شمانیوز
شما نیوز

وزیر ارتباطات رئیسی؛ مردی که در سکوت کار می‌کند!/ آیا او موافق طرح صیانت است؟

گویا دوباره قرار است یک وزیر جوان به ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قدم بگذارد. عیسی زارع‌پور گزینه پیشنهادی رئیسی برای وزارت ارتباطات، یک چهره اسرارآمیز است که سالها در سکوت خبری کار کرده است.

وزیر ارتباطات رئیسی؛ مردی که در سکوت کار می‌کند!/ آیا او موافق طرح صیانت است؟

  گزینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گزینه‌ای است که به محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات روحانی شباهت بسیاری دارد.

عیسی زارع‌پور حدود دو سال از آذری‌جهرمی بزرگتر است. زارع‌پور در سال ۵۹ در اسلام‌آباد کرمانشاه متولد شده است و دانش‌آموخته رشته کامپیوتر است.

زارع‌پور مدرک کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر- گرایش نرم افزار خود را از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرده و دکتری خود در رشته علوم و مهندسی کامپیوتر _ گرایش شبکه‌های رایانه‌ای از دانشگاه نیوساوت ولز استرالیا گرفته است.

تخصص اصلی او شبکه‌های رایانه‌ای، اینترنت اشیا و بحث‌های مرتبط با آن است و از سال ۹۶ عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران است.

 

 زارع‌پور در دولت محمود احمدی‌نژاد ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد را برعهده داشت و آنجا به عنوان کارمند نمونه شناخته شد.

پس از آن او معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه را بر عهده گرفت. گفته می‌شود که الکترونیک شدن ساختار قوه قضائیه محصول اقدامات تیم زارع‌نژاد است.

گزینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای وزارت ارتباطات رسانه‌گریز به نظر می‌رسد و از او نقل قول و مصاحبه چندانی وجود ندارد. برای همین رمزگشایی از تفکرات او برای اداره وزارت ارتباطات دشوار به نظر می‌رسد.

با وجود این، کدهایی درباره او وجود دارد که نگرانی برخی از فعالان مجازی را به دنبال داشته است.

 

زارع پور در زمان فعالیت خود در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد، با روح‌الله مومن‌نسب یکی از حامیان اصلی طرح صیانت از فضای مجازی همکاری بسیار نزدیکی داشته و شاید بتوان این بیم را داشت که با طرح مجلس و طراحان آن هم‌صدا باشد.

هرچند که البته او موضع‌گیری صریحی در این زمینه نداشته است اما اندک گفتگوهایی که از او در دسترس است، نشان می‌دهد که او هم مانند آذری‌جهرمی به توسعه اپلیکیشن‌های بومی مانند سروش، گپ یا جستجوگرهای بومی مانند یوز و … علاقه دارد.

بسترهایی که به اعتقاد بسیاری از کاربران فضای مجازی به معنی فراهم کردن زیرساخت‌های اینترنت ملی است. چنانکه معاون جهرمی سال گذشته در مصاحبه‌ای به ایرنا گفته بود که ۸۰ درصد زیرساخت شبکه ملی اطلاعات در دولت حسن روحانی و با تلاش آذری‌جهرمی مهیا شده است.

زارع‌پور هم در مهر ماه ۹۶ در مراسم دیدار نخبگان با رهبری به موضوعاتی چون لوازم اصلاح قوانین شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرده بود و از ضرورت مقابله با واردات در فضای مجازی گفته بود.

او همچنین تاکید کرده بود که راه مبارزه با واردات در فضای مجازی تولید محتوای سالم و داخلی است. ناگفته نماند خود زارع پور مجری این مراسم نیز بود و تاکید کرد که همه نخبگان در کشور «پاسدار» هستند.

زارع‌پور همچنین در گفتگویی قدیمی در زمان فعالیتش در وزارت ارشاد درباره صفحه پیوندها که هنگام فیلتر شدن یک سایت به کاربر نشان داده می‌شود گفته بود: «صفحه پیوندها، سایت‌های مفید را به مردم معرفی می‌کند و گرچه این صفحه در هنگام فیلترینگ به نمایش در می‌آید، اما بررسی‌ها نشان داده که بیش از ۳۰ درصد مراجعات به این صفحه بر اثر جست‌وجوی مردم برای یافتن سایت‌های مفید بوده است. این سایت هر لحظه به روز می‌شود و تاکنون حدود ۲ هزار لینک سایت‌های مفید در آن قرار گرفته است.»

حالا باید دید که در صورت کسب رای اعتماد، زارع‌پور با فضای مجازی چه خواهد کرد؟

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied