شمانیوز
شما نیوز

بیمه نامه شخص ثالث، پشتیبان راننده در حوادث ناگوار رانندگی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): داشتن بیمه نامه شخص ثالث برای دارندگان همه وسایل نقلیه موتوری (اعم از موتورسیکلت، سواری، مسافری و بارکش) اجباری است و هدف از آن، حمایت از اشخاص زیان دیده در حوادث رانندگی است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): شما می توانید با داشتن بیمه نامه شخص ثالث، خسارتی را که توسط خودروی شما به اشخاص ثالث وارد می شود، جبران نمایید. البته براساس قانون بیمه اجباری شخص ثالث، همه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی موظفند مسئولیت خود را در مقابل اشخاص ثالث در قبال خسارت های مالی و جانی نزد یکی از شرکت های بیمه داخلی بیمه نمایند. در بیمه شخص ثالث، منظور از شخص ثالث، هر شخصی به استثنای راننده مسبب حادثه است که به سبب حوادث خودروی مورد بیمه دچار زیان های جانی یا مالی شود. به همین دلیل بیمه نامه شخص ثالث همراه با ارائه بیمه نامه حوادث راننده به شماکه دارنده وسیله نقلیه هستید، این امکان را می دهد تا خسارت های جانی وارده به راننده مقصر حادثه را نیز بیمه نمایید. با توجه به اینکه میزان دیه، در هر سال توسط قوه قضائیه تعیین می گردد، در صورتیکه تعهدات بیمه نامه شخص ثالث شما کمتر از حداقل تعیین شده از طرف قوه قضائیه باشد، می توانید تعهدات بیمه نامه شخص ثالث خود را افزایش دهید.

چرا باید بیمه شخص ثالث داشته باشیم ؟ در صورتی که شما در حین رانندگی توسط اتومبیل و یا موتور سیکلت بر اثر حادثه خسارتی وارد کنید و در آن حادثه مقصر شناخته شوید ، طبق قانون مسئول جبران این خسارت به زیان دیدگان میباشید.این خسارت ممکن است خسارت مالی و یا خسارت بدنی باشد . بیمه شخص ثالث در حقیقت یک بیمه مسئولیت میباشد (بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی ) اما در گروه بیمه های اتومبیل قرار دارد .

داشتن این بیمه نامه طبق قانون اجباری است و هر شخص که رانندگی انجام میدهد مکلف به داشتن این بیمه نامه است. بر اساس قانون مالک خودرو یا کسی که خودرو در اختیار اوست ( متصرف خودرو) میبایست اقدام به تهیه بیمه شخص ثالث نماید .

شخص ثالث در این بیمه به چه کسانی گفته میشود ؟ به هرکس و یا کسانی که به دلیل وسیله نقلیه (شخص مقصر) دچار زیان مالی و یا بدنی شوند به جز خود راننده مقصر حادثه شخص ثالث گفته می شوند. به غیر از خود راننده تمامی سرنشینان خودرو اشخاص ثالث به حساب می آید.طبق قوانین جدید بیمه راننده خودرو هم اجباری و درصورت فوت ، نقص عضو راننده مقصر حادثه ، دیه به خانواده وی نیز تعلق میگیرد.

خسارت مالی : عبارت است از خسارتهای وارده به کلیه اموال منقول و غیر منقول متعلق(تحت مالکیت)شخص ثالث. هر زیاندیده ای که آسیب ببیند چه جانی و چه مالی شخص ثالث است به استثناء راننده مسئول حادثه که شخص ثالث محسوب نمی شود.

خسارت جانی : منحصراً مربوط به آسیب جانی و صدمات وارده به جسم آدمی است نه موجودات دیگر بلکه فقط انسان. خسارت جانی شامل: دیه جرح + دیه فوت + دیه نقص عضو می باشد.

نکاتی در خصوص "بیمه شخص ثالث" خودرو

*بیمه نامه شما برای وثیقه کافی است یکی از مزیت های داشتن بیمه نامه شخص ثالث هنگام وقوع تصادف و حوادث این است در صورتی که راننده مسبب حادثه، بیمه نامه معتبر داشته و باعث خسارت بدنی به شخص ثالث شود، مراجع قضایی و دادگاه ها آن را به عنوان وثیقه می پذیرند. پس اگر تصادفی کردید و در دادگاه از شما درخواست وثیقه اضافی کردند این را بدانید بر اساس قانون و توافق بیمه مرکزی و مراجع قضایی بیمه نامه شما به عنوان وثیقه در هر سطحی حتی اگر تصادف منجر به فوت شده باشد کافی است. البته این در شرایطی است که قبلا پرونده دیگری در جریان نباشد یعنی بیمه نامه شما به عنوان وثیقه در اختیار مرجع دیگری قرار نگرفته باشد. در این صورت هم البته اگر خسارت قبلی کم باشد با گرفتن یک معرفی نامه باز هم می توانید از این بیمه نامه به عنوان وثیقه استفاده کنید.

*بیمه نامه تان را قبل از پایان مهلت قانونی تمدید کنید خیلی ها برحسب یک عادت قدیمی همه کار های شان را دقیقه 90 انجام می دهند، این عادت را در مورد تمدید بیمه نامه شخص ثالث فراموش کنید. بهتر است بدانید اگر در تمدید بیمه نامه شخص ثالث وقفه ایجاد شود باید جریمه پرداخت کنید. *بیمه نامه نداشته باشید از چه خدماتی محروم می شوید؟ خیلی ها فکر می کنند نداشتن بیمه شخص ثالث فقط محروم شدن از پرداخت خسارت توسط بیمه در هنگام حوادث را به دنبال خواهد داشت اما بهتر است بدانید که علاوه بر جریمه هایی که در هر بار بازرسی توسط راهنمایی و رانندگی به خاطر نداشتن بیمه باید بپردازید و معطلی به خاطر خواباندن خودرو در پارکینگ ارائه هرگونه خدمات به دارندگان وسایل نقلیه موتوری که بیمه نامه شخص ثالث ندارند توسط راهنمایی و رانندگی، دفاتر اسناد رسمی، سازمان ها و نهادهای مرتبط با حمل و نقل ممنوع است و ثبت معامله این وسایل نقلیه امکانپذیر نیست. یعنی نداشتن بیمه شخص ثالث چیزی شبیه نداشتن سند است.

براین اساس، بیمه پارسیان نیز که بیمه ای مطئمن، دارای خدمات فراوان در زمینه بیمه و سهل الوصول است، نرخ بیمه نامه ، شرایط عمومی و فرم بیمه نامه خودرو را برای راحتی افرادی که بخواهند از خدمات این بیمه استفاده کنند را در اختیار مردم قرار داده است که شامل موارد ذیل میشود:

استعلام نرخ بیمه نامه شخص ثالث

خرید اینترنتی بیمه نامه شخص ثالث

شرایط عمومی بیمه نامه شخص ثالث

دریافت فرم پیشنهاد بیمه نامه خودرو

جستجوی نمایندگان

ثالث-جانی

ثالث-مالی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied