شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی//

کیست کورپوس لوتئوم را بشناسید

کیست‌های جسم زرد اختلال‌هایی شایع هستند که در بیشتر خانم‌ها مشاهده می‌شوند(مانند کیست اندومتریوز و ...). این کیست‌ها به خودی‌خود نه تنها مشکلی ندارند، بلکه ویژگی‌های بسیار زیادی دارند که باعث حفظ تعادل هورمون‌ها و… می‌شود. پس در چه‌ صورتی این کیست‌ها مشکل‌ساز خواهند شد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال و آشنایی با مواردی دیگر درباره کیست کورپوس لوتئوم تا پایان همراه ما باشید.

کیست کورپوس لوتئوم را بشناسید

کیست‌های جسم زرد اختلال‌هایی شایع هستند که در بیشتر خانم‌ها مشاهده می‌شوند(مانند کیست اندومتریوز و ...). این کیست‌ها به خودی‌خود نه تنها مشکلی ندارند، بلکه ویژگی‌های بسیار زیادی دارند که باعث حفظ تعادل هورمون‌ها و… می‌شود. پس در چه‌ صورتی این کیست‌ها مشکل‌ساز خواهند شد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال و آشنایی با مواردی دیگر درباره کیست کورپوس لوتئوم تا پایان همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله خواهید آموخت       :

کیست کورپوس لوتئوم چیست؟

تاثیر کورپوس لوتئوم بر چرخه قاعدگی

مرحله فولیکولار

مرحله تخمک‌گذاری

مرحله لوئتال

کیست کورپوس لوتئوم

علائم کیست کورپوس لوتئوم

چه دلایلی باعث ایجاد این کیست می‌شود؟

نبود تعادل هورمونی

بارداری

آندومتریوز

عفونت لگنی

کیست‌های پیشین

حالا وقت آن رسیده که شما را با این اختلال یعنی کیست ها مثل درمان اندومتریوز و یا کیست کورپوس لوتئوم و ...  آشنا کنیم. در زمان تخمک‌گذاری، یک تخمک از فیلیکول بزرگ رها خواهد شد. بعد از این آزاد شدن و انجام لقاح، فولیکول مسدود خواهد شد و کورپوس لوتئوم تشکیل می‌شود.

 این کیست وظیفه تولید هورمون پروژسترون در اوایل بارداری را برعهده دارد. معمولا این کیست تا هفته‌های ۷ تا ۹ باقی خواهد ماند. شاید بپرسید که هورمون پروژسترون چه وظایفی برعهده دارد. این هورمون باعث بزرگ شدن رحم، پشتیبانی از رشد پوشش رحم و بهبود بخشیدن به خون و اکسیژن را برعهده خواهد داشت.

حالا متوجه می‌شوید که وجود آن چه تاثیری درد دوران بارداری دارد. به مرور بعداز هفته ۹ بارداری، حجم کیست کورپوس لوتئوم کم شده و از بین می‌رود. درصورتی که لقاح انجام نشود، زودتر از این زمان کیستمتلاشی می‌شود. تخریب این توده باعث کاهش میزان استروژن و پروژسترون شده و همین موضوع باعث می‌شود که چرخه لقاح بعدی شروع شود.

2

کیست کورپوس لوتئوم

تاثیر کورپوس لوتئوم بر چرخه قاعدگی

هورمون‌ها مهمترین عواملی هستند که برای تنظیم قاعدگی تاثیر زیادی دارند. هورمون‌هایی مانند تحریک کننده فیلوکول، لوتئینیزه و… تاثیر زیادی روی تخمک‌گذاری دارند. در اصل هورمون‌ها وظیفه تخمک‌گذاری و آماده سازی رحم برای لانه سازی را برعهده دارند. چرخه قاعدگی معمولا ۲۵ تا ۳۶ روز طول خواهد کشید که در این زمان بدن برای تخمک‌گذاری آماده خواهد شد. چرخه قاعدگی ۳ مرحله اصلی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مرحله فولیکولار

این مرحله از روزهای اول قاعدگی آغاز شده و تا زمان تخمک‌گذاری ادامه پیدا خواهد کرد. فولیکولار بین ۱۳ تا ۱۴ روز ادامه می‌یابد. در این مرحله بدن هورمون فولیکول را ترشح می‌کند. این هورمون باعث تحریک فولیکول‌های تخمدانی می‌شود که حاوی تخمک هستند. در نهایت یکی از این فولیکول‌ها به فولیکول بالغ تبدیل خواهد شد.

فولیکول بالغ هورمون استروژن تولید خواهد کرد و که باعث از بین رفتن بقیه فولیکول‌ها شده و ضخامت پوشش رحم را افزایش می‌دهد. همچنین این فولیکول باعث آمادگی رحم برای لانه گزینی و بارداری هم خواهد شد. همه این‌ها باعث می‌شود که هورمون لوتئینیزه کننده هم برای تخمک‌گذاری بیشتر شود.

مرحله تخمک‌گذاری

این مرحله، تقریبا در اواسط چرخه قاعدگی انجام می‌شود. در مرحله تخمک‌گذاری هورمون لوتئینیزه کننده افزایش می‌یابد و به‌همین‌دلیل تخمدان برای آزاد شدن فولیکول بالغ تحریک خواهد شد. این مرحله مدت زمان کوتاهی دارد و معمولا بین ۱۶ تا ۳۲ ساعت طول می‌کشد.

مرحله لوئتال

این مرحله زمانی اتفاق میوفتد که بدن برای لانه گزینی تخمک بارور شده آماده می‌شود. زمانی که در مرحله تخمک‌گذاری، تخمک آزاد می‌شود، فولیکول بسته خواهد شد و کورپوس لوئتوم تشکیل می‌شود. این کیست مسئولیت تولید هورمون پروژسترون را برعهده دارد و باعث افزایش ضخامت رحم و آماده سازی آن برای لانه گزینی می‌شود.

 همچنین میزان هورمون استروژن در این دوره بیشتر می‌شود و باعث بیشتر شدن آمادگی رحم می‌شود. درصورتی که تخمک بارورشده‌ای وجود نداشته باشد، به‌دلیل کاهش میزان هورمون استروژن و پروژسترون، پوشش رحم ریزش کرده و قاعدگی صورت می‌گیرد.

کیست کورپوس لوتئوم

کمی از موضوع اصلی مطلب دور شدیم، اما در این بخش می‌خواهیم این مورد را به‌طورکامل بررسی کنیم. این کیست هم شباهت زیادی با بقیه کیست‌های تخمدان دارد. در بعضی از مواقع ممکن است کورپوس لوتئوم با مایع پر شود. جمع شدن مایعات در این کیست باعث کیست کورپوس لوتئوم خواهد شد یکی از انواع کیست‌های تخمدان فانکشنال است.

 در بیشتر موارد این کیست بدون در و علائم از بین خواهد رفت. معمولا این نوع کیست بعداز چند هفته و در برخی موارد بعداز ۳ چرخه قاعدگی متلاشی خواهد شد. تعدادی از خانم‌هایی که دچار این اختلال هستند دچار علائمی مانند درد لگن مواجه خواهند شد.

ممکن است برخی از خانم‌ها دچار پارگی کیست شوند که این موارد بسیار نادر هستند. همین خونریزی‌ها باعث ایجاد درد شدید و خونریزی داخلی خواهد شد. کیست‌های کورپوس لوتئوم بزرگ باعث پیچ خوردن تخمدان می‌شود که تاثیر منفی روی جریان خونی تخمدان خواهد گذاشت. در برخی زمان‌ها هم در مراحل اول بارداری باقی خواهد ماند، در این‌صورت ممکن است کیست کورپوس لوتئوم مشکلاتی را به‌همراه داشته باشد.

شما میتوانید برای رفع این خطرات با دکتر فاطمه سروی که متخصص لاپاراسکوپی و بارداری و ای وی اف هستند تماس حاصل فرمایید.

علائم کیست کورپوس لوتئوم

هر بیماری یا اختلال علائم خاص خودش را دارد که با بروز آن‌ها تا حدودی می‌توان نوع آن را تشخیص داد. معمولا خانم‌هایی که دچار کیست کورپوس لوتئوم می‌شوند، علائمی مانند درد لگن، سنگینی شکم، درد پشت و ران‌ها، درد هنگام مقاربت، افزایش وزن، قاعدگی دردناک، تکرر ادرار، عدم تخلیه عادی مثانه، عدم تخلیه کامل روده‌ها و خونریزی غیرطبیعی واژن در بدنشان بروز پیدا خواهد کرد.

3

چه دلایلی باعث ایجاد این کیست می‌شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود کیست کورپوس لوتئوم در بدن بوجود بیاید. کیست‌های تخمدان معمولا از فولیکول‌ها آزاد خواهند شد. البته این موضوع تنها دلیل تشکیل این توده‌ها نیستند و علائم دیگری دارند که در ادامه هرکدام از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

نبود تعادل هورمونی

خانم‌هایی که هورمون‌های بدنشان بدون تعادل ترشح می‌شوند، معمولا بیشتر از بقیه دچار این مشکل خواهند شد. این اختلال ممکن است باعث ناباروری یا مشکلات بزرگ دیگری بشود.

بارداری

ممکن است کیست کورپوس لوتئوم که در بدن خانم باردار تشکیل شده است، متلاشی نشود. همان‌طور که گفته شد در بیشتر موارد این کیست از بین خواهد رفت، اما ممکن است این اتفاق نیوفتد که شخص بیمار باید تحت معالجه پزشک قرار بگیرد.

آندومتریوز

زمانی که سلول‌های آندومتریوز خارج از رحم رشد کنند، این اختلال ایجاد می‌شود. بافت‌های آندومتریوز به تخمدان وصل خواهد شد و رشد می‌کند. این اختلال باعث می‌شود خانم‌ها به انواع کیست‌های جسم زرد مبتلا شوند. مثل کیست اندومتریوز.

عفونت لگنی

ممکن است لگن یک خانم عفونت شدیدی داشته باشد. اگر این عفونت به تخمدان‌ها برسد کیست کورپوس لوتئوم ایجاد خواهد شد.

کیست‌های پیشین

در خانم‌هایی که قبلا هم به یکی از کیست‌ها مبتلا شده‌اند، احتمال بیشتری برای ابتلا به کیست‌های جدید وجود خواهد داشت.

اگر حس می‌کنید علائمی که گفته شده را دارید، بهتر است هرچه سریع‌تر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا درصورت وجود کیست کورپوس لوتئوم به‌سرعت اقدامات لازم برای درمان انجام شود. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که این کیست در بیشتر موارد خوش‌خیم بوده و با درمانی آسان از بین خواهد رفت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied