شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

تفاوت ورق آلومینیوم با ورق استنلس استیل چیست؟

تفاوت ورق آلومینیوم با ورق استنلس استیل چیست؟

آلومینیوم و استیل هر دو از پرکاربردترین فلزات در صنعت به شمار می‌آیند. از نظر ویژگی ها و قابلیت ها هم ورق آلومینیوم شباهت زیادی به ورق استنلس استیل یا همان فولاد زنگ نزن دارد. به همین خاطر، گاهی اوقات ممکن است مشتریان در انتخاب این ورق ها دچار تردید شوند. دقت داشته باشید که این شیت ها در کنار شباهت های فراون، تفاوت های زیادی هم با یکدیگر دارند. برای این که بتوانید بهترین ورق را از میان استنلس استیل و آلومینیوم برای کار خود انتخاب نمایید، باید با تفاوت های آن ها آشنا شوید؛ این گونه می‌توانید ورقی که بیشترین مطابقت را با ویژگی های مدنظرتان دارد، انتخاب کنید. در این مقاله به بررسی تفاوت ورق آلومینیوم با ورق استنلس استیل از جنبه های مختلف پرداخته و هر مورد را ر توضیح داده ایم؛ با ما همراه باشید.

 

ورق آلومینیوم و استنلس استیل چه تفاوتی با هم دارند؟

شاید در وهله اول این ورق ها از نظر ویژگی های کاربردی بسیار به هم نزدیک باشند ولی در هر مشخصه یکی نسبت به دیگری برتری دارد. به همین خاطر، در این جا مهمترین وجوه تفاوت آن ها را بررسی کرده و برتری هر پلیت در زمینه مربوطه را بیان کرده ایم. برخی از جنبه های اصلی تفاوت صفحات آلومینیوم و استنلس استیل به شرح ذیل می‌باشند:

 

استحکام و تحمل نیرو

در حالتی که حجم یکسانی از شیت های آلومینیوم و استنلس استیل یا تجهیزات ساخته شده از آن ها را کنار هم قرار دهید، بدون شک استحکام استیل بیشتر خواهد بود. این در حالی است که وزن این حجم از آلومینیوم بسیار کمتر از استیل بوده و چیزی حدود ۳۰ درصد وزن آن است. در صورتی که از وزن مشابه آلومینیوم استفاده شود، استحکام بیشتری از همین وزن استیل خواهد داشت. پس به طور کلی می‌توان گفت استحکام به حجم ورق آلومینیوم از استیل کمتر و استحکام به وزن آن بیشتر است.

 

image002

 

مقاومت در برابر خوردگی

آلومینیوم زمانی که در معرض هوا قرار می‌گیرد، یک لایه اکسیدی ایجاد می‌کند که باعث مقاوت در برابر خوردگی خواهد شد. این فلز در کلی از مقاومت بالایی در برابر خورگی برخوردار است اما در شرایطی ممکن است خوردگی در آن به وجود آید. ساختار استنلس استیل هم از ترکیبات گوناگونی از جمله آهن، کروم، کربن، نیکل، مس و منگز ایجاد می‌شود و مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. افزایش درصد کروم در این نوع فولاد می‌تواند مقاوت آن را نسبت به خورگی افزایش دهد. به هر حال، با این که هم ورق آلومینیوم و هم استیل توانایی بالایی در این زمینه دارد، استنلس استیل هنوز در مقابل خوردگی مقاوم تر است.

 

قابلیت جوشکاری

از دیگر ویژگی های مهم که برای استفاده از فلزات مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد، خاصیت جوش پذیری آن ها است. پلیت های استنلس استیل از قابلیت جوش پذیری مناسبی برخوردار بوده و جوشکاری شان به سادگی انجام می گیرد. بر خلاف آن، آلومینیوم نه تنها خاصیت جوش پذیری مناسبی ندارد، بلکه جوشکاری آن از همه فلزات مشکل تر است؛ بنابراین اگر این موضوع برای تان اهمیت دارد، باید ورق استیل را به ورق آلومینیوم اولویت دهید.

 

image003

 

هدایت حرارتی

آلومینیوم از هدایت حرارتی بسیار مناسبی برخوردار است. استنلس استیل هم هدایت حرارتی را به خوبی انجام می‌دهد؛ با این حال پلیت های آلومینیوم در این قابلیت نسبت به فولاد زنگ نزن برتری دارند. به همین خاطر از آلومینیوم در در ساخت سیستم های تهویه و رادیاتور وسایل نقلیه استفاده می‌شود.

 

انعطاف پذیری و چکش خواری

اگر چه استیل نسبت به آلومینیوم از استحکام بالاتر برخوردار است، خاصیت انعطاف پذیری آلومینیوم تا حد زیادی از استیل بیشتر است؛ از این رو اگر زمانی قابلیت انعطاف پذیری برای شما در اولویت قرار داشته باشد، انتخاب ورق آلومینیوم گزینه کاملا برتری نسبت به فولاد ضد زنگ خواهد بود.

 

تفاوت در وزن

همان طور که کاملا مشخص می‌باشد، وزن آلومینیوم نسبت به استیل بسیار سبک تر است؛ چرا که چگالی استنلس استیل تقریبا ۲۵۰ برابر آلومینیوم محاسبه می‌شود. بنابراین در حجمی مشابه، وزن پلیت های آلومینیوم حدود ۳۰ درصد وزن استنلس استیل است؛ در نتیجه، جاهایی که نیاز به وزن پایین وجود داشته باشد، آلومینیوم حرف اول را می‌زند.

 

رسانایی الکتریکی

ورق آلومینیوم و تجهیزاتی که از آن ساخته می‌شوند، رسانایی الکتریکی بسیار مناسبی دارند. در واقع، از آلومینیوم به عنوان یک هدایت کننده الکتریسته قوی استفاده می‌شود. برخلاف آن، استنلس استیل مقاومت زیادی در مقابل هدایت الکتریسیته داشته و رسانایی خوبی ندارد. به همین خاطر، از آلومینیوم در موارد متعددی جهت ساخت کابل های هدایت برق استفاده می‌گردد.

 

تاثیر بر مواد غذایی

اکثر قوطی های کنسرو و ظرف هایی که برای نگهداری مواد غذایی یا نوشیدنی استفاده می‌شوند، از جنس آلومینیوم یا گاهی اوقات استیل هستند؛ چرا که هم ورق آلومینیوم هم استنلس استیل از نظر تاثیرگذاری بر مواد غذایی مناسب هستند؛‌ با این حال واکنش دهی استیل با مواد غذایی حتی از آلومینیوم هم کمتر است. ولی برخی ویژگی های دیگر مانند وزن کمتر و قیمت باعث شده تا آلومینیوم بیشتر در این بخش مورد استفاده قرار بگیرد.

image004

 

قیمت ورق

آلومینیوم و استیل هر دو دارای آلیاژهای متعددی هستند که همین موضوع سبب گستردگی بازه قیمتی آن ها شده است‌. با این حال، به صورت میانگین قیمت ورق آلومینیوم از استنلس استیل کمتر است و همین ارزانی قیمت، تا حد زیادی کاربرد آن را در صنایع مختلف به خصوص مواد غذایی افزایش داده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied