شمانیوز
شما نیوز

بحرانی بودن وضعیت کتاب

هرمز همایون‌پور با اشاره به بحرانی بودن وضعیت کتاب، بر لزوم حمایت دولت از کتاب و نشر تاکید کرد و گفت: یکی از راه‌های کمک ارشاد به بازار کتاب‌، خرید کتاب‌های مجوزدار بدون گزینش است.

هرمز همایون‌پور با اشاره به بحرانی بودن وضعیت کتاب، بر لزوم حمایت دولت از کتاب و نشر تاکید کرد و گفت: یکی از راه‌های کمک ارشاد به بازار کتاب‌، خرید کتاب‌های مجوزدار بدون گزینش است.

این نویسنده و مترجم در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و کتاب ایسنا درباره وضعیت نشر در سال 94 گفت: سال 94 هم مثل سال قبلش جواز انتشارات روشن تمدید نشد و فعلا جواز فعالیت این نشر به همان حالت قبل است. اما این‌طور که از دوستان شنیده‌ام ظاهرا اوضاع صدور مجوز راحت‌تر شده و در بعضی از موارد وقتی ناشر کتابی تغییر می‌کند آن را مجددا بررسی نمی‌کنند. اما از سایر جهات حوزه نشر تفاوت عمده‌ای با سال‌های قبل نکرده است که بخشی از آن به بازار کتاب برمی‌گردد. به نظر من همچنان بحران کتاب خیلی جدی است و خریداری وجود ندارد. از سویی رقابت فضای مجازی با کتاب باعث نوعی دلزدگی در فضای فعلی نشر شده است.

همایون‌پور افزود: مشکل گران بودن قیمت کتاب هم وجود دارد که همه این‌ها باعث شده وضع کنونی بحرانی باشد. اگر ارشاد می‌خواهد به بازار نشر کمک کند یکی از راه‌حل‌هایش شاید همان خرید کتاب از ناشران بدون سبک سنگین کردن است. اتفاقی که در دوره اصلاحات هم رخ داد. الان هم خرید انجام می‌شود اما ارشاد این کار را گزینشی انجام می‌دهد که نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه وضع را بدتر هم می‌کند.

او درباره کتاب‌های خودش نیز گفت: کتاب‌های من اصلا مسئله‌ای نداشته است و در سال 94 دو کتابم در نشر نی و دو کتابم در انتشارات آگاه تقریبا بدون دردسر و سریع‌تر از سال‌های قبل منتشر شد.

او در همین زمینه اظهار کرد: ما قدیمی‌ها حدود خط قرمز را رعایت می‌کنیم اما در دوره قبل با ما کینه‌توزانه برخورد می‌شد. الان خوشبختانه این کینه وجود ندارد و اوضاع آرام‌تر و بهتر شده است. مشکل اصلی همان بحران بازار است که اگر ارشاد بخواهد به حل این بحران کمک کند باید فکری به حال بازار بکند. کتاب الان به شدت نیازمند کمک دولت است. چون هیچ‌کدام از اضلاع حوزه نشر به تنهایی نمی‌توانند نقش پررنگی را در بازار کتاب ایفا کنند. بنابراین راحت‌ترین کار خرید بدون گزینش کتاب‌های مجوزگرفته از سوی وزارت ارشاد است.

همایون‌پور همچنین گفت: کار موثر دیگر ارشاد رسیدگی به وضع توزیع است. ما در دولت گذشته پیشنهاد کردیم که آن‌ها وضع توزیع را سروسامان ببخشند اما اصلا اهلیت این کار را نداشتند.

این فعال فرهنگی گفت:‌ توزیع بد، کمر خیلی از ناشران را شکسته است. بنابراین باید برنامه‌ای چیده شود که کتاب‌فروشی‌ها بتوانند زودتر کتابشان را بفروشند و آن‌ها هم بتوانند زودتر پول ناشران را بدهند تا به این طریق جان تازه‌ای به حوزه کتاب و نشر تزریق شود.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied