شمانیوز
شما نیوز

هشدار | این عوامل باعث ابتلا به سرطان پوست می شود!

ذاتی سندرم های ارثی: گورلین، گزرودرما پیگمانتوزوم ملانوم خانوادگی سایر اختلالات مستعد کننده به سرطان نوع پوست: پوست روشن...

هشدار | این عوامل باعث ابتلا به سرطان پوست می شود!

ذاتی سندرم های ارثی: گورلین، گزرودرما پیگمانتوزوم ملانوم خانوادگی سایر اختلالات مستعد کننده به سرطان نوع پوست : پوست روشن، کک و مک، چشمان آبی اکتسابی مواجهه با اشعه ماوراء بنفش ضعف ایمنی: مانند دریافت کنندگان پیوند عضو ویروس ها: بعضی ویروس های پاپیلومای انسانی، ویروس هرپس انسانی 8 (کاپوزی) بلع آرسنیک رادیاسیون یونیزه مواجهه با قیر زخم ها و اسکارهای مزمن اختلالات ژنتیکی  گزرودرماپیگمانتوزوم چیست؟

این واژه ای است که به مجموعه ای ناهمگون از اختلالات اتوزوم مغلوب و نادر گفت می شود و احتمالا از هر یک میلیون نفر پنج نفر به آن مبتلا می شوند. ناهنجاری های ژنتیکی، منجر به ایجاد مشکلاتی در زمینه ترمیم DNA پس از آسیب آن به وسیله تشعشع ماوراء بنفش می شود. نوزادان مبتلا، به سرعت علایم حساسیت به نور را نشان می دهند و علایم آسیب ناشی از خورشید به شکل کک و مک و کراتوزاکتینیک به سرعت ظاهر می شود. در مدت کوتاهی پس از بروز این علایم، هر 3 نوع اصلی سرطان پوست بروز می یابد. باید به شدت از آفتاب اجتناب شود، با این حال شدیدترین انواع بیماری، عموما در دهه های دوم و سوم مرگبار هستند.

آیا سندرم گورلین شایع است؟

خیر، بسیار نادر است. به علاوه، به علت یک ناهنجاری ژنتیکی ایجاد می شود. به تازگی مشخص شده که این ناهنجاری بر روی بازوی بزرگ کروموزوم 9 قرار دارد، که به صورت یک ویژگی اتوزوم غالب به ارث می رسد و نفوذ متغییری دارد. نام دیگر آن یعنی سندرم کارسینوم سلول بازال نووئید، اطلاعات بیشتری در مورد مشکلات ایجاد شده ارائه می دهد. افراد مبتلا دارای ناهنجاری های دیگری از جمله ناهنجاری های جمجمه، مهره ها و دنده ها، کیست های فکی و فرورفتگی های کف دست و پا نیز هستند. ابتلا به این سندرم، 50 درصد احتمال ایجاد کارسینوم سلول بازال در طول زندگی را مطرح می کند و ضایعات اغلب متعدد هستند.

مفهوم ملانوم خانوادگی چیست؟

این واژه به تازگی برای مشخص کردن خانواده هایی که خال های غیر معمول و استعداد ایجاد ملانوم دارند و همچنین خانواده هایی که ملانوم بدون خال در چند فرد از نسل های متوالی آن ها اتفاق می افتد، ارائه شده است. خال های غیر طبیعی، خال های متعدد، بزرگ، نامنظم، و با پیگمانتاسیون متغییر هستند که بیشتر در تنه به چشم می خورند ولی ممکن است در نواحی غیر معمول مثل پوست سر و پاشنه ها نیز به وجود آیند. قطر آن ها می تواند بیش از یک سانتی متر باشد و تعداد آن ها می تواند تا صدها عدد برسد. می تواند تنها یک عضو خانواده را گرفتار کند ولی به طور شایع تر به صورت یک ویژگی اتوزوم غالب در چندین نسل تظاهر می یابد. خطر ملانوم در تمام خانواده ها به یک میزان نیست. بعضی خانواده ها دارای یک ژن (ملانوم) بر روی کروموزوم 1P36 , 9P13 هستند و ممکن است ژن های دیگری هم باشد که در آینده شناخته شوند. بیمارانی که دارای خال های غیر طبیعی هستند و سابقه خانوادگی ملانوم دارند باید در طبقه بندی ملانوم خانوادگی در نظر گرفته شوند و به طور منظم (هر 6 ماه) تحت بررسی قرار گیرند. به این امید که بتوان ملانوم را در مرحله ابتدایی و با تهاجم کمتر شناسایی کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied