شمانیوز
شما نیوز

چرا آرتروز گردن به سراغمان می‌آید؟

یک فیزوتراپیست گفت: هرچه عضلات افراد و مرکزی گردن قوی‌تر باشد، وزن سر را بهتر تحمل کرده و فرد کمتر دچار آسیب دیدگی می‌شود.

چرا آرتروز گردن به سراغمان می‌آید؟
پرهام پارسانژاد فیزیوتراپیست درباره آتروز گردن و راه‌های درمان آن اظهار کرد: ستون فقرات گردن وظیفه تحمل وزن سر، نگهداشتن آن روی تنه و کمک به انجام حرکات سر و تنه را بر عهده دارد؛ وقتی این عضو وظیفه تحمل چنین وزنی را برای مدت طولانی و در هنگام حرکات بر عهده داشته باشد، به مرور دچار فرسودگی و سایش شده و حرکات آن مختل می‌شود. وی ادامه داد: این عضو ناگزیر وزن سر را برای مدت‌های طولانی تحمل می‌کند که ممکن است آسیب دیدگی‌هایی را به همراه داشته باشد. یکی از مهم‌ترین اعضای گردن مفاصل فاست هستند که در پشت مهره‌های گردن جا گرفته و در حرکت‌های چرخشی، جلو و عقب و گردن را همراهی می‌کنند، این غضروف‌های مفصلی ممکن است بر اثر حرکت شدید، ضربه، ضعف عضلات و ... دچار آسیب شده و یا به مرور زمان ساییدگی در آن‌ها رخ دهد.

این فیزیوتراپیست گفت: علاوه بر مفاصل فاست، دیسک‌های بین مهره‌ای هم که از عوامل مهم حرکت هستند، ممکن است بر اثر ضعف عضلات و اعمال فشار دچار ساییدگی شوند، همچنین ممکن است فرد دچار بیرون زدگی دیسک شود که درد‌ها و مشکلات حرکتی گردنی را به همراه دارد. وی با اشاره به اینکه در فواصل بین دیسک و مهره ساختار‌هایی به نام استئوفیت وجود دارد، گفت: وقتی فاست دچار ساییدگی می‌شود یا محل‌های اتصال مهره‌ها آسیب می‌بینند، فرد بیمار به خشکی و محدودیت‌های حرکتی مبتلا می‌شود؛ هرچه عضلات افراد و مرکزی گردن قوی‌تر باشد وزن سر را بهتر تحمل کرده و کمتر فرد دچار آسیب دیدگی می‌شود. پارسانژاد گفت: انجام برخی ورزش‌ها و تمرین‌های فیزیوتراپی می‌تواند کمک زیادی به افراد مبتلا به اختلالات گردنی می‌کند. همچنین حفظ وضعیت کلی آمادگی جسمانی و انجام ورزش‌های روزمره مثل شنا می‌توانند در بهبود سلامت گردن وستون مهره موثر باشند. این فیزیوتراپیست تشریح کرد: از جمله تمرینات مفید برای کمک به بیماران مبتلا به آرتروز گردن این است که از بیمار تقاضا می‌کنیم که دست‌ها را در پشت سر گذاشته و با سر به دست‌ها و بلعکس فشار وارد کند. همچنین توصیه می‌کنیم تا فرد بینار شانه‌ها را به سمت بالا کشیده و به گوش‌ها نزدیک کند در حالی که دست‌ها را کنار بدن نگه داشته است؛ تمرینات فوق باید ۱۰ مرتبه تکرار شده و در هر مرحله ۱۰ شماره فشار اعمال شود. وی افزود: از دیگر تمرینات مفید برای کمک به بیماران مبتلا به آرتروز گردن، کشش عضلات سینه و جلوگیر یاز ایجاد قوز و قوس کمر است؛ می‌توانید برای انجام این تمرینات از کنج دیوار استفاده کنید تا در نهایت صاف‌تر بایستید و فشار کمتری به مهره‌های کمر وارد شود.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied