شمانیوز
شما نیوز

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تاکید کرد:

سیمانی‌ها در حال تشکیل ستاد بحران

تمرکز بیشتر بر سدسازی در کشور، می‌تواند فرصتی پیش روی سیمانی‌ها باشد که امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

سیمانی‌ها در حال تشکیل ستاد بحران
به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو ): انتظار می‌رود سیل اخیر که در چندین منطقه از کشور خسارت‌هایی بر جای گذاشت، مصرف سیمان داخلی را افزایش دهد. طبق خبر‌ها بیش از ۲۵ هزار واحد مسکونی در حوادث چند هفته گذشته تخریب شده و ۶۰ هزار واحد نیز نیازمند بازسازی هستند. بنیاد مستضعفان سیمان رایگان در اختیار مناطق سیل زده قرار خواهد داد. ظاهرا بنیاد مستضعفان سیمان را از شرکت‌های زیرمجموعه خود تامین خواهد کرد.
سیمانی‌ها در حال تشکیل ستاد بحران
علاوه بر این، این روز‌ها سدسازی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. اگر چه دولت دهم رکورددار احداث سد در کشور بود و ۳۹ سد احداث کرد؛ ولی به دلیل انتقاد‌هایی که توسط فعالان اجتماعی و محیط زیست به سدسازی مطرح شد، این صنعت در دولت یازدهم و دوازدهم مهجور واقع شد و تعداد سد‌های به بهره برداری رسیده در دولت یازدهم و دوازدهم افت چشمگیری داشته است.
انتقادات و واکنش‌های منفی نسبت به سدسازی، به این دلیل بوده که اثرات جانبی سد‌ها را بدون توجه به لزوم سدسازی در نظر گرفته اند. از ورود فعالان اجتماعی به عنوان نمایندگان ذینفعان اصلی پروژه‌های سدسازی باید استقبال کرد؛ ولی باید مدیریت جامعه به عنوان ذینفعان اصلی پروژه‌های سدسازی مورد توجه بیشتر قرار گیرد. اکثر کشور‌هایی که وضعیت سرانه آب شیرین تجدیدپذیر سالانه آن‌ها به مراتب بهتر از ایران است و مشکل کمبود آب شیرین ندارند، تعداد سد و حجم مخازن سد بیشتری از ایران ساخته‌اند. رونق دوباره سدسازی، اتفاق مثبت دیگری است که می‌تواند مصرف سیمان را تحت تاثیر قرار دهد.
همچنین گفته می‌شود افزایش نرخ مصوب سیمان تا پایان فروردین ماه نهایی خواهد شد و سیمانی‌ها شانس دیگری هم برای رشد دارند. عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص تاثیر سیل اخیر بر مصرف سیمان داخلی بیان کرد: سیل اخیر، اتفاق ناگواری بود و امیدواریم دیگر هرگز شاهد چنین حوادثی در کشور نباشیم. اما متاسفانه در این حادثه، خسارت‌هایی به جا ماند و بازسازی مناطق آسیب دیده، مصرف سیمان داخلی را افزایش خواهد داد. وی افزود: احداث هر متر مربع مسکونی تقریبا ۱۵۰ کیلوگرم تقاضای سیمان ایجاد خواهد کرد. با توجه به اخبار منتشر شده و تعداد واحد‌های آسیب دیده، به نظر می‌رسد بازسازی ساختمان‌ها نیازمند حدود ۳۷۵ هزار تن سیمان خواهد بود. بنیاد مستضعفان قرار است کمک‌هایی کرده و جهت بازسازی، سیمان رایگان در اختیار این مناطق قرار دهد. (کما اینکه در زلزله کرمانشاه هم بنیاد مستضعفان از طریق شرکت‌های زیرمجموعه، بخشی از سیمان را رایگان تامین کرد) انجمن صنفی صنعت سیمان در حال تشکیل ستاد بحران است تا از این طریق بتوان تامین سیمان مورد نیاز برای بازسازی مناطق سیل زده را به نحوی ساماندهی کرد که هم با کمک بنیاد مستضعفان بتوان از سیل زدگان حمایت کرد و از بار مشکلات مردم کاست و هم هزینه ناشی از تامین سیمان مناطق سیل زده را بین کل صنعت سیمان تقسیم کرد. سیل موجب افزایش قیمت سیمان نخواهد شد و حتما تمهیداتی برای مناطق سیل زده اندیشیده خواهد شد تا مردم از این بابت دچار مشکلی نشوند. این فعال صنعت سیمان تاکید کرد: سیل اخیر نشان داد به صنعت سدسازی باید نگاه کارشناسانه‌تر و عمیق تری داشت. تمرکز بیشتر بر سدسازی در کشور، می‌تواند فرصتی پیش روی سیمانی‌ها باشد که امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied