شمانیوز
شما نیوز

مشکل اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهنگ رفتاری حاکم بر اعضای شوراست

در راستای سلسله جلسات «دولت سایه»، نشست تخصصی بررسی و نقد عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در دفتر نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی برگزار شد.

مشکل اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهنگ رفتاری حاکم بر اعضای شوراست

به گزارش شما نیوز ، در ابتدای این جلسه سعید جلیلی با تاکید بر اینکه جریان انقلابی نسبت به کشور و انقلاب اسلامی دغدغه مند است و به همین خاطر باید در این عرصه حضور فعال داشته باشد، گفت: باید رخدادهای مختلف را سایه به سایه دنبال کرد تا اقدامات صحیح مورد پشتیبانی و حمایت قرار گیرند و آنجایی هم که خطا یا اشکالی وجود دارد، تذکر داده شود. نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: البته در مواقعی هم که برخی اولویت ها مورد غفلت قرار گرفته باید با یادآوری و تذکر مورد توجه قرار بگیرند و جریان انقلابی تمام تلاش خود را انجام دهد تا در چارچوب های قانونی نقش خود را ایفا کند. جلیلی افزود: البته این مساله تنها منحصر به قوه مجریه نیست و سایر دستگاه ها و نهادها از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز در بر می گیرد. عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام خاطر نشان کرد: با اینکه سالهاست عضو شورای عالی امنیت ملی هستم اما در انتخابات سال 92 هم اعلام کردم که شورای عالی انقلاب فرهنگی مهم تر از شورای عالی امنیت ملی است زیرا فرهنگ زیربنای بسیاری از مسایل است. وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ایشان در سال 92 این شورا را « قرارگاه مرکزی فرهنگی کشور» توصیف کرده و بر جنبه «سیاستگذاری» آن تاکید کردند، از این رو اهمیت، نقش و جایگاه مهم این شورا بر کسی پوشیده نیست. جلیلی ادامه داد: اگر از تعبیر «قرارگاه» برای شورای عالی انقلاب فرهنگی استفاده می شود به معنای نقش «هدایت و عملیاتی» این شوراست و در این جلسه نیز قرار است تا ضمن رصد عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی، کارهای خوب آن را حمایت و پشتیبانی و ضعف های آن را متذکر شویم تا اصلاح شود.

در پایان این جلسه سعید جلیلی با جمع بندی سخن اساتید و کارشناسان در جلسه اظهار داشت: ضعف‌های فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی باید توسط خود اعضای آن حل و فصل شود و قرار نیست این مشکلات توسط افراد دیگر یا موجودات ماورایی رفع شود و همچنان که مقام معظم رهبری هم فرمودند مهم ترین دارایی این شورا اعضای آن هستند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: مهمترین مشکل این شورا و شوراهای مشابه در فرهنگ رفتاری حاکم بر اعضای این شوراهاست و در صورتی که این معضل اصلاح نشود، سایر اقدامات از جمله حل مشکلات ساختاری نیز نتیجه لازم را در بر نخواهد داشت. جلیلی افزود: تعارف و ملاحظات غیر ضروری، محافظه کاری، عدم اهتمام جدی به جایگاه و شان این شورا و ... از مواردی است که در قدم اول باید این مسایل حل و فصل شود. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: وقتی رهبر معظم انقلاب می فرمایند بنده با شما (اعضای شورا) پیش خدای متعال احتجاج خواهم کرد، یعنی اعضا در برابر مطالبات رهبری و وظایفی که دارند مسئول هستند و باید مورد مطالبه قرار گیرند.

وی در پایان افزود: اکثر مباحث مطرح شده در بسیاری از جلسات از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند در اختیار عموم قرار گیرد تا مردم و نخبگان در جریان دیدگاه ها و مباحث مطرح شده در شورا قرار گیرند.

در این جلسه آیت الله کعبی استاد خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین احمد رهدار رییس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح و استاد حوزه و دانشگاه، کبری خزعلی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای زنان و استاد حوزه و دانشگاه، فرشاد شریعت رییس دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق علیه السلام، محمد حسین یادگاری رییس سابق جهاد دانشگاهی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، مهدی ناظمی اردکانی دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد هادی همایون رئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام، کاظم عبادی پژوهشگر و محقق حوزه فرهنگ، محمد لطفی زاده کارشناس مسایل فرهنگی و علی جوادی فعال فرهنگی حضور داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied