شمانیوز
شما نیوز

گزارش شمانیوز از تحقق مطالبه 10 ساله جانبازان؛

جانبازان ظرف یک ماه و با اقساط 5 ساله صاحب خودرو می‌شوند

ایدرو بسترهای لازم را برای تحویل خودرو حداکثر ظرف یکماه پس از واریز وجه توسط جانبازان متقاضی را فراهم کرده است.

جانبازان ظرف یک ماه و با اقساط 5 ساله صاحب خودرو می‌شوند

به گزارش شمانیوز, سال گذشته بود که در جریان بررسی لایحه بودجه 1400 نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوع تحویل خودرو به جانبازان را در این لایحه گنجاندند و آن را به قانون تبدیل کردند. در بند الحاقی ۲ تبصره ۷ ماده واحده آمده است: «وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است از طریق شرکت‌­های خودروسازی ایران خودرو و سایپا از محل تولید محصولات ملی خود نسبت به فروش خودرو به جانبازان بالای ۲۵ درصد دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی، جانبازان ۵۰ درصد تا ۷۰ درصد با معرفی بنیاد شهید و امورایثارگران با تقسیط پنج ساله اقدام کند.»

ماده ۴۵ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران قانون اصلی و دائم مرتبط با واگذاری خودرو است. بر اساس این ماده قانونی دولت مکلف است سالانه اعتبار و تسهیلات لازم برای تهیه خودروی مناسب برای همه جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر و آن تعداد از جانبازان ۲۵ درصد الی ۴۹ درصد که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران از نظر جسمی محدودیت حرکتی دارند، پیش‌بینی کند. همچنین آن گروه از همسران و فرزندان شاهد و آزادگانی که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته می‌شوند نیز می‌توانند از تسهیلات موضوع این ماده استفاده کنند.


بیشتر بخوانید:

آیا خودرو در دولت رئیسی ارزان می‌شود؟


عصر دیروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین ایدرو، دو خودروساز بزرگ کشور، بنیاد شهید و بانک مرکزی که در وزارت صمت برگزار شد، ایران خودرو و سایپا با هدف تسهیل در تردد جانبازان و خانواده‌های شهدا و مدافعان حرم متعهد به تحویل ۳۰ هزار دستگاه خودرو به خانواده‌های شهدا، جانبازان و مدافعان حرم شدند.

سازمان گسترش ‌نوسازی صنایع (ایدرو) نیز ضمن این تفاهم‌نامه متعهد شده است هماهنگی‌ها و اقدامات لازم جهت تأمین ۳۰ هزار دستگاه خودرو از محصولات دو خودروساز اصلی ( ایران‌خودرو حداقل ۱۸ هزار دستگاه و سایپا حداقل ۱۲ هزار دستگاه) شرح ذیل (بند ۲ ماده ۵) به مشمولین واجد شرایط، با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران طی یکسال از تاریخ امضای تفاهم‌نامه را فراهم کند. تعداد سه هزار دستگاه خودرو دناپلاس اتوماتیک ویژه جانبازان ۷۰ درصد نخاعی، هفت هزار دستگاه خودرو ویژه جانبازان ۷۰ درصد، پنج هزار دستگاه خودرو ویژه خانواده معظم شهدا و تعداد هزار دستگاه خودرو ویژه خانواده شهدای مدافع حرم براساس اولویت‌های بنیاد ( توسط ایران‌خودرو) و همچنین الباقی به سایر ایثارگران به تشخیص بنیاد ( از طریق دو شرکت خودروساز) تخصیص خواهد یافت.

لازم به ذکر است که کلیه محدودیت‌های اعلامی از سوی کمیته‌ خودرو نیز در این تفاهم‌نامه حذف شده است. واگذاری 6 نوع از محصولات پرفروش ایران‌خودرو شامل پژو ۲۰۶ تیپ۲، پژو پارس TU5، سورن پلاس، راناپلاس، دناپلاس اتوماتیک و سمند LX و در محصولات گروه خودروسازی سایپا شامل خودروهای خانواده کوییک، ساینا، شاهین و محصولات با گیربکس اتوماتیک ( در صورت امکان تأمین) در قالب یک سبد برای بهره‌مندی گروه هدف از سوی شرکت‌های مذکور بدون لحاظ نمودن تعداد هرکدام از محصولات، در نظر گرفته شده است. همچنین ایدرو بستر لازم را برای تحویل خودرو حداکثر ظرف یکماه پس از واریز وجه توسط متقاضی از طریق خودروساز فراهم کند.

گفتنی است؛ اجرای این قانون حدود ۱۰ سال اجرایی نشده بود و اجرای آن به یک مطالبه از سوی جانبازان و خانواده شهدا تبدیل شد که در نهایت پس از ۱۰ سال به مرحله اجرا درآمد. یادآور می‌شود این خودروها با اقساط پنج ساله تحویل داده می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied