شمانیوز
شما نیوز

شمانیوز در گفتگو با جعفر قادری واکاوی کرد؛

دلایل افزایش آمار آرای باطله نسبت به انتخابات پیشین

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به دلایل افزایش آمار آرای باطله در انتخابات 1400 اشاره کرد.

دلایل افزایش آمار آرای باطله نسبت به انتخابات پیشین

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار شمانیوز، در تحلیل چرایی تعداد قابل توجه آرای باطله در انتخابات ریاست جمهوری 1400 اظهار داشت: یکی از عوامل افزایش آمار آرای باطله در انتخابات به فقدان کاندیدای مدنظر رأی‌دهندگان باز می‌گردد. به عبارت دیگر از میان چهار نامزدی که در انتخابات به رقابت پرداختند، شاید هیچ‌یک محبوب و مطلوب رأی‌دهندگان نبودند و به همین دلیل رأی باطله به صندوق‌ها انداختند.

آرای باطله؛ نشانه‌ اعتراض به شرایط موجود

وی گفت: دومین عامل هم به نارضایتی مردم از شرایط موجود مرتبط است. متأسفانه بخشی از آرای خاکستری کشور که نسبت به مشارکت در انتخابات مردد بودند، با توجیه اینکه شرایط اقتصادی نامساعد است و خواسته آنها از سوی رئیس جمهور و دولت تدبیر و امید برآورده نشده، در انتخابات شرکت نکردند یا اینکه اگر هم شرکت داشته‌اند، آرای سفید را به نشانه اعتراض به شرایط موجود در صندوق‌ها بایندازند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان داشت: آرای باطله را با خوشبینانه‌ترین نگاه می‌توان اینگونه تفسیر کرد که صاحبان آنها به نظام جمهوری اسلامی اعتقاد دارند ولی چون نامزدهای راه‌یافته به رقابت انتخابات ریاست جمهوری را قبول ندارند، رأی باطله به صندوق انداخته‌اند.

دلیل کاهش مشارکت تهرانی‌ها چیست؟

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در خصوص کاهش مشارکت انتخاباتی ساکنان تهران در مقایسه با سایر استان‌های خاطرنشان کرد: اهالی روستاها و شهرستان‌های دیگر نسبت به تهرانی‌ها، احساس مسئولیت بیشتری می‌کنند؛ زیرا ارتباط عافی در این مناطق بیشتر است و روابط بهتری با نامزدهای انتخاباتی دارند و معمولاً تحت تأثیر این ارتباطات در انتخابات شرکت می‌کنند، اما در تهران چنین احساس و روابطی حاکم نیست.

قادری معتقد است؛ رقابت‌های انتخابات در روستاها و شهرستان‌ها بیشتر است و رأی‌دهندگان به خصوص در انتخابات شوراها حساسیت بیشتری از خود بروز می‌‎دهند و اینکه چه کسی قرار است عضو شوراها شود، برایشان حائز اهمیت است و حضور عضو شوراها را در زندگی‌شان محسوس‌تر و ملموس‌تر می‌دانند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied