شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی

لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های داستان کوتاه ایران و جهان

داستان کوتاه که گونه‌ای از ادبیات داستانی به‌شمار می‌آید، این روزها طرفداران زیادی پیدا و جای خود را در ادبیات معاصر ایران و جهان باز کرده است.

لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های داستان کوتاه ایران و جهان

 

به گزارش شمانیوز: داستان کوتاه که گونه‌ای از ادبیات داستانی به‌شمار می‌آید، این روزها طرفداران زیادی پیدا و جای خود را در ادبیات معاصر ایران و جهان باز کرده است.

اگر جزو آن دسته از کتاب‌خوان‌هایی هستید که به‌سختی می‌توانند رمان قطوری را در دست گرفته و آن را مطالعه کنید، خواندن کتاب‌های داستان کوتاه تجربه‌ای متفاوت را برایتان رقم می‌زند چرا که با روایتی موجز، می‌توانید عمیق‌ترین و جذاب‌ترین سفر خود به دنیای داستان را تجربه کنید.

در این مطلب لیستی از بهترین و پر‌فروش‌ترین کتاب‌های داستان کوتاه ایران و جهان گردآوری شده تا تجربه‌ای شیرین از خواندن کتاب‌های داستان کوتاه برای خود رقم بزنید.

 

»»» خرید کتاب

 

 

 کتاب داستان کوتاه ایرانی

هر‌چند داستان کوتاه در ایران تنها یک قرن قدمت دارد و نخستین داستان کوتاه ایرانی را «محمدعلی جما‌ل‌زاده» با عنوان «یکی بود، یکی نبود» در سال  ۱۳۰۰ نوشت و منتشر کرد اما، طی سال‌های اخیر نویسندگان زیادی به این گونه از ادبیات داستانی علاقه‌مند شده و آثار قابل توجهی را به رشته‌ی تحریر درآورده‌اند.

 

۱- عشق روی پیاده‌رو

کمتر کسی است که اهل مطالعه‌ی داستان کوتاه ایرانی باشد و آثار «مصطفی مستور» را نشناسد.

او که بیشتر آثارش همواره در صدر لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های داستان‌های کوتاه است، در این کتاب که توسط نشر چشمه منتشر شده، ۱۲ داستان با مفهوم عشق، زندگی، غم و خدا را با اسامی «دو چشم خانه‌ی خیس»، «مثل یک قاصدک»، «بعدازظهر سبز»، «شب‌های یلدا»، «مردی که تا زانو در اندوه فرو رفت»، « عشق روی پیاده‌رو»، «آرزو»، «چند خط کج و کوله بر دیوار»، «آن مرد داس دارد»، «هل من محیص؟»، «زلزله» و «مهتاب» روایت کرده است.

 

۲- میدان ونک یازده و پنج دقیقه

نمی‌شود لیستی از پرفروش‌ترین کتاب‌های داستان کوتاه ایرانی تهیه کرد و نام آثار «سیامک گلشیری» را در آن جای نداد.

کتاب «میدان ونک یازده و پنج دقیقه» هم از‌جمله آثار پرفروش گلشیری است که در آن موضوعاتی مانند شهر، روابط زناشویی، آدم‌های غریبه، کودکان، و تنهایی، دستمایه‌ی داستان‌ها قرار گرفته است.

این مجموعه با ۱۸ داستان کوتاه را نیز نشر چشمه منتشر کرده است.

 

۳- قلب نارنجی فرشته

این کتاب را «مرتضی برزگر» با مضمونی اجتماعی نوشته است که تنها در مدت کوتاهی پس‌از انتشار توانست جوایز ادبی مختلفی از جمله «جلال آل احمد» و «صادق هدایت» را به‌خود اختصاص دهد.

در این کتاب که توسط نشر چشمه روانه‌ی بازار شده است، مفاهیمی چون مرگ ناگهانی، انتقام، سقوط، کودکی و...در بستری اجتماعی روایت می‌شوند و شبیه بودن شخصیت‌های داستان با افرادی که هر روز در بستر جامعه با آن‌ها روبرو می‌شویم، کمک می‌کند تا بیشترین میزان هم‌ذات‌پنداری را با تک‌تک داستان‌های این مجموعه داشته باشیم.

۴- مردی که گورش گم شد

«حافظ خیاوی» در نخستین اثر خود خیلی‌ها را شگفت‌زده کرد و با همین مجموعه داستان کوتاه بود که توانست جایزه‌ی ادبی «روزی روزگاری» را کسب کند.

این مجموعه داستان کوتاه که به‌صورت خاطره‌گویی روایت می‌شود، شامل ۷ داستان با رنگ و بوی محلی و بومی است که در سه داستان نخست کتاب، چالش‌های ذهنی یک نوجوان روستایی در برابر باورهای دینی بیان می‌شود و ۴ داستان بعدی، به‌نحوی با مرگ مرتبط هستند.

 

بهترین کتاب‌های داستان کوتاه جهان

ظهور کتاب‌های داستان کوتاه خارجی در ادبیات جهان به اوایل قرن نوزدهم بر‌می‌گردد و «ادگار آلن پو» در آمریکا و «نیکلای گوگول» در روسیه، گونه‌ای از روایت و داستان را بنیاد نهادند که اکنون داستان کوتاه نامیده می‌شود.

از آن زمان تا به امروز داستان‌های کوتاه زیادی نوشته شده و این گونه‌ی داستانی در ادبیات جهان طرفداران زیادی دارد.

 

۵- نُه داستان

نویسنده‌ی این اثر «جی. دی. سلینجر» خالق آثار دیگری همچون «ناطور دشت» و «دلتنگی‌های نقاش خیابان چهل و هشتم» است که این اثر را با عنصر محوری جنگ و آثار مخرب آن به رشته‌ی تحریر در آورده است.

 

 ۶- کافه پاریس

۱۸ داستان از ۱۴ نویسنده‌ی قرن ۱۹ تا ۲۱ که مجموعه‌ای بی‌نظیر از داستان‌های کوتاه ادبیات جهان است.

آثاری از «ادگار آلن پو» و «آلبر کامو» تا «عزیز نسین»، تنوع جذابی را به‌وجود آورده تا هرچه بیشتر از خواندن این کتاب لذت ببرید.

 

 

۷- رفتیم بیرون سیگار بکشیم، هفده سال طول کشید

اگر علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با آثار نویسندگان روسیه هستید، این کتاب مجموعه‌ای جذاب و درخشان مشتمل بر ۹ داستان از ۷ نویسنده‌ی اهل روسیه است.

داستان‌هایی که با وجه مشترک غیر‌عادی و تیره و تار بودن فضا روایت می‌شوند.

 

۸- دیوار گذر

۵ داستان کوتاه که با فضایی فانتزی و در زمان فرانسه‌ی تحت اشغال در جنگ جهانی دوم می‌گذرد، پنجمین اثر از «مارسل امه» نویسنده‌ی مشهور فرانسوی است.

وی که آثارش در لیست بهترین‌های ادبیات فرانسه قرار می‌گیرد، این مجموعه را با داستان‌هایی به‌نام «دیوار‌گذر»، «کارت»، «حکم»، «ضرب‌المثل» و «چکمه‌های هفت فرسخی» نوشته است.

 

۹- اسباب خوشبختی

«اریک امانوئل اشمیت» از آن دسته نویسندگانی است که کمتر کتابی از وی در لیست پر‌فروش‌ترین کتاب‌های داستان کوتاه قرار نگرفته است.

این نویسنده که در کتاب «اسباب خوشبختی» در قالب ۴ داستان به کاوش در روابط انسانی پرداخته، خالق آثار دیگری همچون «خیانت انیشتین»، «پرنس پابرهنه‌ها و داستان‌های دیگر» و نمایش‌نامه‌هایی چون «خرده جنایت‌های زناشویی» و «مهمان‌سرای دو دنیا» است.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied