شمانیوز
شما نیوز

اربعین

پیش ثبت نام متقضیان اربعین آغاز شد

متقاضیان سفر به اربعین از امروز می‌‎توانند در سامانه سماح پیش‌ثبت‌نام کنند.

پیش ثبت نام متقضیان اربعین آغاز شد

به گزارش شمانیوزسامانه ثبت‌نام اربعین که در ساعات اولیه امروز از دسترس خارج شده بود، پس از رفع نقص، با اعلام شرایط سفر اربعین، برای پیش ثبت‌نام در دسترس قرار گرفت و متقاضیان می توانند در سامانه سماح برای سفر زیارتی اربعین پیش ثبت نام کنند.

یک ساعت پس از آغاز پیش ثبت‌نام اربعین، بیش از 15 هزار نفر در سامانه سماح آمادگی خود برای اعزام اعلام کردند. البته دقایقی سامانه سماح به دلیل حجم بالای مراجعه کنندگان از دسترس خارج بود که اکنون این مشکل برطرف شده است.

 سامانه سماح از ساعت ۹ صبح امروز برای پیش ثبت‌نام از متقاضیان زیارت اربعین حسینی که شرایط لازم را دارند، باز شد. اما دقایقی بعد برای لحظاتی از دسترس خارج شد و عاشقان زیارت اربعین امکان پیش ثبت‌نام در این سامانه که تنها مرجع ثبت‌نام اربعین است، نداشتند.

مهران فرشید، مدیرکل دفتر طرح و برنامه و فناوری اطلاعات سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با بیان اینکه ما از هفته‌های گذشته برای پیش ثبت‌نام زیارت اربعین در سامانه سماح برنامه‌ریزی و پیش بینی‌های لازم را کرده بودیم، اظهار داشت: امروز پس از بازگشایی سامانه سماح در یک ساعت اول بیش از ۱۵ هزار نفر از متقاضیان ثبت‌نام کردند.

وی درباره دلایل اینکه بعضا خارج شدن از دسترس سامانه را اعلام می‌کنند، گفت: حجم مراجعه‌کنندگان به این سامانه و مشتاقان زیارت اربعین بالا است. اکنون این سامانه بدون مشکل در اختیار زائران است و امیدواریم تا پایان ثبت‌نام شاهد هیچ گونه مشکلی برای مشتاقان زیارت اباعبدلله الحسین( ع) در سامانه نباشیم.

به گزارش فارس، به گفته رئیس کمیته اعزام ستاد اربعین، نوبت پیش ثبت‌نام در اعزام مؤثر است؛ به طوری که اگر کسی زودتر ثبت‌نام کرده باشد، در اولویت تشرف به عراق در ایام اربعین قرار می‌گیرد. بر همین اساس، بسیاری از مشتاقان زیارت اربعین از همان ساعات اولیه به سمانه سماح مراجعه کردند. البته محدودیت زمانی در پیش ثبت‌نام از سوی کمیته اعزام ستاد اربعین اعلام نشده است.

کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) اطلاعیه پیش ثبت‌نام از متقاضیان زیارت کربلای معلی در اربعین حسینی را منتشر کرد که متن آن به شرح ذیل است:

حرکت اربعین حسینی، حرکت عشق و ایمان است.

(مقام معظم رهبری)

بدینوسیله به اطلاع عموم مشتاقان می‌رساند با موافقت ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و ابلاغ ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) مقرر گردیده است پیش ثبت‌نام از متقاضیان زیارت اربعین حسینی با رعایت کامل شرایط و دستورالعمل های بهداشتی و صرفا از بین افرادی که فاقد بیماری‌های زمینه‌ای بوده و دو دوز واکسن کرونا را تا پایان هفته جاری (روز جمعه مورخ ۱۴۰۰.۶.۱۹) دریافت کرده باشند، از طریق سامانه سماح به آدرس Samah.haj.ir صورت پذیرد. با این توضیح که پیش ثبت‌نام انجام شده به منزله انجام قطعی سفر اربعین نمی‌باشد و انجام سفر مشروط به موافقت دولت عراق و شرایط اعلامی از سوی آن کشور می باشد. اطلاعات قطعی و تکمیلی متعاقبا به اطلاع متقاضیان محترم خواهد رسید.ضروری است هموطنان عزیز نکات ذیل را مورد توجه قرار دهند:

۱-استعلام‌های لازم درخصوص وضعیت سلامت متقاضیان (بیماری‌های زمینه‌ای و ...) و اخذ تایید تزریق هر دو دوز واکسن کرونا از وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

۲-ارائه نتیجه آزمایش منفی PCR به مدت ۷۲ ساعت قبل از اعزام الزامی است.

۳-زمان پیش ثبت نام از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه پانزدهم شهریورماه آغاز و به مدت سه روز تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه مورخ ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

۴-ثبت‌نام قطعی پس از موافقت رسمی دولت عراق انجام خواهد شد.

۵-به منظور رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، پیش ثبت نام فقط به صورت غیرحضوری انجام خواهد گردید.

۶-پس از انجام مراحل فوق، اسامی واجدین شرایط در سامانه سماح و نیز از طریق ارسال پیامک اطلاع رسانی خواهد شد. بدیهی است اعزام افراد فاقد شرایط مقدور نمی باشد.

۷- تاکید می شود با توجه به بسته بودن مرزها، افراد به هیچ وجه به مرزهای کشور مراجعه ننمایند.

در خاتمه مجددا تاکید می‌نماید با توجه به عدم اعلام موضع رسمی دولت عراق تا این لحظه، دریافت مشخصات متقاضیان در مرحله پیش ثبت نام به هیچ وجه به معنای قطعیت در تشرف متقاضیان نمی باشد و تصمیم گیری در این خصوص منوط به مجوز رسمی دولت عراق و ستاد مرکزی اربعین خواهد بود.

اربعین به معنای چهلم است و ۲۰ صفر را که چهل روز بعد از شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا است، اربعین حسینی یا روز اربعین می‌نامند. طبق نقل‌های تاریخی، جابر بن عبدالله انصاری،‌ صحابی پیامبر اسلام(ص)، به همراه عطیه عوفی در اولین چهلم شهادت امام حسین(ع) به‌عنوان اولین زائر بر سر مزار امام حسین(ع) حاضر شده و قبر امام حسین را زیارت کرده است. بنابه نقل کتاب «لهوف»، بازماندگان حادثه کربلا نیز در این روز به کربلا بازگشته و قبر امام حسین(ع) و سایر شهدای کربلا را زیارت کرده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied