اداره بیمه سازمان تامین اجتماعی به کارگاه یا شرکت اعطا می‌‌کند. اهمیتی ندارد که فعالیت شما کارگاهی یا شرکتی باشد، اگر تعدادی نیروی کار دارید که برای شما و در محیط شرکت یا کارگاه شما کار می‌‌کنند، به این کد نیاز خواهید داشت.

توجه کنید که اگر کسب و کاری راه اندازی کرده‌اید و کارمندان خود را بیمه نکرده باشید، دچار تخلف شده و باید جریمه‌‌های سنگینی پرداخت کنید. با توجه به این موضوع بهتر است که بعد از ثبت شرکت یا ثبت کارگاه خود، برای دریافت کد کارگاهی مراجعه کنید تا بتوانید کارمندان خود را جزو بیمه گارگاهی قرار دهید و در آینده دچار مشکلات نشوید.

چگونه کد کارگاهی بیمه دریافت کنید؟

به این مورد دقت کنید که کارفرما کد کارگاهی بیمه را دریافت می‌‌کند. کارفرما‌‌های عزیز به دو صورت حقوقی و حقیقی می‌‌توانند کد کارگاهی خود را دریافت کنند. کارفرما حقوقی در حقیقت به این معنا است که یک شرکت به عنوان کارفرما معرفی شود و کارفرما حقیقی یعنی یک شخص به عنوان کارفرما مشخص شود.

قبل از هر اقدامی ‌‌برای دریافت کد کارگاهی و استفاده از بیمه کارگاهی باید موضوع حقیقی و حقوقی بودن خود را مشخص کنید. در این دو مورد باید مدارک مختلف و متفاوتی را به بیمه سازمان تامین اجتماعی تحویل دهید.

مزیت‌‌های گرفتن بیمه کارگاهی

شاید برای شما هم سوال پیش آید که گرفتن این کد کارگاهی و استفاده از این بیمه چه مزیتی دارد؟

بیمه شدن در تمام دنیا یک کار بسیار مهم است که نباید از آن غافل شد. از این رو بیمه کارگاهی مزیت‌‌های گوناگونی دارد که به شرح زیر است:

  • حق اولاد به کارمندان تعلق می‌‌گیرد.
  • حق ماموریت برای کارمندان در نظر گرفته می‌‌شود.
  • ارزاق تحویلی خواهید داشت.
  • مرخصی‌‌های قانونی به شما تعلق می‌‌گیرد.
  • در هزینه‌‌های درمانی به شما کمک می‌‌شود.

چه زمانی افراد جزو بیمه کارگاهی می شوند؟

برای اینکه کارمندان بتوانند جزو این بیمه‌ تامین اجتماعی باشند، باید کارفرما کد کارگاهی را دریافت کرده باشد. بعد از ارائه مدارک و تکمیل مراحل بازرسی، در نهایت و حداکثر تا 30 روز کد کارگاه به آدرس شرکت ارسال خواهد شد

راهنمای کامل بیمه تامین اجتماعی را در لینک زیر بخوانید:

https://bimeh.com/mag/complete-guide-of-social-security-insurance/

c361138f-207d-45be-a56b-2fa72a67dba9

ارسال لیست کارکنان برای بیمه کارگاهی

کارفرما باید هرماه، لیست کارگرهای مشمول قوانین بیمه تامین اجتماعی را به این سازمان ارسال کند تا هرچه سریع تر کارکنان، مشمول این بیمه‌نامه شوند و از خدمات سازمان بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. دقت کنید که نوع قرارداد و ترتیب استخدام کارمندان ربطی به ارسال لیست کارکنان ندارد.

دریافت شماره بیمه کارمندان

هنگامی ‌‌که اولین لیست بیمه را تحویل سازمان بیمه تامین اجتماعی می‌‌دهید، باید اصل و تصویر شناسنامه تمام کارکنان خود را به واحد نام نویسی شعبه تحویل دهید تا شماره بیمه کارکنان را دریافت کنید. با این کار تمام کارکنان جزو بیمه کارگاهی خواهند شد و از خدمات آن بهره مند می‌‌شوند.  اگر کارمند شما از قبل شماره بیمه داشته باشد، کافی است که تنها فرم درخواست بیمه را تکمیل کرده و شماره بیمه خود را درج کند.

شماره بیمه کارگاهی چیست؟

شماره بیمه تامین اجتماعی یک کد 8 رقمی ‌‌است که برای شناسایی افراد بیمه‌شده است.

هر فرد در بیمه‌ی کارگاهی برای اینکه بتواند سابقه بیمه‌ای خود را داشته باشد و طبق آن از خدمات بازنشستگی و پوشش‌‌های بیمه تامین اجتماعی استفاده کند، یک کد بیمه مخصوص به خود دارد. کافی است که به سایت سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند و با نام کاربری و رمز ورود، سابقه بیمه‌ای خود را ببیند.

نکات مهم درباره کد کارگاهی و بیمه کارگاهی

توجه کنید، برخی موارد وجود دارد که باعث می‌‌شود کد کارگاهی تغییر کند که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

کد کارگاهی حقیقی یا شخصی با تغییر فعالیت شخص یا تغییر آدرس، تغییر می‌‌کند. باید در صورت وقوع این دو مورد، کارفرما به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کند و کد کارگاهی جدید اخذ کند.

کد کارگاهی حقوقی عوض نمی‌شود. در حقیقت به این معنی است که شما با نخستین کد کارگاهی که دریافت می‌‌کنید تا انحلال شرکت خود، یک کد کارگاهی خواهید داشت. لازم است یادآوری شود که به هنگام نقل و انتقالات کارگاه، دریافت مفاصاحساب از شعبه تامین اجتماعی لازم است.

دریافت کد کارگاهی برای پیمانکاران

در مواردی که یک کارفرما، انجام کار را به پیمانکار می‌سپارد، رعایت مواردی بر اساس قانون و ماده 38 تامین اجتماعی ضروری است. این موارد شامل:

  • کارفرما در متن قرارداد، پیمانکار را متعهد می‌کند که کارکنان خود و همچنین کارکنان پیمانکار را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه کندو کل حق بیمه را بپردازد.
  • مابه التفاوت حق بیمه طبق مصوبه شورای عالی تامین اجتماعی مربوطه را پرداخت و سپس مفاصاحساب دریافت خواهد کرد.
  • پس از انعقاد قرارداد یک نسخه از آن باید به وسیله کارفرما یا پیمانکار به نزدیکترین شعبه سازمان تامین اجتماعی (واقع درمحل اجرای پروژه) تحویل گردد.
  • کارفرما یا واگذارنده کار در مورد قراردادهای غیر عمرانی، باید 5 درصد مبلغ ناخالص کارکرد را از هر صورت وضعیت مقاطعه کار، کسر کند و نزد خود نگه دارد.
  • شعبه تامین اجتماعی پس از دریافت قرارداد برای کارگاه، تشکیل پرونده می‌دهد و شماره کارگاه و ردیف پیمان را اختصاص می‌دهد.
  • پیمانکار صورت دستمزد و مزایای کارکنان شاغل در طرح را در دوره زمانی مشخص، تنظیم می‌کند.

fdf3ec32-98b5-45cd-be4c-77ab0bdc85bc

بیمه تامین اجتماعی: پشتوانه افراد در هزینه درمان و بازنشستگی

بیمه دات کام مشاوره بیمه

مطالبی که گفته شد بسیار مهم است و کارفرما بعد از ثبت شرکت و تاسیس کارگاه خود باید به آن‌ها دقت کند. اگر برای دریافت کد و بیمه گارگاهی با مشکلات مختلفی روبه رو شده‌اید و هنوز بعد از ثبت شرکت خود نتوانسته‌اید کد کارگاه خود را دریافت کنید باید با مشاوره‌‌های بیمه در ارتباط باشید تا در کوتاه‌ترین زمان اطلاعات تخصصی دریافت کنید. تمام کارمندها جزو بیمه کارگاهی خواهند بود تا علاوه بر سابقه کار، میزان هزینه‌ها و مالیات کارفرما هم مشخص شود.

منبع: مجله بیمه: https://bimeh.com/mag

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied