در غرب استان گیلان و در همسایگی کوه‌های تالش، بهشتی زمینی میان ابرها پنهان شده است. سرزمینی که اگر آن را با چشمان خودتان نبینید، واقعی‌بودنش را باور نمی‌کنید. این بهشت زمینی، رودهای زیبا، آبشارهای کوتاه و بلند، دشت‌های وسیع و سبز و جنگل‌های بی‌پایان دارد. شاید باورش سخت باشد؛ اما در این سرزمین فرشی از ابرهای سفید زیر پای شما قرار می‌گیرد؛ انگار که شهر درست از میان یک تابلوی نقاشی‌ بیرون آمده باشد. این شهر سحرانگیز، ماسال نام دارد. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی این شهر ییلاقی را به شما معرفی می‌کنیم.

ماسال در کدام قسمت استان گیلان قرار دارد؟

این شهر در ۵۵ کیلومتری شمال غرب شهر رشت، ۶۰ کیلومتری شهر تالش و ۳۸۰ کیلومتری تهران قرار دارد. از ماسال به شرق که بروید، به شهرهای فومن و صومعه‌سرا می‌رسید. این شهر از جنوب با ماسوله و از غرب با خلخال استان اردبیل همسایه است. در شمال ماسال هم رضوان‌شهر قرار دارد. از طریق یک جاده زیبا که از وسط شهر می‌گذرد، به ییلاقات ماسال می‌رسید؛ ییلاقاتی که پر از شگفتی و زیبایی‌های وصف‌نشدنی هستند. این شهر یک منطقه کوهپایه‌ای است و به همین دلیل، دشت‌های پهناور و بسیار زیبایی دارد. ماسال قبلا بخشی از تالش بود و «رودکنار» نام داشت.

ماسال کجاست

آب و هوای ماسال چگونه است؟

هر فصل از این بهشت زمینی یک نوع آب و هوای خاص دارد. بهار دلنشین این شهر فصلی با هوای خنک و مطلوب است. تابستان‌ها هوا گرم و شرجی شده و ممکن است برایتان کمی آزاردهنده باشد اما از شهریور هوا خنک خواهد شد. مهر ماه تفاوت زیادی با شهریور ندارد، اما از آبان هوا بارانی و وزش باد شروع می‌شود. زمستان متفاوت‌ترین فصل سال در ماسال به شمرا می‌رود، زمانی‌که برف‌های سنگین تمام شهر را سفیدپوش می‌کنند.

چطور از رشت به ماسال برویم؟

مسیرهای زیادی برای رسیدن به ماسال وجود دارد اما بهترین مسیر از جاده طاهر گوراب است. در این مسیر ۵۰ کیلومتری از شهرهای صومعه‌سرا، بازار جمعه، کلاشم و طاهر گوراب عبور خواهید کرد.

بهترین موقع سفر به ماسال چه زمانی است؟

هر فصل از سال زیبایی‌های منحصر به فرد خودش را دارد و انتخاب بهترین فصل برای سفر به ماسال بیشتر به سلیقه شخصی شما بر می‌گردد. با این حال، بسیاری از مسافران فصل‌های بهار و تابستان را بهترین زمان برای سفر به این شهر می‌دانند. برای این‌که بیشتر با آب و هوای ماسال آشنا شوید، ویژگی‌های هر فصل از این شهر رنگارنگ را برایتان توضیح می‌دهیم.

بهترین زمان سفر به ماسال

بهار | زیباترین فصل سفر به ماسال

در فصل بهار و هم‌زمان با زنده‌شدن دوباره طبیعت، ماسال روحی تازه به وجود مسافرانش می‌بخشد. درختان بهارنارنج و گیلاس شکوفه می‌زنند و زیبایی‌های ماسال را چند برابر می‌کنند. بوی شکوفه‌ها بهارنارنج در فصل اردیبهشت تمام دغدغه‌ها را از سرتان می‌پراند و تمام وجودتان از سرسبزی و طراوت فصل بهار پر می‌شود. البته اگر در سفرتان به ماساال دنبال آرامش هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در تعطیلات نوروز به این استان سفر نکنید؛ چراکه گردشگران زیادی به ماسال سر می‌زنند.

تابستان‌ | فصل گرم و مرطوب ماسال

سفر به ماسال در ماه‌های تیر و مرداد را به شما پیشنهاد نمی‌دهیم؛ چراکه در این زمان رطوبت به بالاترین حد خود می‌رسد و نمی‌توانید به اندازه کافی از زیبایی‌های شهر لذت ببرید. اما در شهریور که رطوبت کاهش می‌یابد، جذابیت واقعی تابستان‌های ماسال نمایان خواهد شد و می‌توانید از بازدیدتان در مکان‌های دیدنی شهر لذت ببرید.

آب و هوای ماسال

پاییز | فصل خنک و رنگارنگ ماسال

ماسال در مهر ماه تفاوت زیادی با شهریور ندارد. اما زمانی‌که هوا رو به سردی می‌رود، برگ‌های درختان به رنگ نارنجی و زرد در می‌آیند. فرشی رویایی از برگ‌ها زیر پای شما پهن می‌شود و صدای خش‌خش آن‌ها وقتی که از رویشان رد می‌شوید، یک سمفونی دل‌نشین را در گوشتان اجرا می‌کند. تنوع رنگی طبیعت ماسال در پاییز حسابی دلتان را می‌برد. برای سفر به ماسال در پاییز لباس گرم را فراموش نکنید.

زمستان | تجربه سفر متفاوت به ماسال

حال ‌و هوای ماسال در زمستان کاملا زیر و رو می‌شود. تمام آن دشت‌ها و جنگل‌های رنگارنگ زیر لباسی سفید پنهان می‌شوند و شهر روی دیگری از خودش را به نمایش می‌گذارد. حس زمستان‌های ماسال کاملا متفاوت از سه فصل دیگر سال است. شاید بسیاری از زیبایی‌های ماسال زیر برف پنهان شوند اما جای آن‌ها را تماشای دود شومینه‌ها و اجاق‌های خانه‌ها پر می‌کند. البته سفر به ماسال در زمستان می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در صورتی که تصمیم به سفر به این شهر در زمستان دارید، حتما تجهیزات زمستانی، لباس گرم و پتو با خود ببرید.

جاهای دیدنی ماسال

بدون شک ماسال یکی از بهترین شهرهای ایران برای عاشقان طبیعت‌گردی خواهد بود. این شهر مرتفع و بکر پر از ییلاق‌های دیدنی با کلبه‌های رنگارنگ، غارها، روخانه‌ها و آبشارهای آرامش‌بخش است؛ اما خاص‌ترین جاذبه این شهر، مه‌های غلیظ و زیبایی هستند که جنگلی از ابر را زیر پای شما فرش می‌کنند.

اما به جز جاهای دیدنی ماسال مسیرهای دسترسی به آن‌ها هم بسیار زیبا و جذاب هستند. جاده‌های جنگلی و پرپیچ‌وخم که در مسیر رسیدن به ییلاقات هستند، می‌توانند مکانی مناسب برای استراحت دور آتش و نوشیدن چای ذغالی باشند. در ادامه پیشنهادهایی برای گشت‌وگذار در ماسال به شما ارائه می‌دهیم.

جاهای دیدنی ماسال

ییلاق اولسبلانگاه ماسال | زیباترین و معروفترین ییلاق ماسال

زیباترین و معروف‌ترین ییلاق ماسال، اولسبلانگاه است. این ییلاق حدود ۲۷ کیلومتر با شهر فاصله دارد و از بالای آن می‌توانید شهرهای تالش و ماسال را ببینید. مناظری که در ارتفاع ۱۵۰۰ متری این ییلاق جلوی چشمتان قرار می‌گیرد، شما را به تحسین طبیعت وادار می‌کند. این ییلاق پر از درختان راش، بلوط و اولس است که نام آن هم از روی همین درخت برداشته شده است.

اولسبلنگاه یکی از مناطق حفاظت‌شده استان گیلان است و هنوز هم بافت قدیمی با کلبه‌های چوبی دارد. کلبه‌های چوبی این ییلاق، سقف‌های حلبی رنگارنگ دارند و اقامت در آن‌ها تجربه متفاوتی را برایتان رقم می‌زند.

ییلاق اولسبلانگاه ماسال

ییلاق سوچاله | تماشای غروب ماسال از کلبه‌ های رنگارنگ

معروف‌ترین نشانه این ییلاق، کلبه‌های دوطبقه و رنگارنگش است. این ییلاق در ارتفاع ۱۸۰۰ متری با فضایی مه‌آلود، مناظر اعجاب‌آوری مانند غروب‌های جادویی را به نمایش می‌گذارد. در ییلاق سوچاله گیاه‌هایی مانند خنجری و گلپر می‌رویند. گذر مه از میان کلبه‌ها یک فضای سحرآمیز و خاص می‌سازد و هوای خنک و دل‌نشین سوچاله باعث می‌شود تا این منطقه برای فرار از گرما و رطوبت هوا در تابستان انتخابی عالی باشد.

ییلاق واشیار | آبشار و آب تنی

یکی دیگر از ییلاق‌های سرسبز و زیبای ماسال، واشیار نام دارد. جاذبه اصلی این ییلاق، آبشار آن است که ارتفاع ۱۱ متری دارد. در فصل گرم سال می‌توانید در این آبشار زیبا آب‌تنی کنید. یادتان باشد که لباس اضافی همراه خود ببرید.

ییلاق اسپی دشت | تماشای اقیانوس ابر و اسب‌های وحشی

نام این منطقه به خاطر وجود اسب‌های وحشی و تاخت‌وتاز زیبا و باشکوه آن‌ها انتخاب شده است. هنگام تماشای طبیعت زیبای این منطقه، ناگهان ده‌ها اسب وحشی در فاصله‌های دور و نزدیک شروع به دویدن می‌کنند. این صحنه بدون شک هیچوقت از یادتان نخواهد رفت. در مناطق مرتفع ییلاق اسپی دشت همچنین می‌توانید پدیده شگفت‌انگیز اقیانوس ابر را تماشا کنید و از آن لذت ببرید.

ییلاق های ماسال

ییلاق تلارگاه | تجربه آرامش کامل طبیعت

اگر می‌خواهید ساعاتی را دور از هیاهوی شهر و زندگی مدرن بگذرانید، ییلاق تلارگاه یک انتخاب عالی محسوب می‌شود. در این ییلاق بی‌نظیر که پر از دشت و جنگل و ابر و مه است، موبایل آنتن نمی‌دهد و می‌توانید در آرامش کامل به تماشای طبیعت بنشینید.

ییلاق خشکه دریا | طبیعت بکر منطقه شاندرمن

این ییلاق در یک دره با طبیعتی جذاب و مناظر بی‌نظیر و در منطقه شاندرمن قرار دارد. ییلاق خشکه دریا در ارتفاع ۱۵۰۰ متری واقع شده و چند رود زیبا از آن می‌گذرد. برای رسیدن به خشکه دریا باید چند ساعت در مسیرهای بسیار زیبا پیاده‌روی کنید. تعداد ییلاقات ماسال بسیار زیاد است و نمی‌توانیم همه آن‌ها را به‌طور کامل معرفی کنیم؛ اما هر کدام از آن‌ها طبیعتی بکر و دیدنی دارند که در سفرتان به ماسال نباید از آن‌ها را از دست دهید. «شنبه راه»، «خردیول»، «گامیشیان»، «خان بند»، «نسا» و «شالما» تعدادی از این ییلاقات زیبا و دیدنی هستند.

غار آویشو | غاری به قدمت ۷۵ میلیون سال!

آویشو بزرگ‌ترین غار این منطقه است و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این غار ۷۵۰ متر طول و حدود ۱۵۰ متر عمق دارد و برای بازدید از آن باید تجهیزات غار نوردی همراه خود ببرید و حتما با تور از آن بازدید کنید. به گفته زمین‌شناسان قدمت این غار آهکی و آبی تقریبا به ۷۵ میلیون سال پیش بازمی‌گردد.

غار آویشو ماسال

برای رسیدن به این غار باید از شاندرمن به سمت روستای سیاه مرد، از آن‌جا به روستای چاله سرا و در آخر از «بقعه شاه امیر» در مسیر رسیدن به غار حرکت کنید. دیگر غارهای دیدنی شگفت‌آور ماسال مربوط به منطقه باستانی «اسبه ریسه» و صخره‌های عظیم این منطقه هستند. در سفرتان به ماسال همچنین از غارهای «چسلی»، «کل چال» و «خندیله پشت» دیدن کنید.

آبشارهای ماسال | تفریح در ارتفاعات گیلان

ماسال در ارتفاعات استان گیلان قرار دارد. رودهای پر آب و خروشان بسیار زیادی که از کوه‌های اطراف ماسال سرچشمه می‌گیرند، در مسیرشان آبشارهای زیادی را ایجاد کرده‌اند. تعداد این آبشارها به حدی زیاد است که به ماسال، «شهر آبشارهای بلند» می‌گویند. آبشارهایی که  منظرهایی تماشایی می‌سازند و زیبایی‌های این منطقه را بیشتر می‌کنند. تعدادی از این آبشارها به خاطر ارتفاع بیشتر و ایجاد حوضچه‌هایی مناسب برای آب‌بازی شهرت بیشتری دارند.

آبشارهای ماسال

آبشار «خون» که ارتفاعی ۱۵ متری دارد، یکی از زیباترین و معروف‌ترین آبشارهای ماسال است که گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. آبشار «تولی نسا» که در میانه جنگل‌های زیبای منطقه قرار گرفته، ارتفاعی ۱۰ متری دارد. آبشارهای «ویوز» و «رامینه» از دیگر آبشارهای معروف این منطقه هستند.

قلعه کول | قلعه خشتی روستای وشمه سرا

قدمت این قلعه خشتی که تنها بقایایی اندک از آن مانده، به قرن دو یا سه هجری قمری، یعنی دوره حکومت عباسیان، بازمی‌گردد. قلعه کول یکی از مکان‌های دیدنی ماسال محسوب می شود که در روستای «وشمه سرا» قرار گرفته و در لیست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است.

منطقه باستانی اسبه ریسه

قدمت اسبه ریسه به سده‌های پیش‌از میلاد بازمی‌گردد و تا قرن‌ها بعد از ورود اسلام به ایران، همچنان شهری پر رونق بوده است. دیوارهای دفاعی قدیمی، گورستان‌ها و اتاق‌های مسکونی که برای دوران هخامنشیان هستند و کوزه‌های سفالی و ابزارهای نساجی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخ ایران، نشان می‌دهند که این منطقه برای بیش‌از هزار سال محل زندگی انسان بوده است. البته در این منطقه جاذبه‌های دیگری هم مثل صخره‌های بلند و آبشارهای خروشان که محل مناسبی برای کایاک‌سواری محسوب می‌شود، وجود دارد.

پارک جنگلی ریزه‌ مندان

این پارک جنگلی با وسعت ۲۰۰ هکتاری‌ و داشتن امکانات رفاهی، مکانی مناسب برای گذراندن یک روز کامل در دل طبیعت است. می‌توانید با خانواده یا دوستان‌ خود به این پارک جنگلی بروید، چادر برپا کرده و اوقات خوشی را سپری کنید.

پارک جنگلی ریزه‌ مندان

پارک ساحلی ماسال

رودخانه بزرگ خالکایی از وسط شهر می‌گذرد و تاثیر بسیار زیادی در اکوسیستم این منطقه گذاشته است. پارک ساحلی ماسال در کنار رود خالکابی یکی از جاذبه‌های گردشگری ماسال حساب می‌شود. این پارک در کنار فضای سبز زیبا، تمام امکانات رفاهی یک پارک را دارد.

بازار هفتگی ماسال

امکان ندارد به ماسال سفر کنید و از آن‌جا دست خالی برگردید. در بازار هفتگی این شهر که روزهای شنبه برقرار است، انواع محصولات محلی مثل لبنیات (به خصوص کره و پنیر)، ترشی‌های محلی و انواع نهال درخت، مخصوصا نهال توت به فروش می‌رسد. در سفر به ماسال حتما به این بازار سر بزنید.

تفاوت ماسال و ماسوله چیست؟

در عین شباهت زیاد نام‌های این شهر، تفاوت‌های بسیاری با هم دارند. ماسال یک منطقه کوهپایه‌ای است و ییلاق‌های بسیار زیادی دارد و به علت نزدیکی به دریا، در بیشتر روزهای سال پوشیده از مه می‌شود.

ماسوله توسط کوه‌ها محاصره شده است و در دل جنگل قرار دارد. ماسوله تقریبا نیمی از سال در مه فرو می‌رود و به خانه‌های پلکانی‌اش شهرت دارد که چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را برای گردشگران به نمایش می‌گذارند. هر دو شهر پر از آبشارهای خروشان، جنگل‌ها سرسبز، رودهای زیبا و کوه‌ها بلند هستند.

تفاوت ماسال و ماسوله

جاذبه‌ های گردشگری ماسوله نسبت به ماسال بیشتر هستند. اما سفر به ماسال برای طبیعت‌گردان یک بهشت بی‌نظیر در ایران به شمار می‌رود. از نظر جاذبه‌های تاریخی هم شهر ماسوله به علت داشتن تاریخچه غنی و ثبت‌شدن در فهرست آثار ملی، علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ را بیشتر به خود جذب می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این دو منطقه و درک تفاوت میان آنها، پیشنهاد می‌کنیم مطلب راهنمای سفر به ماسوله را نیز مطالعه کنید.

فاصله ماسال تا ماسوله چقدر است؟

این دو شهر زیبای استان گیلان حدود ۴۵ کیلومتر با هم فاصله دارند. از ماسال که به سمت جنوب حرکت کنید، نزدیک به یک ساعت رانندگی، به ماسوله می‌رسید.

مسیر رسیدن به ماسوله از ماسال چطور است؟

حرکت از ماسال به سمت ماسوله یک مسیر ساده دارد. کافی است تا در جاده فومن – ماسوله به سمت جنوب حرکت کنید و پس‌از طی‌کردن ۴۵ کیلومتر به ماسوله می‌رسید.

ماسال، شهر طبیعت و آبشار

ماسال یکی از بکرترین و زیباترین نقاط ایران است. بسیاری از گردشگران که به ماسوله سفر می‌کنند، از این بهشت که در فاصله ۴۵ کیلومتری قرار دارد، غافل هستند. اگر به طبیعت‌گردی و تجربه زندگی ساده و روستایی علاقه‌مندید، ماسال با داشتن تعداد ییلاقات متععد، آبشارهای خروشان، دشت‌های وسیع، جنگل‌های سرسبز و کلبه‌های چوبی و رنگارنگش می‌تواند رضایت شما را جلب کند و لحظات خاطره‌انگیزی را برای‌ شما بسازد.

اگر تجربه سفر به ماسال را دارید، آن را با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی ماسال

آیا ماسال دریا دارد؟

ماسال فاصله زیادی تا دریا دارد و اگر قصد شناکردن در دریا دارید، باید از ماسال در جاده انزلی-رضوان‌شهر برانید تا به دریا برسید.

فاصله ماسال تا دریا چقدر است؟

ماسال حدود ۵۰ کیلومتر تا دریا فاصله دارد و با یک ساعت رانندگی می‌توانید به دریا برسید.

جنگل ابر ماسال کجاست؟

در چند مورد از ییلاقات ماسال می‌توانید شاهد پدیده جنگل ابر یا اقیانوس ابر باشید. معروف‌ترین مورد آن، ییلاق اولسبلنگاه است.

اولسبلنگاه ماسال کجاست؟

برای رفتن به اولسبلنگاه باید از ماسال به جاده گیلوان بروید و از آن‌جا به‌راحتی به اولسبلنگاه می‌رسید.

8 نظرات

  1. فوق العادس. ولی تو کوهای بختیاری شهرکرد ک بام ایران هست زمستان ها تا نیمه اول بهار انچنان جنگل های ابری هست ک همینطور خیس اب میشی بدون اینکه باران رو حس کنی چون وسط ابرهستی جنگل ابرشاهرود و ماسال یک قطرس درمقابل ابرهای بختیاری

        • سلام دوست عزیز
          با توجه به اینکه ماسال و شاندرمن در فاصله خیلی نزدیکی به هم قرار دارند و این غار جز یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری است که افراد در سفر به ماسال از آن هم بازدید می کنند ما این غار رو جز جاهای دیدنی ماسال معرفی کردیم و در ادامه اشاره کردیم که برای رفتن به این غار باید از شاندرمن بروید.

  2. ماسال دو قسمت دارد غرب ماسال کاملاً کوهستانی بوده و هوای سرد و پر برف دارد و اقیانوس ابر در همه فصول در این مناطق تشکیل می شود دامنه‌های مناطق کوهستانی غالباً بارانی و ابری هستند و قسمت شرقی ماسال جلگه‌ای هست و آب و هوای مرطوب و بارانی و معتدل دارد

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید