شمانیوز
شما نیوز

تراز تولید بنزین کشور مثبت شد + جدول

همگرایی کم‌نظیر تمامی فرزندان ایران اسلامی در استفاده حداکثری از توان داخل موجب شد تا امروز ایران از یک واردکننده مستمر بنزین به یک کشور خودکفا و در آستانه تبدیل شدن به صادرکننده بنزین تبدیل شود.

تراز تولید بنزین کشور مثبت شد + جدول
تسنیم نوشت: ایران برای نخستین بار در تاریخ خود و در حالی که در چهلمین سال انقلاب اسلامی قرار داریم، با همت و تعامل کم‌نظیر تمامی فرزندان انقلاب در مجموعه وزارت نفت، سپاه پاسداران و بخش خصوصی، در تولید بنزین خودکفا شد. این خودکفایی علاوه بر تأثیرات اقتصادی متعدد، از نظر مبانی استراتژیک نیز برای ایران بسیار حائز اهمیت است. ایران که سالها به مقادیر مختلف بنزین وارد می کرد تا نیاز داخلی به این فرآورده نفتی را در کنار میزان تولید آن در پالایشگاه‌های داخلی، رفع کند؛ از مهر ماه امسال یعنی میانه چهلمین سال انقلاب، هرگونه واردات بنزین را متوقف کرده و اکنون که در آستانه جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب قرار داریم، برنامه ریزی برای صادرات بنزین آغاز شده است.
تراز تولید بنزین کشور مثبت شد + جدول * خنثی سازی تهدید امریکا با تکیه بر توان داخلی بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان با اشاره به توقف واردات بنزین از مهرماه سال جاری گفت: "تولید بنزین کشور اکنون به 105 میلیون لیتر در روز رسیده که بخش قابل توجهی از این تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس صورت می گیرد." وی افزود: "زمانی امریکا روی تحریم بنزین ایران حساب می کرد اما ما این تهدید را با رسیدن به خودکفایی در تأمین بنزین، خنثی کرده‌ایم." دشمنان مردم ایران از سال 1387 یعنی پیش از آغاز تحریم‌های گسترده غرب علیه کشورمان، در اولین اقدام خصمانه تحریمی علیه ایران در سالهای اخیر، فروش کاتالیست‌های مورد نیاز در تولید بنزین به ایران را تحریم کردند و پس از آن، موضوع فروش بنزین به ایران را در لیست تحریم‌ها قرار دادند تا از دریچه بنزین، به توان اقتصادی کشور ضربه بزنند و حتی موجبات نارضایتی‌های اجتماعی را در ایران فراهم کنند. مجموعه وزارت نفت در کنار مدیریت شرایط نیاز کشور طی یک دهه اخیر، با تمرکز بر تکمیل مگاپروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس و بهره‌برداری از آن، موفق شد در وهله اول با رساندن میزان ظرفیت تولید بنزین به میزان تقاضای مصرف این فرآورده نفتی در کشور، ایران را در تأمین و تولید بنزین به خودکفایی برساند و وهله دوم با افزایش ظرفیت تولید بنزین، علاوه بر ایجاد ثبات در خودکفایی بدست آمده، امکان تبدیل شدن به یک صادرکننده بنزین را فراهم کند. در این راه وزارت نفت دست در دست متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و متخصصان بخش‌های خصوصی صنعت پالایش کشور داد و این همگرایی کم‌نظیر تمامی فرزندان ایران اسلامی در استفاده حداکثری از توان داخل موجب شد تا امروز ایران از یک واردکننده مستمر بنزین به یک کشور خودکفا و در آستانه تبدیل شدن به صادرکننده بنزین تبدیل شود. * برای اولین سال تراز تولید و مصرف بنزین کشور مثبت شد در طی تمامی سالهای گذشته، تولید بنزین در ایران همواره کمتر از میزان مصرف این فرآورده نفتی بوده و برای اولین بار در سال جاری این تراز مثبت شده است. به عبارتی، مثبت شدن تراز تولید بنزین در مقایسه با میزان مصرف، هدیه فعالان صنعت پالایش کشور به مردم در چهلمین سال انقلاب است. تراز تولید بنزین کشور مثبت شد + جدول * برنامه ریزی برای صادرات بنزین آغاز شد علیرضا صادق آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به آغاز برنامه ریزی برای صادرات بنزین گفت: "دو مقوله ذخیره‌سازی و صادرات بنزین هر دو مدنظر ماست که در حال نهایی‌سازی قیمت فرآورده‌های نفتی و تطبیق آن با قیمت جهانی هستیم." در واقع ایران اکنون در حال برنامه ریزی برای آغاز صادرات بنزین به میزان حداقل 2 تا 3 میلیون لیتر در روز است که در صورت مهار رشد مصرف، می توان به راحتی این میزان را تا 10 میلیون لیتر در روز افزایش داد. با توجه به قیمت بنزین در فوب خلیج فارس که حدود 50 سنت در هر لیتر است، صادرات 10 میلیون لیتری بنزین، حداقل 5 میلیون دلار در روز برای ایران درآمدزایی به دنبال خواهد داشت. این میزان درآمد می تواند با صادرات بنزین به کشورهایی چون لبنان، ترکیه و حتی کشورهای آفریقایی، به مراتب بیشتر از 5 میلیون دلار در روز باشد.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied