شمانیوز
شما نیوز

لکه های سفید ناخن نشانه چیست؟

تنها راه درمان آن، ایجاد تغییر در برنامه غذایی و خوردن غذاهایی است که نیاز بدن به مواد معدنی و ویتامین‌ها را تأمین می‌کند.

لکه های سفید ناخن نشانه چیست؟
شاید تلاش کرده باشید آن لکه‌ی سفید ناخن را از روی سطح ناخن بخراشید، اما متوجه باشید که این نقاط سفید رنگ، بخشی از بافت ناخن‌ها و نشانه کمبود کلسیم یا روی است. شایع‌ترین عامل ایجاد این نقاط که می‌تواند هم روی انگشتان دست‌ها و هم روی انگشتان پا‌ها ایجاد شود، وضعیتی است که از آن تحت عنوان Leukonchia نام برده می‌شود. گرچه به نظر می‌رسد با توجه به اسم آن، ابتلا به این وضعیت، نشان‌دهنده اختلالی جدی باشد، اما معمولاً ایجاد چنین تغییری در سطح ناخن‌ها، به منزله ابتلا به یک بیماری خطرناک نیست. برخلاف آنچه تصور می‌شود، کمبود کلسیم یا روی هیچ نقشی در ایجاد این نقاط سفید رنگ در سطح ناخن‌ها ندارند.
لکه های سفید ناخن نشانه چیست؟ در حقیقت، ایجاد این تغییرات در سطح ناخن، نشانه ضربه‌ای است که روی ناخن وارد شده است. شاید فکر کنید در روز‌های گذشته اصلاً هیچ اتفاقی برایتان نیفتاده است که موجب آسیب‌دیدگی ناخن‌هایتان شده باشد، اما به این نکته توجه داشته باشید که ناخن‌ها به کندی رشد می‌کنند، بنابراین ممکن است ضربه یا ضربه‌هایی هفته‌ها پیش از اینکه این نقاط سفید رنگ در سطح ناخن‌ها ظاهر شده باشند، به بافت ناخنتان آسیب رسانده باشند. اگر چنین تغییراتی در سطح همه ناخن‌ها ایجاد شده باشد، به این معنی است که عوامل دیگری مانند کم خونی، بیماری‌های قلبی، سیروز کبدی، دیابت یا بیماری‌های کلیوی در بروز تغییرات، تأثیرگذار بوده‌اند و باید به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این، ایجاد این لکه‌های سفید روی بافت ناخن می‌تواند نشانه وجود عفونت خفیف در بدن یا ابتلا به آلرژی باشد یا حتی از عوارض جانبی مصرف دارو‌های خاص باشد. اگر چه عوامل مختلفی در ایجاد این تغییرات نقش دارند، اما در هر صورت، اگر شما هم به تازگی متوجه ایجاد نقاط سفید رنگی روی ناخن‌هایتان شده‌اید، بهتر است بدانید به هیچ درمانی نیاز ندارید و به تدریج با رشد ناخن‌ها این لکه‌ها بالاتر آمده و با کوتاه کردن ناخن‌ها از بین می‌روند و تا زمانی که دوباره ضربه‌ای به ناخن‌ها وارد نشود اثری از آن‌ها ایجاد نخواهد شود. باید توجه داشت تنها در صورتی که روی یک یا تعدادی از ناخن‌ها این نقاط دیده شوند، می‌توان گفت: این تغییرات ناشی از وارد شدن ضربه به ناخن‌ها هستند، اما اگر چنین تغییراتی در سطح همه ناخن‌ها ایجاد شده باشد، به این معنی است که عوامل دیگری مانند کم خونی، بیماری‌های قلبی، سیروز کبدی، دیابت یا بیماری‌های کلیوی در بروز تغییرات، تأثیرگذار بوده‌اند و باید به پزشک مراجعه کنید.
گزارش: زینب احمدی
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied