شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

پرفروش‌ترین کتاب‌ های داستان کوتاه

داستان‌های کوتاه این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. در داستان کوتاه برخلاف رمان و داستان‌های بلند شخصیت‌های زیاد و پیچیدگی وجود نداد . حجم کمتر آن نیز افراد را ترغیب می‌کند تا در زمان‌های مرده به خواندن کتاب‌های داستان‌ کوتاه مشغول باشند. در ادامه ده داستان کوتاه پرفروش ادبیات ایران و جهان را معرفی می‌کنیم.

 

داستان‌های کوتاه این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. در داستان کوتاه برخلاف رمان و داستان‌های بلند شخصیت‌های زیاد و پیچیدگی وجود نداد . حجم کمتر آن نیز افراد را ترغیب می‌کند تا در زمان‌های مرده به خواندن کتاب‌های داستان‌ کوتاه مشغول باشند. در ادامه ده داستان کوتاه پرفروش ادبیات ایران و جهان را معرفی می‌کنیم.

 

1. بهترین داستان‌ های کوتاه چخوف
 

آنتوان چخوف پزشک‌، داستان‌نویس‌، طنزنویس و نمایش‌نامه‌نویس بزرگ روس است که در زندگی کوتاهش بیش از هفتصد اثر ادبی آفرید. چخوف را مهم‌ترین نویسنده‌ی داستان کوتاه می‌دانند. کتاب «بهترین داستان‌های کوتاه چخوف» شامل سی و چهار داستان کوتاه برتر نوشته‌ی نویسنده شهیر روسی است که در طول زندگی خود آن را به نگارش در آورده است. این کتاب داستان کوتاه در ایران با ترجمه‌ی خوب احمد گلشیری منتشر شده است.
 

4 - Copy
 

2. دزد مو وزوزی و انسان فرهیخته
 

دزد مو وزوزی و انسان فرهیخته یک مجموعه داستان کوتاه است که فضای آن طنز و طنز سیاه است . این مجموعه شامل داستان‌های مستقلی است که در عین حال به هم پیوسته هم هستند. محسن پور رمضانی در این داستان‌های کوتاه با زبان طنز و انتقادی به مسائل گوناگون اجتماعی می‌پردازد. نویسنده در مقدمه‌ی کتاب توصیه می‌کند به جای خرید کتاب از خواندنش صرف نظر کنیم !

این مجموعه داستان کوتاه دومین اثر محسن پوررمضانی است که در مدت کوتاه انتشار‌، موفق شد در لیست بهترین کتاب طنز ادبی قرار بگیرد . مجموعه داستان کوتاه طنز « کتابفروش خیابان ادوارد براون » نیز اولین اثر این نویسنده است که نگاه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرده است .
 

3. سه تار
 

مگر می‌شود بهترین کتاب‌های داستان کوتاه را لیست کرد و نامی از سه تار جلال آل احمد نبرد ؟

۱۳ داستان کوتاه نوشته‌ی جلال آل احمد در مجموعه‌ی سه تار وجود دارد. عنوان داستان‌های کوتاه این کتاب سه تار‌، بچه مردم، وسواس‌، لاک صورتی‌، وداع‌، زندگی که گریخت‌، آفتاب لب بام، گناه، نزدیک مرزون آباد، دهن‌کجی، آرزوی قدرت، اختلاف حساب و الگمارک و المکوس است. جلال در این مجموعه مسائل اجتماعی را در قالب داستان بیان می‌کند و خرافات و جهل مردم را نقد می‌کند.
 

4. نه داستان
 

اگر ناطور دشت را خوانده باشید، با قلم جذاب و گیرای دیوید سلینجر آشنا هستید. سلینجر علاوه بر اینکه رمان نویس خوبی است، داستان نویس قهاری نیز هست.

کتاب داستان با عنوان «دلتنگی‌های نقاش خیابان چهل و هشتم» نیز در ایران منتشز شده است. مفاهیم ضد جنگ در تمام داستان‌های این مجموعه دیده می‌شود که تحت تاثیر حضور سلینجر در جنگ جهانی دوم است.
 

5. یوزپلنگانی که با من دویده‌اند
 

مجموعه داستان کوتاه «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» تنها کتابی است که بیژن نجدی، شاعر و نویسنده ایرانی، در زمان حیات خود منتشر کرد. این مجموعه داستان در سال ۷۴ جایزه قلم زرین جایزه گردون را به خود اختصاص داد.

داستان های کوتاه این مجموعه بیشتر درباره مرگ نوشته است. فضای داستان بسیار شاعرانه و لطیف است و با عبارات دلنشین و تشبیهات فوق العاده نوشته شد‌ه است. این داستان‌ها از یکدیگر مجزا هستند و در عین حال مفاهیم آن در هم تنیده‌اند.
 

4


تجربه‌ی خواندن این کتاب مثل دویدن با یوزپلنگان در زمین خیال است.
 

6. عشق روی پیاده رو
 

مصطفی مستور نویسنده‌ی توانمند ایرانی در بیشتر آثار خود به عشق، زندگی و ارتباط با خداوند پرداخته است. عشق روی پیاده رو دوازده داستان کوتاه دارد و در هر داستان خواننده با سیر تجربه‌ی عشق افراد مختلف آشنا می‌شود. مصطفی مستور در این اثر تلاش کرده تا جنبه-های کمتر دیده‌ی عشق را به تصویر بکشد. شخصیت‌های او به تدریج با عشق در مفهوم زمینی یا افلاطونی آشنا می‌شوند و با نثر روان و زیبا خواننده را با خود همراه می‌کنند.
 

7. رفتیم بیرون سیگار بکشیم، هفده سال طول کشید
 

با ادبیات کلاسیک روسیه آشنا هستیم؛ تولستوی، داستایفسکی و ... اما ادبیات و نویسندگان معاصر روس را چقدر می‌شناسیم؟

آثار درخشانی در میان نویسنده‌های امروز روسیه دیده می‌شود که در ایران کمتر شناخته شده است. اما کتاب «رفتیم بیرون سیگار بکشیم، هفده سال طول کشید» به محض ترجمه و چاپ در ایران به یکی از پرفروش‌ترین داستان‌های کوتاه تبدیل شد. فضای این داستان‌ها مثل ادبیات کلاسیک روسیه کمی تلخ و سیاه است.

این مجموعه‌ با نام جذاب و گیرایش، نه داستان کوتاه از هفت نویسنده معاصر روس در خود جای داده است. قبل از شروع هر داستان یک معرفی مختصر از زندگی نویسنده و آثارش می‌خوانیم. عنوان داستان‌های کتاب را ببینید:
 

داستان اول : دختر بخارا

داستان دوم : پالتوی سیاه

داستان سوم : زن آدم کُش

داستان چهارم : حادثه‌ی خانوادگی اثر آندری گلاسیموف

داستان پنجم : نیکا

داستان ششم : رفتیم بیرون سیگار بکشیم، هفده سال طول کشید

داستان هفتم : آدم کُش و دوست کوچکش اثر
 

8. عزاداران بیل
 

فیلم « گاو » از روی یکی از داستان‌های مجموعه‌ی «عزاداران بیل» نوشته‌ی غلامحسین ساعدی ساخته شده است. این کتاب داستان کوتاه شامل هشت روایت از اهالی روستای بیل است. در هر داستان مسئله و مشکلی برای آن‌ها پیش آمده و تنها راهی که برای حل مشکلات به ذهنشان می‌رسد، عزاداری کردن است.

داستان‌ها بسیار ساده روایت می‌شود، اما فضای آن به شدت سیاه است و مرگ و جهل و بی‌سوادی و خرافه و فلاکت بر داستان‌ها حکمرانی می‌کند. این مجموعه داستان می‌تواند به عنوان یک اثر جامعه شناسانه، بدون محدودیت زمانی و مکانی بررسی شود.
 

8

9. زندگی عزیز
 

کتاب «زندگی عزیز» مجموعه‌ای از چهارده داستان کوتاه آلیس مونرو، نویسنده کانادایی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۳  است.

در این کتاب همه چیز معمولی است. نثر کتاب ساده و روان است، روایت بدون پیچیدگی بیان می‌شود. شخصیت‌ها مثل خودمان انسان‌های معمولی هستند. همین ویژگی باعث جذابیت و برجستگی داستان‌ها می‌شود.

آلیس مونرو استاد داستان کوتاه معاصر لقب گرفته و منقدان می‌گویند جامعه کتابخوان را با داستان کوتاه آشتی داده‌است.
 

10. کتاب اسباب خوشبختی
 

این کتاب داستان کوتاه، نوشته‌ی اریک امانوئل اشمیت است که 4 داستان کوتاه دارد. او در این داستان‌ها تلاش کرده به جنبه‌های مختلف روابط انسانی بپردازد. این نویسنده و فیلسوف فرانسوی داستان‌هایش را با یک پایان غیرمنتظره تمام می‌کند که نقطه‌ی مثبت آثار اوست.

ما در وبسایت خود، در مقالات بعدی به معرفی کتاب‌های مختلفی در حوزه‌های مختلف مانند کتاب‌های آموزش دیجیتال مارکتینگ ، کتاب‌های داستان و رمان، کتاب‌های ادبیات و ..... می‌پردازیم. از اینکه همیشه همراه ما هستید از شما ممنونیم.


 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی