شمانیوز
شما نیوز

یارانه نقدی

خبر مهم وزیر کار درخصوص یارانه نقدی | یارانه نقدی کدام افراد حذف می شود؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: در دولت دوازدهم، فرآیند راه‌اندازی سامانه‌ حذف یارانه افراد ثروتمند شروع شد اما این فرآیند کامل نیست.

خبر مهم وزیر کار درخصوص یارانه نقدی | یارانه نقدی کدام افراد حذف می شود؟

به گزارش شما نیوزیارانه نقدی که از آذر سال ۸۹ در قالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود مبلغ آن 40 هزار و ۵۰۰ تومان بود. یارانه نقدی توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود 11 سال همچنان، مبلغ یارانه نقدی تغییری نکرده است. این به آن معنی است که یارانه نقدی هم نمی‌توانست گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند. دولت سیزدهم در صدد است که ارز 4200 تومانی را حذف کند و مبلغ یارانه نقدی را افزایش بدهد.
«حجت الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رافه اجتماعی، امروز (چهارشنبه 5 آبان‌ماه) و در حاشیه مراسم سازمان بهزیستی با اشاره به آخرین وضعیت حذف یارانه افراد ثروتمند، اظهار داشت: در دولت قبل، فرآیند راه‌اندازی سامانه‌ها شروع شد اما این فرآیند کامل نیست.
وی افزود: اطلاعات برخی خانواده‌ها قدیمی است و به سال ۱۳۹۸ بازمی‌گردد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ادامه داد: همین امر باعث شد تعدادی از افرادی که یارانه آنها قطع شده بود، شکایت کنند و این شکایت‌ها به دیوان عدالت اداری کشور برسد.
گفتنی است، طرح هدفمندسازی یارانه از آذر ۱۳۸۹ با مبلغ ماهانه ۴۵ هزار تومان در کشورمان کلید خورد و تاکنون یکصد و بیست و هشتمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است. با این حال، طرح افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی این روزها همزمان با فعالیت دولت سیزدهم مطرح شده و دارای موافق و مخالفانی است.

ارز 4200 تومانی حذف می شود

سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به هزینه‌هایی که ارز 4200 تومانی بر فعالان اقتصادی تحمیل می‌کند، گفت: مدت‌ها است موضوع حذف ارز 4200 تومانی مطرح است اما اجرایی نمی‌شود و این روند باید تغییر کند،  نباید مانع فعالیت مولد بود بلکه باید هدایت‌گر مسیر توسعه باشیم. تصمیم گیری در برخی نهادها به جیب فعالان اقتصادی هزینه بسیاری را تحمیل می‌کند و قدرت رقابت را کاهش می‌دهد.
البته شب گذشته، رئیس جمهور تاکید کرد که تمام جوانب این قضیه بررسی خواهد شد. 
وی گفت: بازار و مردم را در جریان جزئیات حذف ارز ترجیحی قرار خواهیم داد. مطمئنا این موضوع در دست بررسی است و اجرایی خواهد شد.
به هر حال با تصمیم جدید مجموعه دولت و مجلس داستان ارز 4200 تومانی نیز به پایان خواهد رسید ولی این فرایند باید به گونه ای انجام شود که هیچ گونه نگرانی در جامعه ایجاد نشود.  گفتنی است، به‌تشخیص قانون بودجه در سال جاری، 8 میلیارد دلار برای تأمین کالای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی تکلیف شده بود که این مبلغ به‌طور کامل در شش‌ماهه اول سال تأمین ارز شده است و علاوه بر این یک و نیم میلیارد دلار هم برای واکسن کرونا تأمین ارز شده است. در مقایسه با سال گذشته، 9 و نیم میلیاردی که امسال تأمین ارز شده تقریباً برابر کل ارز تأمین‌ شده برای همین اقلام در سال 99 بوده است.

یارانه جدید در انتظار مردم

اگر فرض کنیم تا پایان سال قرار باشد حدود 4 میلیارد دلار ارز برای واردات اقلام موجود در فهرست کالاهای اساسی تخصیص یابد و قرار باشد نرخ ارز تامین کالای اساسی بر مبنای نرخ ای تی اس یا بازار آزاد باشد دولت از محل فروش این ارز  با احتساب دلار 25 هزار تومانی، 100 هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد. با کسر 16 هزار میلیارد تومان درآمد پایه ناشی از تسعیر با نرخ 4200 تومانی  که سهم دولت خواهد بود یک رقمی نزدیک به 80 هزار میلیارد تومان برای توزیع نقدی یا کارت اعتباری طی 5 ماه در اختیار خزانه قرار میگیرد. اگر قرار باشد این ما به التفاوت ریالی به 60 میلیون نفر از دهکهای غیر متمول برسد با تجمیع دو یارانه نقدی و معشیتی که هم اکنون حدود 100 هزار تومان به هر نفر پرداخت میشود میتوان انتظار پرداخت رقمی نزدیک به 300 هزار تومان به هر شخص را با تجمیع سه یارانه نقدی، معیشتی و کالاهای اساسی داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied