شمانیوز
شما نیوز

فلورسین برای کدامیک از بیماریها خوب است؟

فلورسئین (Fluorescein) به صورت موضعی برای اندازگیری فشار سطح محدب چشم، پیدا کردن ضایعات سطح چشم، تعیین می کند.

فلورسین برای کدامیک از بیماریها خوب است؟

فلورسئین (Fluorescein) به صورت موضعی برای اندازگیری فشار سطح محدب چشم، پیدا کردن ضایعات سطح چشم، تعیین می کند. محل زخم و اجسام خارجی در چشم، انجام آزمون نشت اشک و آزمون های نشت زخم چشم، و قرار دادن لنز سخت به کار می رود، در صورت حساسیت به فلوروسئین یا هر یک از اجزاء فرآورده و یا همراه با عدسیهای تماسی نرم نباید مصرف شود. همچنین دارو فلورسئین  برای آنژیوگرافی در زنان باردار (مخصوصاً در سه ماه اول بارداری) نباید مصرف شود.

مصرف فلورسئین در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. فلورسئین به خصوص در ۳ ماهه اول بارداری نباید مصرف شود، در دوران بارداری داروی فلورسئین تنها در صورتی که ضرورت قطعی داشته باشد باید تجویز گردد. این دارو در شیر ترشح می شود، بنابراین تا ۳-۲ روز پس از تزریق این دارو شیردهی باید متوقف شود.

تاثیر مصرف داروی فلورسئین بر رانندگی

فلورسئین باعث تاری دید، سرگیجه یا خواب آلودگی نمی شود، اگر این علائم را نداشتید، نیازی نیست از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب کنید.

تداخلات دارویی فلورسئین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.فلورسئین داروی قلیایی است، داروهای اسیدی را نباید همزمان با این دارو و به صورت وریدی تزریق نمود.

هشدارها

 مصرف طولانی مدت دارو توصیه نمی شود زیرا ممکن است موجب کاهش مدت زمان بیهوشی ، تأخیر در بهبود زخم ها و سبب عفونت قرنیه یا کدورت همراه با کاهش دید دائمی یا سوراخ هایی در قرنیه شود، امکان بروز سمیت سیستمیک ( تحریک سیستم عصبی مرکزی و مهار عملکرد قلبی – عروقی ) هر چند نادر وجود دارد.حفاظت از چشم در برابر سایر مواد شیمیایی محرک و اجسام خارجی ، در طی دوره بیهوشی اهمیت زیادی دارد، در مورد بیماران با آلرژی های شناخته شده ، بیماران قلبی یا پرکاری تیروئید با احتیاط عمل شود.در افراد دارای سابقه حساسیت، آلرژی و یا آسم، این دارو باید با احتیاط مصرف گردد و همیشه در ابتدا با مقادیر کم آزمایش شود.این دارو عدسیهای تماسی نرم، پوست و البسه را رنگی می کند.در صورت تزریق داخل وریدی، وسایل لازم برای احیاء (اپی نفرین 1:1000، آنتی هیستامین ها، استروئیدها، آمنیوفیلین تزریقی و اکسیژن) باید در دسترس باشد. در صورت بروز حساست مصرف دارو را باید قطع کرد.

توصیه های دارویی فلورسئین

نوک نوار حاوی فلورسین باید قبل از استفاده ، با یک قطره نرمال سالین یا آب مقطر استریل مرطوب شود. نوار باید بر روی ملتحمه یا غشای مخاطی جلوی چشم استفاده شود، برای دستیابی به بهترین نتایج ، بیمار باید چندین بار پس از قرار دادن نوار ، پلک را محکم بر روی نوار فشار دهد .اگر محلول حاوی رسوب بود، از مصرف آن خودداری شود، بعد از مصرف این فرآورده، رنگ ادرار (به مدت 36-24 ساعت) به زرد روشن تغییر می نماید. وقتی فلوروسئین استفاده شد، چشم را باید با سرم نمکی استریل شستشو داد و حداقل یک ساعت از گذاشتن مجدد عدسی تماسی خودداری شود.در هنگام تزریق باید از هرگونه نشت عروقی جلوگیری کرد، زیرا نشت عروقی فلوروسئین موجب ضایعات بافتی و درد شدید در بازو می شود.

نکات قابل توصیه به بیمار برای مصرف فلورسئین

1- پس از تزریق این دارو، پوست و ادرار زرد خواهد شد که پس از مدتی (6 تا 12 ساعت برای پوست و 24 تا 36 ساعت برای ادرار) این حالت برطرف خواهد شد.

2- در صورتی که به بیماری کلیوی یا قلبی مبتلا هستید، پیش از دریافت فلورسئین پزشک خود را مطلع سازید.

3- در صورتی که دارای سابقة حساسیت (آلرژی) هستید، پزشک خود را مطلع نمایید.

منبع : ساعد نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied