شمانیوز
شما نیوز

یارانه

خبر فوری : منتظر یارانه با مبلغی زیاد باشید | مبلغ یارانه انتحاری شد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با حضور در جمع خبرنگاران جزئیات لایحه دولت درخصوص اصلاح ارز ترجیحی را تشریح کرد.براساس طرح جوانی جمعیت یارانه برخی از خانوارها قرار است به زودی سه برابر شود. اما کدام خانوارها مشمول افزایش سه برابری یارانه نقدی می‌شوند؟

خبر فوری : منتظر یارانه با مبلغی زیاد باشید | مبلغ یارانه انتحاری شد

به گزارش شمانیوز: یارانه که از آذر سال ۸۹ در قالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود مبلغ آن 45 هزار و 500 تومان بود. یارانه توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود 11 سال همچنان، مبلغ یارانه تغییری نکرده است. این به آن معنی است که یارانه هم نمی‌توانست گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند. دولت سیزدهم در صدد است که ارز 4200 تومانی را حذف کند و مبلغ یارانه را افزایش بدهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با حضور در جمع خبرنگاران جزئیات لایحه دولت درخصوص اصلاح ارز ترجیحی را تشریح کرد.براساس طرح جوانی جمعیت یارانه برخی از خانوارها قرار است به زودی سه برابر شود. اما کدام خانوارها مشمول افزایش سه برابری یارانه نقدی می‌شوند؟

روز گذشته طرح جوانی جمعیت روز گذشته در شورای نگهبان تصویب شد. طرحی که بر اساس آن قرار است مشوق‌هایی برای فرزندآوری و ازدواج به افراد داده شود.

آنگونه که رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفته قرار است یارانه برخی از خانوارها سه برابر شود. اما کدام خانوارها؟

شرط افزایش سه برابری یارانه این است که خانوارها جزو چهار دهک اول درآمدی جامعه باشند. سرپرست خانوار در دستگاه دولتی شاغل نباشد و از همه مهم‌تر اینکه خانواده حداقل سه فرزند داشته باشد.

نکته مهم در افزایش سه برابری یارانه نقدی خانوارها این است که تنها یارانه فرزندان خانواده سه برابر می‌شود و گویا یارانه پدر و مادر تغییری نخواهد کرد.

بر این اساس یارانه خانوارهای چهار دهک اول جامعه که در بخش دولتی شاغل نباشند و حداقل سه فرزند داشته باشند، سه برابر می‌شود.

اما هنوز مشخص نیست که یارانه نقدی این خانوارها مشمول افزایش سه برابری می‌شود و یا یارانه معیشتی این خانوارها.

یارانه ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار تومانی؟

اگر قرار باشد که یارانه نقدی ماهانه این خانوارها سه برابر شود، یعنی یارانه هر فرزند در این خانوارها از ۴۵ هزار تومان به ۱۳۶ هزار تومان میرسد. با این حساب مجموع یارانه نقدی یک خانوار دارای سه فرزند به حدود ۵۰۰ هزار تومان میرسد.

اما اگر قرار باشد یارانه معیشتی خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر شامل افزایش سه برابری شود، این یعنی یارانه ۲۰۵ هزار تومانی معیشتی باید سه برابر شود. در این صورت یارانه این خانوارها به ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد.

افزایش سه برابری یارانه نقدی، بخشی از اجرای طرح جوانی جمعیت است که روز گذشته در شورای نگهبان تصویب شد. در این طرح موارد دیگری چون پرداخت زمین رایگان، افزایش یارانه ودیعه مسکن، تسهیلات مسکن و ثبت نام خودرو بدون قرعه‌کشی مطرح شده است.

دجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص دو فوریت لایحه توزیع عادلانه ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس تا ۸ میلیارد دلار به دولت اجازه داده بودیم که درآمد‌های ارزی حاصل از فروش نفت، میعانات و فرآورده‌ها را با قیمتی کمتر از قیمت ETS در اختیار واردکنندگان نهاده‌های دامی، دارو و گندم قرار دهد.

وی افزود: بر اساس گفته‌ها و آمار دولت این ۸ میلیارد دلار تمام شده و دولت در لایحه‌ای تقاضا کرده مجلس به دولت اجازه دهد ۴/۶ میلیارد دلار دیگر تا پایان سال با ارز ترجیحی به فروش برساند تا ارز دارو، تجهیزات پزشکی، گندم و نهاده‌های دامی را تامین کند.

زنگنه در ادامه بیان کرد: در قسمت دوم لایحه دولت، درخواست شده تا ۲۷ هزار میلیارد تومان به دولت مجوز دهیم که از محل‌های دیگر صرف اعطای یارانه به مردم کند. این یارانه بر اساس محاسبات انجام شده حدود صد هزار تومان است که برای دهک‌های پایین‌تر جامعه بالاتر است. بر این اساس این میزان به یارانه ۴۵ هزار تومانی پیشین اضافه می‌شود که پیشتر قانون مستقل داشته است. دولت معتقد است این ۴/۶ میلیارد دلار که به ۸ میلیارد پیشین اضافه می‌کند، امکان دارد مجبور شود برخی از کالا‌های مشمول ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را حذف کند.وی همچنین ابراز داشت: گندم و دارو قطعاً تا پایان سال مشمول ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی می‌شوند. در مورد نهاده‌های دامی هم دولت باید تصمیم بگیرد و اگر عرض آن‌ها را کم کند یا نرخش را افزایش دهد، دولت از محل این ۲۷ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم کمک می‌کند تا بخشی از بار هزینه‌ای را جبران کند.

زنگنه تصریح کرد: نظر مجلس این است که در مورد ۲۷ هزار میلیارد تومان نیاز به مصوبه پارلمان ندارد و دولت بر اساس قانون بودجه تا ۱۰ درصد می‌تواند محل هزینه‌ها را تغییر دهد. البته در بخش اول به دولت دستور دادیم در قانون بودجه که ارز را به قیمت ETS به فروش برساند.

یارانه

جزئیات پرداخت سرانه 100هزارتومانی

حامد شمس با اشاره به پرداخت وام یک میلیون تومانی کرونایی اظهار کرد: افراد شناسایی شده در این بخش توسط وزارت رفاه مشخص شدند و لیست آنها در دو مرحله به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد که در نهایت رقم وام یک میلیون تومانی توسط بانک مرکزی به حساب افراد سرپرست خانوار واریز شد.

وی گفت: در این بخش در مرحله اول، 4 میلیون و 600 هزار نفر و در مرحله دوم یک میلیون و 600 هزار نفر توسط وزارت رفاه مشخص و لیست آنها برای سازمان برنامه و بودجه ارسال شد و در نهایت وام یک میلیون تومانی خود را دریافت کردند و پرونده وام یک میلیونی به افراد مشمول بسته شده است.

شمس با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر پرداخت سرانه 100 هزار تومانی به هر یک اعضای خانوار در تا پایان سال خاطرنشان کرد: در این زمینه قرار است 11 میلیون سرپرست خانوار شامل 29 میلیون و 700 هزار نفر تسهیلات 100 هزار تومانی را در ماه‌های آذر، دی ، بهمن و اسفند دریافت کنند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت رفاه درباه فرایند شناسایی خانواده‌های مشمول دریافت سرانه 100 هزار تومانی کمک معیشتی تصریح کرد: لیست این افراد در مرحله نهایی شدن قرار دارد و در هفته جاری برای سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهد شد.

وی افزود: افراد مشمول دریافت تسهیلات 100 هزار تومانی نیز بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا شناسایی شده‌اند.

شمس درباه زمان واریز سرانه 100 هزار تومانی به حساب خانواده‌های مشمول گفت: بر اساس برنامه‌ریزی تا پایان آذر رقم اشاره شده به حساب 29 میلیون و 700 هزار نفر از افراد مشخص شده توسط وزارت رفاه واریز خواهد شد.

یارانه معیشتی

با یارانه جدید چقدر غذا می‌شود خرید؟

اما یارانه جدید چقدر مواد غذایی نصیب خانواده‌های ایرانی می‌کند؟ قیمت مواد غذایی در بازار ایران جهش قابل توجهی را تجربه کرده است. این روزها قیمت یک کیسه 10 کیلوگرمی برنج هندی در بازار ایران به 200 تا 208 هزار تومان رسیده و قیمت یک کیلوگرم برنج نیم‌دانه در فروشگاه‌های اینترنتی از 22 تا 30 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

قیمت یک کیلوگرم گوشت گوساله در بازار تهران حداقل بین 70 تا 80 هزار تومان، قیمت هرکیلوگرم مرغ بین 16 تا 18 هزار تومان و قیمت یک شانه تخم مرغ بین 38 تا 40 هزار تومان است.

به این ترتیب اگر یک خانواده 4 نفره 240 هزار تومان یارانه مواد غذایی دریافت کند، با این یارانه فقط می‌تواند سه کیلوگرم گوشت گوساله در ماه یا یک کیسه برنج هندی یا شش شانه تخم مرغ خریداری کند.

سقف یارانه کالایی خانوار پنج نفره و ۶۰۰ هزار تومان است

غلامحسین کرمی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز اظهار داشت: دولت به زودی فروشگاه هایی که تامین کالاهای اساسی مردم بر عهده دارد را مشخص و اعلام می کند مردم می‌توانند از این فروشگاهها فقط با اعتبار که به کارت های آن‌ها داده می شود، کالا تهیه کنند.

وی تصریح کرد که سقف یارانه کالایی خانوار پنج نفره و ۶۰۰ هزار تومان است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • احسان رنجبر

    اگر یک میلیون به ازای یک فرزند بیشتر واریز کنید دخل و خرج باهم نمی خونه و کسی تمایلی به فرزند آوری نداره.اونی که ۱۰۰ هزار تومن تعیین کرده تا نسل جوان بشه احتمالا از عصر هجر یا قجر آمده.