شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

طبقه بندی انواع آجر در صنعت دیرگداز

آجر نسوز در اصل ساختاری از آجر میباشد که مقاومت دمایی بالایی داشته و در کاربرد اولیه آن برای مصارف صنعتی و کوره های ذوب استفاده میشود. آجر نسوز به دلیل مقاومت حرارتی بالایی که در برابر حرارت دارد در کوره ها و پاتیل ها و عایقکاری صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

طبقه بندی انواع آجر در صنعت دیرگداز

آجر نسوز نوعی آجر است که از خاکهای چینی و نسوز تولید شده و با ساختار مولکولی متراکم و ظریف است. و نحوه تولید این نوع آجر به این صورت است که ابتدا سنگ ها را آسیاب کرده و سپس به خاک نرم تبدیل می شود و پس از 3 روز پخت در کوره در دمای بالای ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد ساخته میشود. همانطور که از اسم آن برمی آید این آجر با مقاومت حرارتی بالایی که دارد در کوره ها و پاتیل ها و عایقکاری صنعتی کاربرد فراوان دارد.

یکی از شرکتهای فعال در حوزه تولید و تامین نسوزهای صنعتی گروه فراورده های نسوز کاف است . که در این راستا با تامین آجرهای نسوز باکیفیت در جهت پاسخگویی به نیازهای بازار صنعت نسوز در داخل و خارج از کشور درحال فعالیت است.

 

نگاهی به فراورده های نسوز کاف

گروه صنعتی کاف در سال 1392 تأسیس گردید و فعالیت خود را در زمینه آجر های نسوز آغاز و با توجه به نیاز بازار به تامین فراورده های نسوز کورهای صنعتی فعالیت خود را در جهت تامین انواع آجرهای نسوز از قبیل آجر منیزیتی، آجر سیلیسی و آجر کوره آلومینی، آجرهای سبک عایق حرارتی و انواع جرم های سبک و سنگین ریختنی و کوبیدنی توسعه داد.

ما در فراورده های نسوز کاف در تمام این سالها همواره در تلاش بوده ایم تا باکیفیت ترین و مرغوبترین محصولات دیرگداز و نسوز را در اختیار صنعتگران ایرانی و خارجی قرار دهیم. در این راستا فراورده های نسوز کاف توانسته است طیف وسیعی از آجر های کوره و انواع ملاتهای نسوز را برای صنایع آهن و فولاد، آلومینیوم، صنایع مس، سیمان، آهک، نفت و پتروشیمی، صنایع شیشه و سرامیک تامین نماییم و سهمی هرچند کوچک در توسعه صنعت ایران بزرگ ایفا کنیم.

af3e2b89-c49f-487c-8420-ee430f78641f

طبقه بندی آجر نسوز

طبقه بندی آجر نسوز به ماده اولیه اصلی آن برمی گردد. در حال حاضر تولید کنندگان از مواد زیادی برای تولید آجر های نسوز استفاده می کنند مانند، مواد سیلیکات آلومینا، سیلیس و زیرکَن که معمولاً در دمای پایین مورد مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این مواد نسوز اساسی، از جمله منیزیا، دولوما و اسپینل، اغلب با کربن و گرافیت ترکیب می شوند و در محیط های بسیار اساسی استفاده می شوند. آنها می توانند بالاترین درجه حرارت عملکرد را تحمل کنند اما در معرض هیدراتاسیون قرار دارند و بنابراین به نگهداری مناسب نیاز دارند.

آجر نسوز کوره

آجر نسوز صنعتی از نظر ترکیبات و مواد اولیه ای که در آن ها به کار برده می شود به چند دسته تقسیم می شوند. که در این مقاله سعی می کنیم با انواع این آجرهای نسوز اشاره کنیم.

آجر نسوز شاموتی

به علت قیمت پایین ساخت این نوع آجر، یکی از پر مصرف‌ترین آجرهای نسوز است. البته هدایت و انبساط حرارتی این نوع آجر پایین‌تر از سایر آجرهای نسوز است اما قیمت مناسب آن باعث شده است تا در بسیاری از صنایع از این نوع آجر استفاده شود.

شاموت ماده اصلی تشکیل دهنده متریال آجر نسوز شاموتی است که به انگلیسی Chamotte refractory brick نامیده می شود. مواد اصلی تشکیل دهنده این آجر نسوز ترکیبی از چند نوع مواد معدنی و فلزی شامل اکسید آلومنیوم با فرمول شیمیایی Al۲O۳ و سیلیس با فرمول شیمیایی SiO۲ می باشد.

آجرهای شاموتی معمولا به ۵ دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند:

 

لو دیوتی (Low Duty)

شبه سیلیسی

مدیوم دیوتی (Medium Duty)

های دیوتی (hight Duty)

سوپر دیوتی

 

آجر نسوز سمیرم

آجرهای نسوز سمیروم عمدتاً شامل SiO۲ و Al۲O۳ می‌شوند. میزان سیلیس و آلومین در ترکیب آجرهای سمیروم به نسبت کمتر از آجر شاموتی است. همچنین این آجرها دارای Fe۲O۳، TiO۲ و مقادیر کمی اکسید منیزیم، اکسید کلسیم، اکسید سدیم و اکسید پتاسیم است.

آجر نسوز سیلیسی

این نوع آجر از سنگ‌های نسوز سیلیسی ساخته شده است و حدود 93 درصد از این آجر را اکسید سیلیسیوم (SIO2) تشکیل می‌دهد.

این دیرگدازها جزء دیرگدازهای اسیدی به شمار می‌روند و تا دمای 1700 درجه سانتی گراد را می‌توانند تحمل کند و به دلیل مقاومت خوب آن در برابر گرما و حرارت امکان استفاده در بسیاری از صنایع مانند صنایع سیمان وجود دارد.

همچنین این نوع آجر در برابر گرد و غبار و دوده‌ها هم عملکرد بسیار بهتری دارد و تنها نقطه ضعف این آجر را می‌توان عدم مقاومت در برابر محیط‌های قلیایی دانست.

آجر آلومینیومی

آجر نسوز ویژه آلومینیومی دارای مقدار زیادی آلومین است که در دمای حدود ۱۷۵۰ درجه سانتیگراد پخته می‌شود. در این آجر بیش از ۷۰ درصد آلومین وجود دارد و همین امر سبب افزایش مقاومت آن در برابر گرما و مواد قلیایی می شود. این آجر در پوشش داخلی کوره های ذوب فلزات و آهن و شیشه سازی های بزرگ کاربرد بسیاری دارد. همچنین از این آجر در ساخت دیواره درونی کوره‌های سیمان و شیشه استفاده می‌شود.

4631b575-6d0d-4d87-a1be-e785a9851a80

آجر منیزیتی

آجر منیزیتی یا آجر منیزیایی، یکی از انواع آجر نسوز کوره محسوب می‌شود که دارای خواص قلیایی است. آجر منیزیتی با مقاومت خوب نسبت به سرباره های قلیایی و آسیب پذیری کم نسبت به اکسید آهن و مواد قلیایی شناخته می‌شوند.

مواد اولیه‌ای که عمدتاً برای تولید آجرهای قلیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، منیزیت و کلرید منیزیم است. فرمول شیمیایی منیزیت 3MgCO و فرمول شیمیایی کلرید منیزیم 2MgCI می باشد. همچنین کلرید منزیم از آب دریاها، دریاچه های نمک و ذخایر نمکی بدست می آید. ضمنا کلرید منیزیم از فاضلاب های صنعتی قابل جمع آوری می باشد.

 

آجر نسوز زیرکونیوم

آجر نسوز زیرکونیوم با ترکیب سولفات زیرکونیوم طبیعی، مقدار کمی آلومین و کوارتز ساخته می شود. از این آجر در ساخت کوره‌هایی که به حرارت بسیار بالایی نیاز دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. فلز زیرکونیوم مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما دارد و به همین دلیل در کوره‌های ذوب آلومینیوم، کوره مخزن شیشه مذاب، راکتورهای اتمی، ساخت بوته‌های ذوب فلزات و به صورت کلی در صنایع ذوب فولاد و فلز مورد استفاده قرار می گیرد.

در ساخت کوره های صنعتی انواع ملات نسوز نقش مهمی را ایفا می کنند. انواع جرم های نسوز، سیمان نسوز، خاک نسوز دما بالا، خاک شاموتی و ... بعنوان ملات برای ساخت کورههای صنعتی استفاده میشود. جهت استعلام از قیمت سیمان نسوز کوره ، خاک نسوز و غیره با گروه صنعتی کاف در ارتباط باشید.

 

راهنمای خرید آجر نسوز صنعتی

برای خرید آجر نسوز باید درک کاملی از ویژگی های هر کدام از آجرهای موجود در بازار داشته باشید. به طور کلی می توان مزیت های این نوع آجرها را این گونه برشمرد:

 

  • عملکرد بدون دردسر
  • قدرت بالا
  • مقاومت در برابر درجه حرارت بالا
  • هزینه های نگهداری کم

 

البته میزان نسوز بودن هر کدام از آجرها به مواد اولیه آن بستگی دارد، هر کدام از آجرهای موجود میزان قابل توجهی از حرارت را تحمل می کنند. برای این که به صورت کامل با آجر نسوز و ویژگی های هر کدام از آنها آشنا شوید، بهتر است مقالات منتشر شده را یک بار مرور کنید.

 

وب سایت : https://kaafco.com

تلفن : 02122514878

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • امین

    ممنون از مطلب جامع و کاملی که در مورد آجر نسوز گذاشتید. خیلی کاربردی بود.

  • امین

    ممنون از مطلب جامع و کاملی که در مورد آجر نسوز گذاشتید. خیلی کاربردی بود.