شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

آموزش تنظیم سیفون توالت فرنگی

سعی کردیم مطالبی درباره ی سیفون توالت فرنگی مطرح کنیم. مشکلاتی که امکان دارد در سیفون توالت فرنگی وجود داشته باشد را بررسی کنیم. با راهکارهای گفته شده می توانید سیفون توالت فرنگی خود را بررسی و تنظیم مجدد کنید.

 

آموزش  تنظیم سیفون توالت فرنگی

سیفون در کارکرد توالت فرنگی نقش مهمی دارد و یکی از اجزای اصلی و مهم تشکیل دهنده ی دستگاه توالت فرنگی است. بررسی و تنظیم آن مهم است اگر تنظیم نباشد عملکرد توالت فرنگی خوب نخواهد بود. در این مقاله راجع به مشکلات سیفون و تنظیم آن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید. ضمن اینکه اگر نیاز به مشاوره یا رفع گرفتگی توالت فرنگی و نصب آن داشتید می توانید با لوله بازکنی افسریه تماس بگیرید.

 

سیفون فاضلاب را تخلیه می کند. بعد از استفاده از توالت فرنگی دکمه فشار داده می شود. با فشار دکمه آب به سرعت و با فشار به داخل کاسه ی توالت فرنگی وارد می شود و کاسه را تمیز می کند. وقتی آب وارد شده به کاسه بعد از تمیز کردن کاسه خارج می شود، مخزن دوباره برای استفاده ی بعدی باید پر شود.

چند نوع سیفون وجود دارد.

  • سیفون نوع P  یا همان سیفون شتر گلو
  • سیفون نوع  S
  • سیفون هایی هم وجود دارند که عمق آب بندی آن ها متفاوت است
  • سیفون راه بند

دو نوع از سیفون های پر کاربرد توالت فرنگی را بررسی می کنیم:

سیفونی که در توالت فرنگی های اروپایی استفاده می شود نوع wash doun است که با فشار آب از مخزن وارد کاسه می شود و فاضلاب را تخلیه می کند.

 

سیفونی به نامSiphonic     وجود دارد که علاوه بر فشار آب، با مکش، فاضلاب را تخلیه می کند. این نوع سیفون ها شکل U    یا S دارند، که از یک طرف به فاضلاب و از طرف دیگر به کاسه توالت وصل می شود.

در سیستم های فاضلاب شهری از سیفون راه بند استفاده می شود تا حشرات موذی و گاز های مضر به داخل لوله های فاضلاب راه پیدا نکند.

آموزش  تنظیم سیفون توالت فرنگی

شناور توالت فرنگی

 

داخل مخزن سیفون توالت فرنگی قطعه ی کوچکی به نام شناور وجود دارد. با این که این قطعه کوچک است ولی در کارکرد توالت فرنگی قطعه ی بسیار مهمی است. شناور توالت فرنگی همیشه باید تنظیم باشد و درست کار کند وگرنه مخزن درست پر از آب نمی شود و همینطور تخلیه ی آب توالت فرنگی دچار مشکل می شود. برای نصب و تنظیم سیفون باید از فردی با تجربه در لوله بازکنی پیروزی استفاده کرد.

 

کارکرد شناور در مخزن توالت فرنگی

 

شناور داخل مخزن آب توالت فرنگی، آب وارد شده به داخل تانک را کنترل می کند. وقتی آب به تانک وارد می شود شناور به سمت بالا حرکت می کند. با بالا رفتن شناور کم کم راه ورودی آب بسته می شود. وقتی که راه آب بسته شد آب قطع می شود. اگر شناور توالت فرنگی تنظیم نباشد آب سرریز می شود حتی ممکن است روی شما بریزد، همینطور آب نیز هدر می رود.

مدل‌ های مختلف شناور وجود دارد. زمانی که شناور نیاز به تعویض داشت حتما باید از همان نوع  تهیه کنید.

 

آموزش  تنظیم سیفون توالت فرنگی

انواع شناور

 

سوپاپ دیافراگمی

 این نوع شناور کمتر مورد استفاده قرار می گیرد چون وقتی خراب می شود بسیار سخت می شود آن را تعمیر کرد. این شناور به لحاظ ظاهری شبیه یک توپ است.

سوپاپ های بدون شناور

در بعضی از مخزن ها سطح آب با یک صفحه ی دیافراگمی کنترل می شود. یعنی شناور ندارد بلکه نوعی سوپاپ بدون شناور در آن استفاده می شود.

سوپاپ شناور

 سوپاپ های شناور بیشترین استفاده را در توالت های فرنگی دارند چون طول عمر آن ها زیاد است و تعویض و تنظیم آن به راحتی انجام می شود.

سوپاپ پیستونی

 در مخزن های جدید توالت فرنگی از شناور های جدید استفاده می شود. این نوع شناور بسیار قدیمی است و اکنون نوع پلاستیکی آن موجود می باشد. اما در گذشته جنس آن معمولا آلیاژی از برنج و مس و... بوده است.

 

مشکلات معمول شناور در توالت فرنگی

 

اگر سطح آب مخزن توالت فرنگی تنظیم نباشد  ورود و خروج آب دچار مشکل می شود. در این صورت ممکن است شناور مشکلی داشته باشد.

متناسب نبودن اندازه ی شناور در تانک

اندازه ی شناور باید متناسب با مخزن توالت فرنگی باشد چون اگر به اندازه نباشد ممکن است راه آب را ببندد و ورود و خروج آب دچار مشکل شود. در این صورت تخلیه ی مخزن به درستی صورت نمی گیرد.

خرابی اهرم توالت فرنگی

شناور با کمک اهرم سطح آب را کنترل می کند. اگر تنظیمات اهرم به هم بریزد و خراب شود، درست کار نمی کند پس آب زیادی وارد مخزن می شود و دیگر نمی شود کنترلش کرد.

سوراخ شدن شناور توالت فرنگی

اگر شناور سوراخ شود آب داخل آن جمع می شود، در این صورت سبکی خود را از دست می دهد و دیگر نمی تواند روی سطح آب باشد در نتیجه سطح آب کنترل نخواهد شد.

 

آموزش  تنظیم سیفون توالت فرنگی

چند نکته ی مهم برای تنظیم شناور توالت فرنگی

 

  • اگر آب بدون وقفه به داخل مخزن وارد شود یعنی سطح آب کنترل نمی شود. شیر ورودی آب را ببندید و وضعیت شناور را چک کنید.
  • اگر اهرم خراب شده باشد اهرم را تنظیم کنید. در این صورت مشکل مرتفع می شود.
  • اگر شناور خراب باشد از یک شناور مناسب دیگر استفاده کرده و شناور قبلی را تعویض کنید.
  • وضعیت دریچه ی ورودی و خروجی آب را کنترل کنید. امکان دارد دریچه مشکل داشته باشد. اگر این مساله را متوجه نشوید به اشتباه شناور را تعویض می کنید. پس اول دریچه را کنترل کنید.

 

نحوه ی تنظیم سیفون توالت فرنگی

 

از چند جهت باید به تنظیم سیفون توالت فرنگی دقت داشته باشید:

 

  • آب بندی سیفون
  • شدت جریان آب ورودی تنظیم شود.
  • اهرم شناور در جای مناسب قرار بگیرد و با چیزی برخورد نداشته باشد.
  • پمپ تخلیه آماده و تنظیم باشد.
  • پیچ ها و زنجیر دستگاه تخلیه تنظیم باشد.
  • شناور کنترل شود تا پایین تر از سطح آب قرار بگیرد.
  • دریچه ی دو زمانه در حالت بسته قرار داشته باشد.
  • شیلنگ سرریز آب به لوله ی سرریز آب وصل باشد یعنی داخل آن قرار بگیرد.
  • ورودی دورشور توالت فرنگی به خروجی آن وصل باشد.

با بررسی و انجام موارد گفته شده می توان توالت فرنگی را تنظیم کرد. گاهی به دلیل کهنه شدن توالت فرنگی دیگر نمی شود آن را تنظیم کرد. در این صورت باید توالت فرنگی  توسط لوله بازکنی صادقیهتعویض شود.

دلایل عدم کارکرد مناسب توالت فرنگی

  • شناور با دیوار مخزن برخورد می کند در حالی که باید شناور داخل مخزن آزاد باشد.
  • ورودی و خروجی دورشور توالت فرنگی به هم وصل نیست.
  • در توالت فرنگی های واترجت  شیلنگ سرریز آب باید داخل لوله ی سرریز آب باشد.
  • دریچه ی دو زمانه در حالت بسته نیست.

 

اگر در خانه بوی بد فاضلاب احساس کنید، علت آن معمولا نصب اشتباه توالت فرنگی و آب کم در سیفون است.

حجم مخزن توالت فرنگی باید مناسب باشد. اگر کوچک باشد نمی تواند آب کافی و اندازه ذخیره کند بدین ترتیب مشکلاتی در تخلیه ی فاضلاب به وجود می آید. بهتر است وقتی برای خرید سیفون توالت فرنگی می روید به حجم آن دقت داشته باشید.

سیفون را به لحاظ جرم گرفتگی بررسی و کنترل کنید چون جرم گرفتگی باعث اختلال در عملکرد سیفون می شود و شناور را دچار مشکل می کند.

سعی کردیم مطالبی درباره ی سیفون توالت فرنگی مطرح کنیم. مشکلاتی که امکان دارد در سیفون توالت فرنگی وجود داشته باشد را بررسی کنیم. با راهکارهای گفته شده می توانید سیفون توالت فرنگی خود را بررسی و تنظیم مجدد کنید.


این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied