شمانیوز
شما نیوز

علت بوی بد در تهران

رییس اداره محیط زیست شهر تهران از شهروندان درخواست کرد که اگر مورد مشکوکی در سطح شهر دیدند آن را به محیط زیست یا آتش‌نشانی اطلاع دهند.

علت بوی بد در تهران
رییس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: منشاء بوی نامطبوع در شهر تهران که عمدتا در مناطق مرکزی پایتخت انتشار یافته است هنوز مشخص نیست. در حالی که بویی مشمئز کننده در سطح شهر تهران استشمام می‌شود، رییس اداره محیط زیست شهر تهران به ایسنا اظهار کرد: هنوز منشاء بو مشخص نیست و تیم‌های آتش‌نشانی و محیط زیست در تلاش هستند تا منشاء آن را پیدا کنند. وی از شهروندان درخواست کرد که اگر مورد مشکوکی در سطح شهر دیدند آن را به محیط زیست یا آتش‌نشانی اطلاع دهند.
تکمیلی: براساس آخرین پیگیری‌ها، گشت‌های آتش‌نشانی تهران در حال بررسی منشا بو بد در شهر تهران هستند و همزمان برخی منابع خبری دلیل این بو را نشت یکی از مراکز پالایشگاهی می‌خوانند. همزمان برخی رسانه‌ها هم گمانه‌زنی کرده‌اند که دلیل این بو نامطبوع، شکستگی لوله‌های فاضلاب در مرکز شهر تهران است. در همین حال مدیر کل محیط زیست تهران به شبکه خبر گفت: هنوز علت واقعی بود مشخص نیست و نیرو‌های آتش‌نشانی و امدادی در تهران تشکیل جلسه مدیریت بحران داده اند.
اداره فاضلاب: فاضلاب انقلاب یا جای دیگر نترکیده در حالی که برخی منابع بوی نامطبوع منتشر شده در تهران را ناشی از ترکیدگی لوله فاضلاب در محدوده میدان انقلاب اعلام کرده بودند مدیرکل روابط عمومی فاضلاب تهران با رد این فرضیه اعلام کرد: تاکنون هیچ گزارشی از ترکیدگی شبکه فاضلاب اعلام نشده. با توجه به شیب‌داربودن کانال‌های فاضلاب اگر ترکیده بود باید از نقطه‌ای دیگر فاضلاب بیرون می‌زد که این اتفاق رخ نداده است.
بوی نامطبوع پایتخت منشا زمینی دارد و خطرناک نیست
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در گفتگو با ایرنا اعلام کرد: براساس اعلام هواشناسی و دیگر نهاد‌های متولی، منشا بوی نامطبوع که از عصر چهارشنبه در پایتخت متصاعد شده ناشی از مشکل آلودگی هوایی نیست بلکه منشا زمینی دارد و خطرناک نیز نیست. گاز مرکاپتان، فرضیه که مدیرکل محیط زیست استان تهران مطرح کرد کلانتری در گفتگو با شبکه خبر گفت: بوی منتشر شده در تهران، شبیه بوی گاز مرکاپتان است که برای بو دار کردن گاز در پتروشیمی استفاده می‌شود، اما تاکنون شرکت گاز این موضوع را تائید نکرده است.
«افزایش ناگهانی» آلاینده‌ها در تهران رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران: خبر‌ها حاکی از آن است که آلاینده‌ها به طرز ناگهانی افزایش یافت. وسعت و شدت بو در سطح شهر تهران بسیار زیاد است و تلاش‌ها برای یافتن منشأ آن ادامه دارد. در صورت تداوم انتشار بوی نامطبوع، ستاد بحران تهران تشکیل جلسه خواهد داد. شایعات زیادی در مورد علت انتشار این بو منتشر شده، اما از آنجایی که در شمال تهران این بوی نامطبوع کمتر است، به نظر می‌رسد که وارونگی هوا با این بو ارتباط داشته باشد.
بوی نامطبوع از مترو نیست مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران: ایستگاه‌های مترو منشأ انتشار بوی نامطبوع نیستند. ساختار مترو از بتن است و چگونه ممکن است که منشا بوی نامطبوع باشد؟! برخی ادعا‌ها مبنی‌بر استقرار تیم‌های آتش‌نشانی و آب و فاضلاب در ایستگاه متروی ملت را تکذیب میکنم.
هوای تهران در آستانه «ناسالم» شدن برای تمامی گروه‌ها
بر اساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفی هوای هم اکنون تهران با شاخص میانگین ۱۴۴ در آستانه شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها است.
علت بوی بد در تهران مشخص نشده است/ بسیج دستگاه‌ها برای کشف علت بو
طیبه سیاوشی:
مسئولان حفاظت محیط زیست استان تهران گفتند در حال بررسی مناطق مختلف هستند. آن‌ها می‌گویند آنچه احساس می‌شود بوی گوگرد نیست، بلکه بویی شبیه آمونیاک است که مشابه آن در مرکز دپوی زباله کهریزک به مشام می‌رسد.
هنوز علت این بوی بد مشخص نشده است و برخی دستگاه‌ها در تهران برای کشف علت بو بسیج شده‌اند
بو بد تهران به خاطر گوگرد و فعالیت‌های آتشفشانی دماوند نیست یک محقق حوزه زلزله و آتشفشان با اشاره به انتشار بوی ناخوشایند در تهران، گفت: این بو ناشی از گوگرد و فعالیت‌های آتشفشانی نیست. من با بوی گوگرد آشنا هستم و بویی که هم اکنون در هوای تهران منتشر شده است، ربطی به فعال شدن آتشفشان ندارد.
علت بوی بد در تهران
منشأ بوی بد تهران مشخص شد: فاضلاب پلاسکو در منفی ۲۱ متر که ۴۵ سال مسدود و پنهان بود!
یکی از مهندسان شاغل در پروژه بازسازی پلاسکو که به شرط عدم افشای نامش حاضر به گفتگو با عصر ایران شد در این باره چنین توضیح داد: برای این که پلاسکو بازسازی شود، یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که باید انجام دهیم این است که با حفر چاه‌هایی دورتادور محل پلاسکو، سازه‌های نگهبان در آن‌ها نصب کنیم تا ساختمان‌های مجاور که عمدتاً هم قدیمی هستند، دچار فرو ریزش نشوند. به همین خاطر از مدتی قبل، حفر چاه‌ها را آغاز کرده ایم تا این که در روز‌های اخیر به خاکی سست در عمق منفی ۲۰ متر رسیدیم و این در حالی بود که خاک‌های فوقانی آن، سفت و سنگی بودند. این برای ما تعجب انگیز بود که چرا خاک به ناگهان سست شده است و بوی فاضلاب نیز از آن می‌آید. به همین خاطر، برای مقنی‌هایی که در آن محل حفاری می‌کردند، مهار‌های ایمنی در نظر گرفتیم تا در صورت بروز حادثه، بتوانیم در اسرع وقت آن‌ها را از چاه بیرون بیاوریم. عصر دیروز وقتی یکی از مقنی‌ها در عمق منفی ۲۱ متری در حال حفاری بود، ناگهان اعلام خطر کرد و ما او را بیرون کشیدیم و همزمان با او، گازی بد بو با فشار بسیار زیاد از چاه به بیرون پرتاب شد. فوران این گاز که مانند آتشفشان بود، چنان شدتی داشت که تا مدت نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه با سرعتی زیاد ادامه یافت و بعد از آن کُند و نهایتاً متوقف شد. بعد از این ماجرا که با بدحالی برخی پرسنل همراه بود و البته به خیر گذشت، مسأله را از نظر مهندسی بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که هنگام احداث برج پلاسکو در بیش از نیم قرن پیش، یک انبار بزرگ فاضلاب در عمق منفی ۲۱ متر احداث کرده بودند. این انبار فاضلاب بعد از سال‌ها پر می‌شود و مدیران وقت پلاسکو به جای تخلیه، آن را مسدود و فاضلاب برج را به قنات‌های متروکه هدایت می‌کنند. فاضلاب خاصیتی دارد که بعد از مدتی راکد ماندن، شروع به تولید گاز‌های بد بو، خطرناک و اشتعال زا می‌کند. حال تصور کنید که بیش از ۴۵-۴۰ سال یک منبع زیرزمینی و سربسته فاضلاب، راکد بماند. چنین منبعی با کوچکترین ضربه و منفذی به ناگهان فعال می‌شود و گاز با سرعتی عجیب از آن متصاعد می‌شود. این اتفاقی است که در منبع متروکه و مسدود فاضلاب پلاسکو رخ داد و برای چند ساعت، بوی نامطبوع آن در تهران پخش شد. مهندسان و کارگران پلاسکو در روز‌های آتی باید از این منبع عبور کنند و به اعماق پایین‌تر بروند و بعد از آن می‌توان درباره ابعاد این انبار فاضلاب اطلاعات دقیق تری به دست آورد. آنچه در این حادثه حائز اهمیت است این که تدابیر ایمنی به کار رفته در حفر چاه‌ها و مهار مقنی‌ها جلوی یک فاجعه را گرفته و الا امکان انفجاری عظیم و کشته و مجروح شدن مهندسان و کارگران دور از ذهن نبود؛ و نکته پایانی این که باید بررسی شود چند منبع مسدود شده و قدیمی فاضلاب در تهران وجود دارند که هر کدام به عنوان بمب‌هایی بی صدا، منتظر جرقه‌ای کوچک هستند تا فجایعی بزرگ بیافرینند. شاید لازم باشد مدیران ساختمان‌های قدیمی جلسه فوق العاده برای بررسی تاریخچه فاضلاب ساختمان هایشان داشته باشند تا در صورت وجود شرایط مشابه، نسبت به تخلیه ایمن گاز‌ها اقدام کنند.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied