شمانیوز
شما نیوز

هشدار / نشانه اصلی این بیماری خطرناک تب شدید است!

کبد برای مبارزه با عفونت ها و تمیز کردن خون به بدن کمک می کند و درد کبد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، برای جلوگیری از آسیب به کبد باید از علت اصلی درد را مطلع شوید.

هشدار / نشانه اصلی این بیماری خطرناک تب شدید است!

درد کبد در قسمت بالایی شکم، در سمت راست بدن احساس می شود. این درد می تواند نشانه یک بیماری جدی باشد، به همین دلیل مراجعه به پزشک ضروری است. یک کبد سالم به بدن کمک می کند تا با عفونت ها مبارزه کرده و خون را تمیز کند. همچنین در متابولیسم نقش ایفا کرده و خود را هنگام آسیب ترمیم سازد. اگر کبد قادر به انجام درست کار خود نباشد، می تواند یک وضعیت مهلک ایجاد کند. درد کبد به دلایل مختلف بوجود می آید و مهم است بدانیم چه چیزی باعث درد می شود تا آن را درمان و از آسیب کبد جلوگیری کنیم.

 

بیماری کبد و درد کبد

درد کبد خسته کننده، غیر اختصاصی و شدید است. هم چنین می تواند منجر به کمر درد شود. درد کبد گاهی اوقات با درد سمت راست شانه، شکم یا کلیه اشتباه گرفته می شود. بسیاری از بیماری های کبد و دیگر بیماری اندام ها می تواند موجب درد کبد شوند. حتی برخی از آنها می توانند منجر به آسیب کبد شوند.عدم درمان بیماری های کبد موجب توقف کار این عضو حیاتی بدن می شود.

 

بیماری کبد به شرایطی که موجب التهاب کبد یا آسیب آن می شود اشاره دارد و ممکن است بر عملکرد کبد تاثیر بگذارد. درد کبد اغلب نشانه بیماری کبد است. علایم بیماری کبد، اغلب تا زمانی که بیماری پیشرفت نکند، ظاهر نمی شوند، بنابراین مهم است که از درد کبد و علایم آن آگاه باشید ، زیرا می تواند منجر به اختلال کبد شود. اگر بیماران هر یک از موارد گفته شده در ادامه این بخش از سلامت را تجربه کنند، باید به دنبال درمان فوری پزشک باشند.

 

نشانه ها و علائم بیماری کبد

    درد شدید، به خصوص در شکم

    تب

    ادرار تیره

    مدفوع بی رنگ و خونین و یا مدفوع تیره رنگ

    تهوع و استفراغ

    کاهش وزن

    پوست مایل به زرد

    حساسیت شدید هنگام لمس شکم

    تورم شکم و یا پاها و مچ پا

    خارش پوست

    خستگی مزمن

    از دست دادن اشتها

 

بیماری هایی که عامل و علت اصلی درد کبد هستند

بیش از 100 نوع بیماری کبد می تواند منجر به درد کبد شود. موارد زیر نمونه هایی از این بیماری ها می باشد:

 

کلانژیت:

کلانژیت، التهاب سیستم مجاری صفراوی به دلیل عفونت باکتریایی است. مجرای صفرا، صفرا را از کبد و کیسه صفرا را به روده کوچک منتقل می کند. عفونت کلانژیت باعث ایجاد فشار روی سیستم و مجرای زهکشی کبد می شود. این حالت معمولا نشان می دهد که انسداد یا مانع در سیستم وجود دارد. این عارضه ممکن است به دلیل سنگ ها، تومور، لخته های خون و یا برگشت باکتری ها ایجاد شود.

 

هپاتیت:

هپاتیت به معنای التهاب کبد می باشد و شایع ترین علت آن ویروس است، اما عوامل دیگری مثل مصرف زیاد الکل، سموم، برخی داروها و بیماری ها در ایجاد آن نقش دارند.

 

چندین نوع هپاتیت ویروسی وجود دارد. طبق مراکز کنترل و پیش گیری بیماری ها (CDC)، شایع ترین انواع هپاتیت ویروسی هپاتیت آ، هپاتیت بی، و هپاتیت سی هستند.

 

هپاتیت ب، ث و د باعث هپاتیت مزمن می شود که در نهایت منجر به سیروز، آسیب و سرطان کبد می گردد.

هپاتیت آ در مدفوع یک فرد آلوده یافت می شود و از طریق مصرف آب آلوده و یا غذا منتقل می شود.

هپاتیت ب از طریق مایعات بدن مانند خون و منی انتقال می یابد.

هپاتیت سی از طریق خون آلوده و یا گاهی اوقات رابطه جنسی منتقل می شود

هپاتیت د یک عفونت ثانوی است که تنها بر کسانی که هپاتیت ب دارند تاثیر می گذارد.

هپاتیت ایی از طریق مصرف آب آلوده یا غذا منتقل می شود.

هپاتیت خود ایمنی، زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی به سلول های کبد حمله می کند.

هپاتیت حاد به معنای ناگهانی و کوتاه مدت؛ و هماتیت مزمن، به معنای بلند مدت و پایدار است.

 

دمل کبد:

آبسه کبد، یک کیسه پر از مایع آلوده یا چرک است که در کبد شکل می گیرد. عفونت ناشی از میکروب های خاص مثل باکتری ها، انگل ها یا قارچ، می تواند منجر به دمل شود. آبسه می تواند به بافت مجاور آسیب برساند و منجر به خونریزی، عفونت های اضافی و حتی مرگ شود. درمان آبسه کبد شامل آنتی بیوتیک یا داروی ضد قارچی است.

 

سیروز:

سیروز، جای زخم برگشت ناپذیر کبد است. وضعیت کبد به آرامی بدتر می شود و به دلیل آسیب طولانی مدت نمی تواند به درستی کار کند.

 

در طول زمان، بافت زخم، جای بافت کبد سالم را می گیردکه می تواند شروع به مسدود کردن جریان خون از طریق کبد کند. یک کبد سالم می تواند سلول های آسیب دیده خود را دوباره تولید کند. اگر آسیب خیلی شدید یا طولانی مدت باشد، کبد نمی تواند به طور کامل خودش را ترمیم کرده و بفت سالم را جایگزین بافت زخم کند.

 

سندرم باد-کیاری (انگلیسی:Budd–Chiari syndrome‎) :

این یک بیماری نادر کبد است که در آن لخته خونی مانع خروج خون از کبد می شود. خون به کبد برمی گردد و باعث بزرگی لخته می شود. در برخی موارد طحال هم می تواند بزرگ شود. افرادی که خون آن ها لخته می شود بیشتر در معرض خطر سندروم باد-کیاری قرارمی گیرند.

علائم درد کبد

عواملی که ریسک پیشرفت بیماری کبد یا یک عوارض مرتبط را افزایش می دهند عبارتند از:

    مصرف مشروبات الکلی

    مصرف مواد مخدر

    تماس با مواد شیمیایی خاص و یا سموم

    دیابت

    چاقی

    ژنتیک

    سرطان

منبع:نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied