شمانیوز
شما نیوز

سازمان حفاظت محیط زیست، محافظ یا ویرانگر؟

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):به گفته یکی از فعالان محیط زیستی، سازمان حفاظت محیط زیست نه تنها در تمام عرصه ها حفاظت کننده نیست، بلکه بعضاً ویرانگر است و معلوم نیست چه در پشت پرده وجود دارد که اینچنین اقدام می کند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

به گفته یکی از فعالان محیط زیستی، سازمان حفاظت محیط زیست نه تنها در تمام عرصه ها حفاظت کننده نیست، بلکه بعضاً ویرانگر است و معلوم نیست چه در پشت پرده وجود دارد که اینچنین اقدام می کند.

دبیر مکتب حرمت حیات، با اشاره به طول عمر فعالیت سازمان حفاظت محیط زیست که قریب به پنجاه سال از آن می گذرد و هر روز در مورد فعالیت های حفاظتی خود بدتر عمل می کند، درباره واکنش سازمان حفاظت محیط زیست در مورد سگ کشی های اخیر که در شیراز اتفاق افتاد گفت: حقوق حیوانات و پرداختن به آن به هیچوجه موضوعی درجه دو یا موضوعی لوکس و تجملاتی نیست و حقیقتی است که هرقدر از آن غفلت می کنیم، اوضاع جهان بدتر می شود و خشونت روز افزون، بشر را فرا می گیرد؛ خشونت های سازمان یافته ای که برعلیه حیوانات و انسان ها در اقصی نقاط جهان انجام می پذیرند شاهد این مدعا هستند. همچنین اگر رییس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان معاون رییس جمهورنتواند برای پیگیری و مجازات عاملین سگ کشی کاری کند دیگر چه انتظاری از مردم عادی می توان داشت؟!

بابک توتون چی بابک توتونچی در گفتگو با خبرنگار سایت انتخاب خبر افزود: در حدود نیم قرنی که از تاسیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور می گذرد سه اصل مهم و حیاتی: آب پاک، هوای پاک و خاک پاک در این سالیان از بین رفته و هر روز بیش از پیش به دست انسان نابود می شوند؛ این در حالی است که همیشه دست اندرکاران با مصاحبه های خوب و پر از لبخند اداعا کرده اند که همه چیز خوب است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

به گفته او، معضل اصلی که در مورد حمایت از حیوانات وجود دارد نبود قانونی برای رفع این موضوع است.

این فعال محیط زیست با اشاره به تجمع عده زیادی که برای اعتراض به سگ کشی ها مقابل سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده بود، گفت: این تجمع از سوی هرکسی و با هر منظوری که انجام شده باشد باید بهره برداری از آن فقط برای حیوانات آین سرزمین باشد و هیچ شخصی حق بهره برداری سیاسی از آن را ندارد.

اگر قانون حمایت از حیوانات تصویب شود، دیگر کسی حق این را نخواهد داشت که به چشم یک زباله به آنها نگاه کند به گفته او، دلیل این امر که حیواناتی مثل گربه و سگ که در خیابان ها به چشم می خورند و شهرداری پی گیر از بین بردن و کشتن آنها است این است که به نظر آنها گربه و سگ های ولگرد زباله هایی متحرک هستند که باید آنها را از بین برد؛ در صورتی که اگر قانون حمایت از حیوانات تصویب شود، دیگر کسی حق این را نخواهد داشت که به چشم یک زباله به آنها نگاه کند.

به گفته توتونچی، همانگونه که جابه جایی و خرید و فروش انسان، غیرقانونی و غیرانسانی است، خرید و فروش و قاچاق حیوانات، دور از انسانیت و غیرقانونی است. اما متاسفانه هیچ مسئولی به این امر اهمیت نمی دهد!

شهرداری ها و دهداری ها گرفتن جان و ریختن خون حیوانات بی دفاع را وسیله ای برای کتمان بی تدبیری و بی کفایتی خود می دانند این جامعه شناس و حامی حیوانات ادامه داد: زمانی که غذارسانی سگ ها و گربه ها سازماندهی نشود و از هر سطل زباله ای برای تغذیه خود استفاده کنند نه تنها بیمار می شوند بلکه ناقل بیماری هایی نیز می شوند که ممکن است به انسان سرایت کند، اما برخی از آقایان شاغل در شهرداری ها و دهداری ها به جای حل این مسئله و اجرای طرح های بین المللی ساماندهی این حیوانات، اصطلاحا صورت مساله را پاک می کنند و گرفتن جان و ریختن خون این حیوانات بی دفاع را وسیله ای برای کتمان بی تدبیری و بی کفایتی خود می دانند.

او گفت: در حال حاضر که شهرداری به طور غیرقانونی و غیراخلاقی به جمع آوری سگ ها روی آورده و به شکل بدی آنها را می کشد باید فاتحه ی مدنیت را خواند.

وی افزود: باید بگویم که از پول بیت المال هزینه می کنند و به جای حل مشکل، بحران ایجاد می کنند.

توتونچی همچنین گفت: برای ایجاد قانون حمایت از حیوانات از سوی کارشناسان حقوقی و برخی از حامیان حیوانات، ستادی تشکیل شده و مرامنامه ای نوشته شده که در جلسات آتی با پیوستن سایر حیوان دوستان به این ستاد، اقدام به تنظیم پیش نویس قانون حمایت از حیوانات و ارسال آن به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خواهیم نمود. هر چند که چند سال پیش نیز پیش نویس دیگری برای تصویب قانون حمایت از حیوانات از سوی انجمن حمایت از حیوانات به مجلس تقدیم شده بود ولی به دلیل اینکه جز اولویت های مجلسیان نبود رد شد.

بدون مجوز، کسی حق امحاء حیوان بیمار را نباید داشته باشد به گفته او، بر اساس قوانین بین المللی که برای حمایت از حیوانات وجود دارد تنها زمانی کشتن حیوانات مجاز است که آنها دارای بیماری غیرقابل درمان و یا سرایت کننده ای باشند که در این صورت نه با چاقو و اسلحه بلکه یک داروی خواب آور قوی که زجر و دردی برای حیوان ندارد می توان حیوان را یوتانایز نمود. البته بیماری لاعلاج حیوان مورد نظر نیز باید توسط کمیسیون دامپزشکی تایید شود و بدون مجوز، کسی حق امحاء حیوان بیمار را نیز نباید داشته باشد.

دبیرمکتب حرمت حیات با تاکید بر ارزش زندگی سگ به عنوان یک موجودی که قلبش می تپد و نفس می کشد گفت: حضرت علی(ع) در بخشی از نهج البلاغه، 10 فضیلتی از سگ بیان کرده اند و گفته اند "اگر انسان ها این فضیلت ها را دارا باشند سعادتمند خواهند شد."

به گفته او، هر موجود زنده ای که خدا خلق کرده است حق حیات و زندگی دارد و ما نباید این حق را از او بگیریم.

بابک توتونچی در ادامه سخنان خود به قاچاق حیوانات و واردات آنها و از جمله سگ اشاره کرد و گفت: در قاچاق سگ ها غیر از بحث غیرقانونی بودن این موضوع، بحث دیگری که مطرح است توجه به گونه، محل زندگی و اقلیمی است که آن سگ به آن تعلق دارد. به عنوان مثال سگ هایی هستند که در مناطق سردسیر زندگی می کنند و این سگ ها وقتی به ایران صادر می شوند و در مناطقی مثل کرمان و بندرعباس آنها را خرید و فروش می کنند زیر آن سگ یخ های زیادی می ریزند تا به قول خودشان آن سگ راحت باشد؛ در صورتی که نمی دانند آن چه غذابی می کشد. این در شرایطی است که سازگارترین سگها با اقلیم ما همین سگهای اصیل ایرانی هستند که به دلیل بی توجهی مسئولین و نبود بانک حفاظت ژنتیکی حیوانات و ورود بی رویه سگهای خارجی منقرض می شوند و با نام ولگرد و... مورد بی مهری افراد قرار می گیرند.

سگ کشی اخیر در شیراز، بلایی است که بر سر شیر و ببر ایرانی که منقرض شدند و پلنگی که رو به انقراض هست، آمد

او افزود: این اتفاق مانند بلایی است که بر سر شیر و ببر ایرانی که منقرض شدند و پلنگی که رو به انقراض هست، آمد. مانند کشتن ببری که در یکی از مناطق خراسان رضوی در 13 فروردین ماه امسال رخ داد و این موضوع نه تنها رسانه ای نشد بلکه زمانی که با مسئولان مربوطه راجع به این موضوع صحبت کردیم گفتند: "اتفاق مهمی نبوده. کشته شده است دیگر!"

این فعال محیط زیست با اشاره به برخی اعتراض های مردمی در مورد سگ کشی های اخیر و واکنش برخی فعالان محیط زیستی دیگر که این اعتراض ها موضوع مهمی نبود و باید به مسائل جدی تری در محیط زیست پرداخت، گفت: من روی صحبتم با فردی که این حرف ها را زده نیست، بلکه روی صحبتم با افرادی است که وقتی نتوانستند بهره برداری سیاسی و اجتماعی از آن جریان کنند این حرف ها را به اطرافیانشان می آموزند.

تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر ایجاد فضای تفریحی و گردشی در آشوراده، و کلنگ زنی آن در آینده، جدی است؛ ولی ما اجازه این کار را نخواهیم داد دبیر اجرایی سمنا بار دیگر به بحث آشوراده و تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر ایجاد فضای تفریحی و گردشی در این منطقه حفاظت شده و کلنگ زنی آن در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: طبق گفته منابع موثقی که نمی خواهند نامشان فاش شود، این تصمیم، جدی است ولی ما اجازه این کار را نخواهیم داد.

او تاکید کرد: آشوراده و منطقه میانکاله یکی از مهمترین مناطق زیست محیطی است که باید در حفظ آن کوشا بود نه اینکه مصمم بر تخریب آن باشیم. بر اساس قوانین بین المللی (IUCN) آشوراده، زون 2 است و چنین منطقه حفاظت شده ای نمی تواند به زون 3 و یا چهار تبدیل شود.

بابک توتونچی با اظهار تاسف نسبت به عملکردهای ضعیف سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گویا این سازمان، محافظ نیست؛ بلکه ویرانگر است و معلوم نیست چه در پشت پرده وجود دارد که اینچنین اقدام می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied