شمانیوز
شما نیوز

اگر نوزادتان در مرحله دندان درآوردن است بخوانید

نوزادان بعد از چند سال به جهان آمدنشان آغاز به دندان در آوردن می کنند که بعضی اوقات میتواند برای نوزاد تب هم بوجود بیاورد .

اگر نوزادتان در مرحله دندان درآوردن است بخوانید

نوزادان بعد از چند سال به جهان آمدنشان آغاز به دندان در آوردن می کنند که بعضی اوقات میتواند برای نوزادان تب هم بوجود بیاورد ، دستش را داخل دهانش می‌کند و آب دهان از گوشه و کنار لبش بیرون می‌ریزد و پدر و مادر می‌گویند دارد دندان درمی‌آورد. تب می‌کند ودر تب می‌سوزد، اما بازهم پدر و مادر می‌گویند طبیعی هست، چون دارد دندان درمی‌آورد. چند روزی هم اسهال می‌شود، یا لب به هیچ غذایی نمی‌زند و این بار هم به اشتباه می‌گویند مشکلش به رشد دندان‌ها مرتبط هست.اگرچه کم نیستند کسانی که فکر می‌کنند دلیل این مشکلات، رشد دندانی هست که دارد از لثه بیرون می‌زند، اما متخصصان می‌گویند نه تب شدید به دندان‌درآوردن تماس دارد و نه اسهال. آن ها عقیده دارند رویش دندان‌ها اتفاقی طبیعی هست که بدون بروز مشکلات حاد و شدید پیش می‌آید. دندان‌درآوردن یک پدیده فیزیولوژیک هست که با پدیده‌های فیزیولوژیک دیگری مثل افزایش بزاق دهان نوزادان همراه خواهد بود.

دندان‌درآوردن هیچ مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و جای نگرانی ندارد. نباید به اشتباه تصور کنید دندان‌درآوردن باعث تب کودکان می‌شود، زیرا رشد دندان‌ها هیچ وقت با تب بالا همراه نخواهد بود. بنابراین زمانی که کودک تب می‌کند، حتما باید به پزشک مراجعه کرده و دلیل دیگری رابه غیر از دندان‌درآوردن برای این مشکل پیدا کنید. اسهال شدید یا یبوست هم ارتباطی به دندان‌درآوردن ندارد و بطور متداول این دو اتفاق نباید با یکدیگر همراه شود. اگرچه گاهی کودکان برای کاهش احساس خارش و ناراحتی که هنگام رشد دندان دارند، ممکن هست هر چیزی را داخل دهانشان ببرند و همین موضوع می‌تواند عاملی باشد برای بروز اسهال؛ ولی خود رویش دندان‌ها باعث اسهال شدید نمی‌شود.

درد هست یا خارش؟

اگر دقت کرده باشید، وقتی بچه‌ها در حال دندان‌ درآوردن میباشند، هر جسمی را داخل دهانشان می‌کنند و آن را گاز می‌گیرند و به همین دلیل هم پدر و مادر ها فکر می‌کنند دندان‌درآوردن با درد شدیدی همراه هست که کودک برای کاهش درد چنین کاری را انجام می‌دهد. بعضی‌ها هم به دنبال تاول‌های دردناکی روی لثه کودک میباشند و منتظر خونریزی می‌مثل.

اما باید بدانید رویش دندان‌ها اتفاق دردناکی نیست، ولی باعث خارش شده و ممکن هست حس ناخوشایندی برای کودک ایجاد کند که سبب ناراحتی‌اش شود. برای آرام‌تر‌کردن این بی‌قراری و ناراحتی کودکان باید با نظر پزشک از داروهایی که برای این غرض تهیه شده، بهرهگیری کنید. افزون بر این، اجسام ژله‌ مثل سفت مثل اسباب‌بازی‌های تمیز ژله‌ای نیز‌ می‌تواند به کاهش علائم آزاردهنده ناشی از رویش دندان‌ها کمک کند. رویش اولین دندان‌ها طبق معمول در سنین چهار تا شش ماهگی اتفاق می‌افتد.

در این زمان طبق معمول سطوح ایمنی که از مادر به شیرخوار رسیده کاهش می‌یابد و کودک کم‌کم خودش باید عناصر ایمنی را بسازد. بنابراین کاهش عناصر ایمنی منتقل‌شده از مادر به کودک می‌تواند دلیلی برای تب یا بروز عفونت باشد که این فقط یک همراهی با دندان‌درآوردن هست و رویش دندان به تنهایی باعث چنین اتفاقی نمی‌شود. همچنین در کودکانی که مشکل یا بیماری خاصی ندارند، طبق معمول در محل رویش دندان‌ها خونریزی اتفاق نمی‌افتد. به والدین توصیه می‌کنیم زمانی که کودک گریبانگیر مشکلی مثل تب یا اسهال شدید می‌شود، حتما به پزشک مراجعه کنند و این مشکلات رابه حساب دندان‌درآوردن نگذارند.

این دندان‌ها رابه حال خود نگذارید

با خودتان نگویید دندان شیری برای خراب شدن هست، باید خراب شود، بیفتد و جای آن دندان اصلی دربیاید. این دندان‌ها هم ممکن هست بپوسد، خراب شود ودر نتیجه مشکلات بیشتر و بزرگ‌تری برای کودک به وجود می‌آورد. پس آن ها رابه حال خودشان رها نکنید و به فکر رعایت بهداشت دندان‌های شیری هم باشید.

متخصصان توصیه می‌کنند زمانی که دندان‌های کودک در حال رویش هست، با بهرهگیری از دستمالی تمیز و مرطوب لثه‌اش را پاک کنید و زمانی که دندان از لثه بیرون می‌آید هم از یک مسواک نرم و مرطوب که مختص کودک هست، کمک بگیرید. اگرچه یادتان باشد در این سنین نیازی به بهرهگیری از خمیردندان هم نیست.

راه های  کاهش درد دندان درآوردن در کودکان

لثه‌های کوچک و نرم کودک تحمل درد زیاد دندان درآوردن را ندارد و به همین دلیل، این فرشته‌های کوچک همیشه با بی قراری و گریه و مریض شدن این زمان را سپری می‌کنند. برای اینکه بتوانید تا حدی این دردها را از وجود فرزند دلبند خود دور کنید، بد نیست راهکارهای زیر را نیز امتحان کنید.

• ساده ترین راه

دستان خودرا تمیز و بادقت بشویید و انگشت شست خودرا داخل دهان کودک بگذارید تا آن را گاز بگیرد. اینکار درد لثه های وی را هنگام در آورد دندان کاهش می‌دهد.

• پارچه حوله‌ای نم‌دار

پارچه حوله‌ای خیس و سرد یکی ار روش‌های موثر برای تسکین درد درآوردن دندان هست. این پارچه را روی لثه‌های کودک قرار دهید تا بجود. حتی می‌توانید یک تکه یخ هم میان پارچه بگذارید و محکم ببندید تا خدای نکرده در گلوی کودک نپرد و آنگاه پارچه را در دهان کودک بگذارید تا بجود. برای این غرض می‌توانید پارچه را در چای بابونه خیس کنید ودر یخچال قرار دهید تا سرد و خنک بماند یا حلقه‌های پلاستیکی که برای دندان درآوردن کودکان هست را نیز در یخچال قرار دهید تا سرد شود. آنگاه به کودک بدهید تا بجود.

• دندونی

برای کودکانی که از درد لثه رنج می‌برند، می‌توانید دندونی‌های لرزان خریداری کنید. انواعی از دندونی وجود دارند که با گاز گرفتن کودک، آغاز به لرزش می‌کنند و این چالش بسیار برای کودک خوشایند و دوست‌داشتنی هست. برای اینکه باعث تسکین دردش هم بشود، آن را در یخچال قرار دهید تا سرد شود.

• غذا های منجمد

سرما و یخ به کاهش درد لثه کودکانی که در حال دندان درآوردن میباشند بسیار کمک می‌کند. می‌توانید غذاهایی که کودک در آن سن مجاز به خوردن آنهاست را در فریزر منجمد کنید تا کودک آن ها را بجود و سرمای آن درد دندانش را کاهش دهد. موز یخ زده یا شیر منجمد نیز روش‌های خوبی برای کم کردن درد میباشند.

مضمون: هنگامیکه چهار دندان اولیه کودک شما در آمد، او میتواند گازهای کوچکی بگیرد. بنابر این، باید بیشتر مراقب باشید. می‌توانید از غذادهنده های توری کوچک که بعنوان پستانک میباشند، بهرهگیری کنید، یعنی تکه های میوه را داخل این توری قرار و آن رابه دست کودک بدهید تا هر چه دلش خواست آن را گاز بگیرد. با این روش هرگز نگران خفه شدن کودک نخواهید بود. اگر این وسیله را ندارید ودر بازار هم پیدا نکردید، میتوانید از جوراب های تمیز و بسیار نازک یا پارچه های توری ظریف و تمیز برای این غرض بهرهگیری کنید: میوه را داخل این پارچه ها قرار دهید و انتهای آن را گره بزنید.

• پستانک در یخ

برای کودکانی که پستانک می‌خورند می‌توانید پستانک آن ها را در فریزر منجمد کنید تا هنگام مک زدن آن، سرمای موجود باعث بی‌حس شدن لثه‌ها و کم شدن درد آن ها شود. دقت داشته باشید در بعضی از کودکان، جویدن پستانک یا شیشه، درد لثه انها را بیشتر میکند. اگر گرفتن کودکان از شیشه و پستانک با بیقراری های چندان  آنان همراه شد، خیلی نگران نشوید این فقط یک دوره کوتاه هست و وقتی دندان هایشان در آمد میتوانید دوباره به آن ها شیشه دهید.

 

منبع: تالاب

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied