شمانیوز
شما نیوز

رپرتاز آگهی/

تشخیص جنسیت نطفه در درون تخم امکان پذیر شد؟

یکی از جدیدترین تکنولوژی هایی که در این زمینه مراحل اولیه تست آزمایشگاهی خود را با موفقیت پشت سر گذرانده است، مربوط به تشخیص نطفه دار بودن تخم ها و از این مهم تر تشخیص جنسیت آنها در درون تخم است، بنابراین با وجود چنین تکنولوژی عملا از انهدام سازی روزانه هزاران جوجه نر در مرغداری ها جلوگیری خواهد شد.

تشخیص جنسیت نطفه در درون تخم امکان پذیر شد؟

نیاز بشر به مواد غذایی روز به روز در حال افزایش می باشد و پیشرفت تکنولوژی های مربوطه نیز در گرو رفع نیاز های بشری بوده است. یکی از جدیدترین تکنولوژی هایی که در این زمینه مراحل اولیه تست آزمایشگاهی خود را با موفقیت پشت سر گذرانده است، مربوط به تشخیص نطفه دار بودن تخم ها و از این مهم تر تشخیص جنسیت آنها در درون تخم است، بنابراین با وجود چنین تکنولوژی عملا از انهدام سازی روزانه هزاران جوجه نر در مرغداری ها جلوگیری خواهد شد.

تشخیص جنسیت نطفه در درون تخم امکان پذیر شد؟

این تکنولوژی نه تنها نگرانی های اخلاقی و انسانی معدوم سازی جوجه ها را از بین برده ، بلکه دردسر های حمل و دفن آنها را نیز کم خواهد کرد و نیروی های کار به جای صرف کردن وقت خود به منظور انهدام جوجه ها می توانند به امر تشخیص جنسیت و جوجه کشی بپردازند ، از طرفی دیگر تخم های حاوی نطفه نر که برای جوجه کشی مناسب نیستند به منظور استفاده در لوازم آرایشی و یا خوراک دام مورد استفاده قرار خواهند گرفت. بنابراین به نوعی می توان گفت که در دستگاه جوجه کشی فقط تخم نطفه دار ماده قرار خواهد گرفت و تماماً برای گوشتی نمودن و یا به منظور تولید تخم خوراکی مناسب خواهند بود. در ادامه نمونه هایی از این تکنولوژی معرفی خواهند شد، نمونه هایی که با موفقیت مرحله تست را پشت سر گذاشته اند.

تشخیص جنسیت نطفه در درون تخم امکان پذیر شد؟

نطفه سنجی با دستگاه تابش لیزر CO2

این تکنولوژی که صرفا برای تشخیص جنسیت نطفه های درون تخم کاربرد دارد، از روز چهارم جوجه کشی کارایی خواهد داشت، یعنی پس از گذشت چهار روز از دوره جوجه کشی باید تخم ها را در مکانی گرم از داخل دستگاه خارج نمود و با استفاده از این سیستم پایش لیزری مورد بررسی قرار داد، بدین صورت که لیزر حاوی CO2 بر روی تخم تابیده می شود و اشعه نوری از پوسته عبور کرده و به داخل تخم نفوذ خواهد کرد، سیستم هوش مصنوعی دستگاه نور ساطح شده از نطفه ها را مورد بررسی قرار خواهد داد و از این طریق به نر یا ماده بودن تخم ها پی برده می شود و فقط تخم های حاوی نطفه ماده وارد دستگاه جوجه کشی خواهند شد، نهایتا جا برای تخم های نطفه دار جدید باز خواهد شد. کمپانی آلمانی مخترع این تکنولوژی که Agri Advanced Technologies نام دارد، اذعان دارد که انجام این عمل در عرض چند ثانیه انجام خواهد گرفت و دقت بالای 95 درصد برای آن پیش بینی شده است، هم چنین با توجه به اینکه در انجام این روش فقط از اشعه نور استفاده می شوند و هیچ مواد شیمیایی وارد تخم نمی شود، بنابراین این تکنولوژی کاملا بی خطر بوده و هیچ ضرری برای نطفه ها نخواهد داشت.

تصویر برداری اَبَر طیفی

این روش که به کمک یک اسکنر انجام می گیرد، در طی عکسبرداری های مداوم و پشت سر هم و مقایسه رفتار نطفه ها به تشخیص 100 درصدی نطفه دار بودن تخم و تشخیص 95 درصدی جنسیت نطفه ها کمک خواهد کرد. انجام این عمل قبل از شروع جوجه کشی خواهد بود، بنابراین فرد پرورش دهنده بعد از جمع آوری تخم ها از بستر می تواند نسبت به تشخیص کیفیت نطفه ها مبادرت کند، به کمک این تکنولوژی احتمال کلاهبرداری های فروش تخم غیر نطفه دار نیز به صفر خواهد رسید. این تکنولوژی توسط Michael Ngadi در دانشگاه McGill مونترال، کبک کانادا و با سرمایه گذاری از سوی "انجمن صنعت مرغداری انتاریو"، "انجمن تخم مرغداران انتاریو" و چند کمپانی دیگر به مرحله عمل رسید.

تشخیص جنسیت نطفه در درون تخم امکان پذیر شد؟

تکنولوژی تشخیص هورمون جنسیت

این روش که هم اکنون در بسیاری از مرغداری های آلمانی به مرحله اجرا رسیده است، روشی کاملا بی خطر و با دقت 98 درصد می باشد، در این روش با استفاده از لیزری کاملا بی خطر سوراخی به اندازه 0.3 میلی متر در تخم ایجاد خواهد شد و مقداری از مایع آلانتوئیس از آن خارج شده و مورد آزمایش قرار می گیرد، مایع آلانتوئیس برداشته شده بر روی دستگاهی قرار داده می شود و تغییر رنگ این ماده نر یا ماده بودن نطفه را مشخص خواهد کرد. با توجه به اینکه سوراخ ایجاد شده ریز می باشد بنابراین فورا توسط غشای درونی تخم ترمیم خواهد شد و ضرری برای نطفه درون تخم نخواهد داشت.

با وجود اینکه انجام این روش کمی زمانبر خواهد بود، اما یک روش مطمئن برای نطفه سنجی و تشخیص جنسیت نطفه ها می باشد و هزینه های جوجه کشی را به حداقل خواهد رساند و جا برای تخم های حاوی نطفه ماده در داخل دستگاه جوجه کشی باز خواهد شد.

https://chicken-device.ir/

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied