شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

نحوه پرورش ملکه زنبور عسل

روش های متعددی برای تولید و پرورش ملکه زنبور عسل وجود دارد. زنبوردارانی که مایل به تولید بیش از تعداد انگشت شماری ملکه در یک فصل هستند، معمولاً این کار را با پیوند انجام می دهند. پیوند عمل انتقال لارو از یک سلول مولد به یک فنجان سلولی پلاستیکی ساخته شده است.

نحوه پرورش ملکه زنبور عسل

این تکنیک به زنبورداران اجازه می دهد تا هر تعداد سلول ملکه را که در نظر دارند ایجاد کنند که حمل و نقل و جابجایی آنها آسان است.

قصد داریم در این مقاله تکنیک ها و تجهیزات رایج پیوند و بدون پیوند را برای تولید سلول های ملکه در فنجان های سلولی توضیح می دهد.

 

پیوند ملکه چیست؟

 

قبل از پیوند، یک سازنده سلول یا شروع کننده باید برای دریافت لاروهای پیوندی در دسترس باشد.

گام بعدی در پیوند، انتخاب قاب نوزاد است. به دنبال لاروهای یک روزه روی قاب هایی باشید که تخم ها و لاروهای مسن تر نیز وجود دارند. لاروهای مناسب برای پیوند بسیار کوچک با انحنای جزئی به شکل کاما هستند، در حالی که لاروهای مسن تر با شکل c     مشخص تر و بزرگتر هستند.

برای جلوگیری از آسیب رساندن به لاروهای ظریف، به آرامی زنبورهای پرستار را از قاب انتخاب شده با برس کنار بزنید. لاروها باید به محض خارج شدن از کلنی به سرعت پیوند شوند، زیرا بدون زنبورهای پرستار برای تنظیم دما و رطوبت، یا برای بازدید از غذا، در برابر سرما، خشک شدن یا گرسنگی آسیب پذیر هستند. شرایط محیطی بهینه برای پیوند شامل یک اتاق گرم است.

بسیاری از زنبورداران به فنجان های سلولی پلاستیکی پیوند می زنند که در یک قاب مخصوص ساخته شده قرار می گیرد.

قبل از پیوند، بسیاری از زنبورداران فنجان های سلولی خود را با مقدار کمی ژل رویال مخلوط با آب آماده می کنند، از خشک شدن لاروها جلوگیری می کند و مقدار کمی تغذیه را فراهم کند. با این حال، مایع بیش از حد می تواند لاروها را غرق کند.

 

سوزن پیوند ملکه

 

انواع سوزن های تجاری برای این کار ظریف موجود است.

 

سوزن پیوند چینی ملکه دارای یک نوک پلاستیکی انعطاف پذیر برای لغزش زیر لارو و ژل رویال و برداشتن محتویات سلول است. مکانیزم جمع شدنی با فنر به لارو و ژل رویال اجازه می دهد تا از نوک سوزن به داخل فنجان سلولی منتقل شوند. این ابزار یک انتخاب رایج و کاربردی است.

cea1b0cd-4bcd-494d-96a3-d05cdf2bb69f

 

تکنیک پیوند

 

پیوند کاری ظریف است که به صبر، دستی ثابت و بینایی عالی نیاز دارد. برای پیوند، سوزن پیوند را پشت منحنی لارو پایین بیاورید، ابزار را زیر لارو و حوضچه کوچک ژل رویال مانور دهید و به آرامی لارو را بلند کرده و به مرکز فنجان سلول منتقل کنید.

اگر از ابزار پیوند چینی استفاده می کنید، به سادگی لارو و ژل رویال را در مرکز فنجان سلول قرار دهید.

قاب حاوی سلول ها را معکوس کرده و آن را در مرکز کلنی بگذارید.

 

تولید ملکه بدون پیوند

 

پیوند زدن نیاز به تمرین، دید عالی و دستی ثابت دارد و برای هر زنبورداری عملی نیست. تکنیک های زیادی برای پرورش ملکه ها بدون پیوند وجود دارد که برای تولید در مقیاس کوچک خوب عمل می کند. روش‌های جایگزین بدون پیوند شامل سیستم‌های جنترهستند که امکان تولید سلول‌های ملکه متحرک و متعدد را فراهم می‌کنند.

 

جنتر پرورش ملکه، سیستم بدون پیوند است که با محصور کردن ملکه در جعبه مخصوصی که روی یک قاب نوزاد قرار می گیرد، کار می کنند. ملکه تخم‌ها را مستقیماً در یک شبکه 10×11 از فنجان‌های سلولی قهوه‌ای قابل جابجایی می‌گذارد. کارگران برای مراقبت از ملکه و لاروهای جوان آزادانه وارد جعبه شده و از آن خارج می شوند. هنگامی که تخم‌ها به لارو بیرون می‌آیند، فنجان‌های سلول قهوه‌ای به تجهیزات سفارشی‌سازی شده منتقل می‌شوند که به یک نوار سلولی متصل می‌شوند.

تولید سلول های ملکه در مقیاس بزرگ به صنعت تجاری زنبور عسل اجازه داده است که نیازهای کشاورزی و زنبورداری را برآورده کند. این روش ها راحت و ارزان هستند، تولید هر تعداد سلول ملکه را نسبتاً آسان می کند.

62e09d3c-afc1-4497-9d67-954ae545f8a5

 

مجموعه زنبورکالا تولید کننده انواع لوازم پرورش ملکه زنبور عسل می باشد که تمامی این محصولات را در سایت لوازم زنبورداری زنبورکالا عرضه می کند.

برای اطلاعات بیشتر با کارشناس فروش زنبورکالا تماس بگیرید.

09129380080 امین لطفی

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied