شمانیوز
شما نیوز

تاکید بر توسعه همکاری‌های اقتصادی

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در دیدار مشترک با معاون نخست وزیر و وزیر دارایی و همچنین وزیر برنامه ریزی عراق بر توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های اقتصادی مبتنی بر برنامه‌های مشخص و عملیاتی تاکید کرد.

تاکید بر توسعه همکاری‌های اقتصادی
به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان خصوصی سازی: دکتر فرهاد دژپسند در این دیدار با اشاره به توسعه همکاری‌های ایران و عراق اظهار داشت: اراده ما برای توسعه همکاری‌های اقتصادی جدی و بدون محدودیت بوده و امیدواریم در این حوزه نیز به مانند روابط سیاسی مستحکم دو کشور، شاهد همکاری‌های متنوع، گسترده، زیربنایی و بلند مدت باشیم.
تاکید بر توسعه همکاری‌های اقتصادی دژپسند با اشاره به دیدار‌های انجام شده در سطح سران دو کشور تاکید کرد، اکنون نوبت آن است که با وجود چنین اراده مستحکمی برای توسعه روابط دو جانبه بتوانیم درباره برنامه‌های عملیاتی و شفافی که قابلیت اجرایی دارند به توافق برسیم. وزیر اقتصاد کشورمان در ادامه گفت: در حوزه عمرانی به ویژه ابنیه و راه سازی، حوزه گردشگری، صدور خدمات فنی و مهندسی، ساخت سد، نیروگاه، بیمارستان و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای دو کشور می‌توانند همکاری‌های بسیار خوبی داشته باشند. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق همچنین می‌توانند در بخش خدمات و تبادلات تجاری و خدمات بیمه ای، همکاری‌های زیربنایی و گسترده‌ای میان گمرک و بیمه‌های مرکزی دو کشور داشته باشند. وزیر اقتصاد کشورمان تصریح کرد: از نظر حجم تجارت خارجی، هم اکنون عراق رتبه دوم را در بین شرکای تجاری ما دارد و ما برای توسعه روابط اقتصادی همه جانبه آماده هر نوع همکاری مبتنی بر حفظ منافع مشترک باشیم. دژپسند گفت: تبادلات تجاری ایران با عراق حدود ۸ میلیارد یورو است که امیدواریم با برنامه ریزی‌های صورت گرفته این رقم ۲ برابر خواهد شد. وی در خصوص همکاری‌های بیمه‌ای دو کشور با اشاره به لزوم ایجاد تفاهم نامه همکاری بیمه‌ای بین تجار دو کشور اظهار داشت: معتقدم با این حجم تجارت، ما نیازمند یک تفاهم نامه بیمه‌ای برای سهولت در تجارت بازرگانان دو کشور هستیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با بیان اینکه باید موافقت نامه همکاری‌های گمرکی بین دو کشور مبادله شود، تاکید کرد: اگر در موضوع گمرک به توافق برسیم یک جهش بزرگی در روابط تجاری ایجاد خواهیم کرد. وی خاطرنشان کرد: برای تسهیل روابط تجاری دو کشور ایران و عراق، حتی باید قوانین گمرکی را در روابط دو کشور ساده سازی کنیم. سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور ایران و عراق در موضوعات مختلف از دیگر موضوعات مطرح شده در دیدار وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان و وزرای برنامه ریزی و دارایی عراق بود. در ادامه این دیدار، "فواد محمدحسین"، معاون نخست وزیر و وزیر دارایی جمهوری عراق با ابراز خرسندی از برگزاری این دیدار و نیز مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: در سفر نخست وزیر عراق به ایران ۹ وزیر و تعدادی از تجار برای برطرف سازی مشکلات تجاری وی را همراهی کردند. وزیر دارایی عراق افزود: این سفر بیشتر برای حل مشکل تجاری و موانع اقتصادی از جمله موانع پولی و بانکی، گمرکی و بیمه‌ای ترتیب داده شده است. فواد محمد حسین با اشاره به رقم ۸ میلیارد یورویی حجم تبادلات تجاری ایران و عراق ابراز امیدواری کرد، در نظر داریم تا این حجم معاملات را در سال آینده و سال‌های آتی افزایش دهیم، زیرا که کشور دوست و همسایه ایران مورد توجه کشور عراق بوده و مانند عراق کشوری اسلامی است.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied