آسمان ابری و باران نم‌نم، بوی چوب و آتش، مه اول صبح و نسیم خنکی که از لای شالیزارها، از روی دریا و از بین درختان بلند جنگل می‌پیچد و با بوی غذاهای گیلانی ترکیب می‌شود! این حس‌وحال را هیچ کجا جز رشت نمی‌شود تجربه کرد. اگر از دیدنی های رشت بپرسید باید گفت هر چیزی که چشمانتان در این شهر می‌بیند، زیبا و تکرارنشدنی است. گیلان مقصدی است که اگر یک بار به آن سفر کنید، همیشه شوق برگشتن دارید. در این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی قصد داریم بهترین جاهای دیدنی رشت را به شما معرفی کنیم. اگر فقط چند روز برای لذت بردن از رشت فرصت دارید این جاذبه های گردشگری رشت را از دست ندهید.

معروف ترین جاذبه های گردشگری رشت

جاهای دیدنی رشت را می‌توان در دسته‌بندی‌های مختلف تعریف کرد. از آثار تاریخی رشت مانند میدان شهرداری و حال و هوای اروپایی‌اش تا خانه امیرکبیر و موزه‌هایی که تماشای آنها خالی از لطف نیست. بازارهای رشت هم که در نوع خود قابل توجه هستند و نمی‌توان سفر به یک شهر شمالی را بدون خرید سوغاتی به اتمام رساند. اگر به شهر سفر کردید می توانید در بهترین هتل های رشت اقامت داشته باشید.

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت یک کاخ بلند با معماری روسی است که تمام خیابان‌های اطرافش سنگ فرش شده و هیچ اتومبیلی اجازه نزدیک شدن به آن را ندارد. قدم زدن در میدان شهرداری رشت حسی شبیه قدم زدن در خیابان‌های سن‌پترزبوگ بعد از جنگ جهانی اول را به شما می‌دهد. تماشای اداره پست، تلگراف و کتاب خانه ملی رشت که همه به سبک معماری روس‌ها ساخته شده درست شبیه این است که به اروپای قدیمی سفر کرده‌اید. البته نورپردازی زیبای این بناها، جذابیت این میدان را بیشتر می‌کند. میدان شهرداری را می توان یکی از جاهای دیدنی رشت دانست که دیدن آن ضروری است.

کاخ شهرداری رشت سال‌ها پیش و پس از شکست میرزا کوچک خان توسط قزاق‌ها ساخته شد. آنها از بالای این کاخ می‌توانستند بخش زیادی از رشت را زیر نظر داشته باشند. اما امروز مجسمه بزرگی از میرزا کوچک خان جنگلی سوار بر اسب درست کنار این میدان، زیبایی آن را بیشتر کرده است.

البته جاذبه‌های تاریخی تنها دلیلی نیست که میدان شهرداری را به یکی از جاهای دیدنی رشت تبدیل می‌کنند. این میدان پر از دست‌فروش‌هایی است که در بساط‌شان هر نوع خوراکی خوشمزه‌ای پیدا می شود. اما خیلی از رشتی‌ها میدان شهرداری را بخاطر کباب‌هایش دوست دارند. اگر شب را در رشت می‌مانید، می توانید به عنوان یکی از جاهای دیدنی رشت در شب به این میدان بیایید. در این صورت باید حتما کبابی های میدان شهرداری را امتحان کنید. سپس گشتی دور میدان بزنید و آماده خوردن بستنی و یخ دربهشت بشوید.

میدان شهرداری رشت

آدرس میدان شهرداری رشت روی نقشه گوگل

سبزه میدان رشت

سبزه میدان هم از دیگر جاهای دیدنی رشت است که حسی شبیه سفر به گذشته دارد. مهم نیست که اطراف این میدان تا چه حد همه چیز مدرن، پرترافیک یا شلوغ است. وقتی به سبزه میدان برسید، با مردمی روبرو می‌شوید که در کمال آرامش مشغول دانه پاشیدن و غذا دادن به کبوترها هستند. در گوشه دیگری از میدان چند پیرمرد سالخورده مشغول بازی دومینو، شرنج یا تخته‌نرد هستند.

درست انگار که هیاهوی دنیا مدرن هیچ‌وقت پایش را به این‌جا نگذاشته است. حس نوستالژیک سبزه میدان، آن را به یکی از جاهای دیدنی رشت تبدیل کرده است. البته نباید درخت‌های تنومند کهنسال و کبوترها را فراموش کنیم. اگر دنبال حس و هوای قدیمی هستید سبزه میدان رشت را در فهرست دیدنی های رشت قرار بدهید.

برای اینکه به بوستان سبزه میدان برسید باید به غرب شهر رشت و میدان شهرداری بروید. این دو میدان در خیابان علم الهدی به هم متصل می‌شوند. البته سبزه میدان رشت از طریق خیابان‌های بیستون، استادسرا و لاکانی هم قابل‌دسترسی است.

سبزه میدان رشت

آدرس سبزه میدان رشت روی نقشه گوگل

بازار رشت

بازار رشت یعنی بوی سبزی، ماهی تازه و ترشی، در حالی که قطره‌های باران از طاق چکه می‌کند و می‌خورد وسط بساط میوه فروش‌ها! واقعیت این است که بازار رشت فقط یک بازار نیست، بلکه یکی از بهترین جاهای دیدنی رشت است.

صدای ماهی‌فروشان که صید روزشان را با صدای بلند داد می‌زنند، با صدای میوه فروش‌ها و زن‌های محلی که بساطشان پر از تخم مرغ و ترشی و سبزی است در هم می‌پیچد و شما می‌دانید که یک خرید هیجان‌انگیز و خوشمزه انتظارتان را می‌کشد. البته بازار محلی رشت بازار کوچکی نیست؛ چه قصد خرید غذاهای محلی و محصولات کشاورزی را داشته باشید و چه لوازم خانگی، هرچیزی را می‌توانید در این بازار پیدا کنید.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بازار رشت، کاروانسرا های آن هستند. کاروانسراهای بازار رشت معماری و قدمتشان به زمان قاجار برمی‌گردد. حتی اگر قصد خرید نداشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم از این بازار دیدن کنید، البته مراقب باشید، چرا که بازار رشت مثل خیلی از بازارهای قدیمی سرپوشیده نیست و اگر باران بیاید به چتر نیاز خواهید داشت. بازار بزرگ رشت‌ در میدان شهرداری، خیابان امام خمینی قرار دارد. در سفر به رشت حتما از این جای دیدنی رشت دیدن کنید.

بازار رشت

آدرس بازار رشت روی نقشه گوگل:

محله ساغری سازان رشت

اگر عاشق عکاسی یا ماجراجویی‌های هیجان انگیز در میان ساختمان‌های متروکه هستید، باید به محله ساغری‌ سازان رشت سر بزنید. این محله قدیمی یکی از بهترین پاتوق های رشت برای عکاسان است. جذابیت این محله بخاطر ساختمان‌های قدیمی و دست‌نخورده‌ای است که از سال‌ها پیش در این محله باقی‌مانده‌اند. در گزینه های خود برای رشت گردی این محله را از قلم نیندازید.

حمام حاجی رشت با ورودی عجیبش، خانه سمیعی‌ ها، مسجد گلدسته و کوچه‌هایی پر از خانه‌های قدیمی متروکه محله ساغری سازان را به یکی از دیدنی های رشت تبدیل کرده است. محله ساغریسازان از گذر بادی الله در خیابان مطهری آغاز می شود تا میدان پل عراق ادامه دارد.

محله ساغری سازان رشت

آدرس محله ساغریسازان رشت روی نقشه گوگل:

باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی رشت

دوست دارید جاهای دیدنی طبیعی رشت را ببینید یا جاذبه های تاریخی؟ دلتان رودخانه می خواهد یا برکه یا جنگل؟ باغ محتشم تمام این‌ها را کنار هم دارد. این باغ یکی از جاهای دیدنی رشت در پاییز است، یعنی زمانی که برگ‌های زرد و نارنجی و قرمز زمین را پر می‌کنند و به این باغ نمایی رویایی می‌دهند.

اگر کمی در باغ محتشم رشت قدم بزنید، چشم‌تان به ساختمانی که وسط باغ جاخوش کرده می‌افتد. این ساختمان عمارت کلاه فرنگی رشت است و از زمان قاجار درون این باغ وجود دارد. اگر به دنبال جاهای دیدنی تاریخی رشت هستید، عمارت کلاه فرنگی را از دست ندهید.   

بعد از تماشای این عمارت به سمت جنوب باغ حرکت کنید تا به رودخانه گوهر رود برسید. رودخانه‌ای خروشان  که با پیچ و تاب زیبایی از انتهای باغ عبور می‌کند و زیبای دو چندانی به محیط می‌دهد. اگر  کمی چشمانتان را تیزتر کنید و به جست‌وجو در باغ ادامه دهید یک برکه طبیعی زیبا می‌بینید که درختان قدیمی آن را احاطه کردند.

البته اگر همراه کودکان یا برای تفریح به باغ آمده‌اید می‌توانید از دیواره مصنوعی سنگ‌نوردی و زمین فوتبالی که در پارک وجود دارد هم استفاده کنید. باغ محتشم رشت در خیابان حافظ، کنار رودخانه گوهر رود قرار دارد.عمارت کلاه فرنگی و باغ محتشم از خاص ترین جاهای دیدنی شهر رشت است، پس آن را فراموش نکنید.

باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی رشت

آدرس باغ محتشم رشت روی نقشه گوگل:

پارک ملت رشت

اگر عاشق تماشای کلبه‌های روستایی آن هم وسط شهر هستید، سری به پارک ملت رشت بزنید. این پارک یکی از قدیمی ترین باغ های شهر رشت است که سال‌ها پیش با نام سیاه باغ شناخته می‌شد. برکه‌هایی پر از اردک، ساعت قطبی و درختان بلند، این باغ را از یک پارک معمولی به یکی از جاهای دیدنی رشت تبدیل کرده است. از سمتی با توجه به امکانات این پارک اگر به دنبال محلی برای چادر زدن در رشت هستید، پارک ملت رشت بهترین گزینه است. این پارک یکی از جاهای دیدنی رشت در بهار است.

برای رفتن  به پارک ملت رشت می‌توانید از دو مسیر بلوار شهید انصاری در قسمت شمالی شهر  و خیابان امین الضرب که در شرق رشت قرار دارد، استفاده کنید. پارک ملت رشت در بلوار شهید انصاری، سه راه کانادا قرار دارد.

پارک ملت رشت

آدرس پارک ملت رشت روی نقشه گوگل:

آرامگاه میرزا کوچک خان

یک ساختمان بلند درست وسط یک گورستان ساکت چه حسی را در شما بیدار می‌کند؟ البته اگر کمی به ساختمان خیره شوید متوجه می‌شوید که از چوب، گل، سفال و کاشی ساخته شده است. شاید در ابتدا تعجب کنید و از دیدن تندیس مردی که جلوی این ساختمان ایستاده هیجان زده شوید. تا زمانی که متوجه شوید این تندیس میرزا کوچک خان جنگلی است.

آرامگاه میزرا کوچک خان از جاهای دیدنی تاریخی رشت است، اگر به بازدید از این جاذبه بروید و کمی حوصله داشته باشید حتما یکی از محلی‌ها برایتان داستان میرزا کوچک خان را تعریف می‌کند. داستان جالبی درباره این‌که چطور میرزا کوچک خان در مقابل قزاق‌ها ایستادگی کرد و سعی کرد ایران را نجات بدهد. چطور مجبور شد به کوه‌های خلخال فرار کند و چطور گرفتار برف شد و برایتان خواهد گفت که چگونه پیکر بی‌سر سردار جنگل و بعدها سرش را از کوهستان به این جا آوردند.

حتما می‌پرسید او تنها این کار کرد؟ چه بلایی سر بقیه مدافعان جنگل آمد؟ کافی است نگاهی به گورهای اطراف این ساختمان بیندازید. بله بیشتر مبارزان جنگل در گورستان سلیمان داراب و در کنار میرزا کوچک خان دفن شده‌اند. اگر به تاریخ ایران علاقه دارید، بازدید از مقبره میرزا کوچک خان جنگلی را در فهرست جاهای دیدنی رشت قرار دهید.

البته به جز میرزا کوچک خان جنگلی بزرگان دیگری مثل میرزا حسین خان کسمایی، ابراهیم فخرایی، شیون فومنی و نصرت رحمانی هم در این گورستان دفن شده‌اند. برای رفتن به آرامگاه میرزا کوچک خان باید به سمت جنوب شهر رشت حرکت کنید تا به یخسازی رشت برسید. سپس به میدان رازی بروید و به سمت خیابان شیون فومنی مسیر را ادامه دهید تا به شانزده متری سمیه برسید. قبرستان سلیمان داراب در این خیابان واقع شده است.

آرامگاه میرزا کوچک خان

آدرس آرامگاه میزرا کوچک خان جنگلی روی نقشه گوگل

امامزاده هاشم رشت

اگر به سمت رشت در حرکت هستید، توقف در روستای امام زاده هاشم می‌تواند فرصتی خوبی برای زیارت و استراحت باشد. این بقعه جزو جاهای دیدنی اطراف رشت است. اگر حسابی خسته هستید کافی است چند ساعت کنار جاده امام زاده هاشم پارک کنید. رودخانه سفید رود و پارک جنگلی سردار جنگل در نزدیکی امام زاده هاشم می‌توانند محلی خوبی برای استراحت چند ساعته باشند.

امامزاده هاشم یکی از جاذبه های رشت است که از قله تا پای کوه کشیده شده است. خیلی از مردم اعتقاد دارند اگر امام زاده هاشم در بالاترین نقطه روستا ساخته نشده بود، ممکن بود امروز از بین رفته باشد. این مکان مذهبی در طول جنگ جهانی اول و قیام میرزا کوچک خان به شدت آسیب دید اما همچنان پابرجا باقی ماند. اگرچه بافت قدیمی این مکان امروز از بین رفته و بازسازی شده است. این امامزاده در مسیر جاده قزوین-رشت و در فاصله ۳۲ کیلومتری شهر رشت قرار دارد.

امامزاده هاشم رشت

آدرس امامزاده هاشم رشت روی نقشه گوگل

معرفی موزه های رشت

در سفر به این شهر زیبای شمالی حتما سری هم به موزه های رشت بزنید تا با تاریخ و فرهنگ مردمان این سرزمین بیشتر آشنا شوید. موزه‌ها، مکان‌های جذابی برای سفر در تاریخ هستند. در ادامه با برخی از بهترین موزه های رشت آشنا شوید.

موزه میراث روستایی گیلان

تجربه موزه فضای باز شبیه رفتن به یک سینمای چند بعدی است. موزه گیلان یک موزه نیست، یک شهر کوچک با آسمان، جنگل و خانه‌های روستایی است که می توانید به عنوان یکی از خاص ترین جاهای دیدنی رشت از آن دیدن کنید. پس اگر عاشق قدم زدن در کوچه پس کوچه های بکر گیلان هستید، موزه میراث روستایی گیلان را از دست ندهید.

واقعیت این است که برخلاف تصور ما خانه های روستایی گیلان شبیه به هم نیستند. هرکدام از معماری های گیلان داستان مخصوص به خودش رادارد که همین موضوع بازدید از این موزه را جذاب‌تر می‌کند. شما می‌توانید همان‌طور که در این موزه قدم می‌زنید، غذاهای محلی را امتحان کنید، صنایع دستی بخرید، با لباس‌های محلی عکس بگیرید و از تفریحات رشت لذت ببرید.

اگر فرصت این را ندارید که به همه جاهای دیدنی رشت سر بزنید، می‌توانید شالیزارهای گیلان، کاهدان، حتی لانه مرغ گوشه حیاط خانه‌های روستایی هم در این موزه ببینید. از همه جالب‌تر این‌که می‌توانید در این موزه بازی های محلی رشت و مراسم بومی گیلان را از نزدیک ببیند. البته باید ساعت یا روز برگزاری این مراسم را بدانید. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید تماشای عروسه گوله، کشتی گیله مرد، طناب کشی و لافند بازی را تجربه کنید.

موزه میراث روستایی گیلان در پارک جنگلی سراوان قرار دارد. برای رفتن به این موزه باید خود را به جاده رشت – قزوین برسانید و پس از ۱۸ کیلومتر، وارد جاده سراوان – شفت (سراوان-فومن) شوید، بعد از ۳ کیلومتر رانندگی در این جاده به پارک جنگلی سراوان و موزه گیلان می‌رسید. 

موزه میراث روستایی گیلان

آدرس موزه میراث روستایی گیلان روی نقشه گوگل

موزه و خانه میرزا کوچک خان

مهم نیست که به تاریخ و موزه علاقه داشته باشید یا نه. تماشای گهواره میرزا کوچک خان جنگلی و قدم زدن در خانه‌ای که او اولین بار پاهایش را آنجا به زمین گذاشته، دیدن سلاح کمری، ظروف غذا و بسیاری دیگر از وسایلش برای هر ایرانی باید جالب باشد.

این خانه قدیمی دو طبقه به سبک خانه های قاجاری ساخته شده و نزدیک به ۱۵۰ سال قدمت دارد. تماشای جاهای دیدنی تاریخی رشت مثل خانه میرزا کوچ خان شبیه سفری به انقلاب مشروطه، تصرف تهران و جنگ روس‌ها و انگلیسی‌هاست.

پیشنهاد ما این است که اگر به رشت سفر کردید و به دنبال بهترین جاهای دیدنی رشت هستید، خانه میراز کوچک خان جنگلی را از دست ندهید. از این مهم تر اگر کتاب‌خوان باشید، در طبقه پایین این موزه یک نمایشگاه دائمی کتاب وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. اگر در میدان شهرداری رشت هستید می‌توانید با یک پیاده‌روی کوتاه و عبور از خیابان سعدی به خیابان استادسرا و موزه میرزا کوچک خان برسید. خانه میرزا کوچک خان در استادسرا، خیابان سهیل دبیری قرار دارد.

موزه و خانه میرزا کوچک خان

آدرس خانه میرزاکوچک خان روی نقشه گوگل:

موزه مردم شناسی رشت

اگر هیجان را دوست دارید از زیر زمین شروع کنید. دیدن اسکلت‌های کشف شده در تپه های مارلیک یا تالش و رودبار چقدر برایتان جذاب است؟ کافی است از پله‌های موزه مردم شناسی رشت به سمت سردآب و زیرزمین بروید. این قسمت پر از اشیای باستانی عجیبی است که در استان گیلان کشف شده است. ماجرا آن جا هیجان‌انگیزتر می‌شود که شما با یک گورستان باستانی و مجموعه‌ای از سنگ قبرها مواجه می‌شوید.

حالا می‌توانید به طبقه همکف بروید و مجسمه‌های ساخته شده از مردم گیلان را ببینید. دیدن لباس‌های محلی، ظرف‌های چوبی و دست‌سازهای قدیمی و رنگی گیلان پس از تجربه زیرزمین حس‌ و حال جالبی خواهدداشت.

جالب است بدانید که این سرزمین عجیب در حقیقت موزه نیست. بلکه خانه میرزا حسین خان کسمایی شاعر، روزنامه‌نگار و از دوستان نزدیک میرزا کوچک خان است که حالا به موزه تبدیل شده است. اگر به دنبال جاهای دیدنی تاریخی رشت هستید، موزه رشت را از قلم نیندازید. اگر در فصل سرد سال به رشت سفر می کنید این موزه می تواند یکی ازجاهای دیدنی رشت در زمستان محسوب شود.

موزه گنجینه به عنوان یکی از جاذبه های رشت در نزدیکی سبزه میدان قرار دارد. برای رفتن به موزه مردم شناسی رشت کافی است از سبزه میدان رشت به سمت خیابان طالقانی یا همان خیابان بیستون بروید. این موزه روبروی بیمارستان دکتر فامیلی قرار دارد. البته روبروی این موزه ایستگاه اتوبوس نیز وجود دارد و شما می‌توانید از وسایل نقلیه استفاده کنید.

موزه مردم شناسی رشت

آدرس موزه باستان شناسی و مردم شناسی رشت روی نقشه گوگل:

روستاها و دیدنی های اطراف رشت

جاهای دیدنی رشت فقط محدود به آثار تاریخی و موزه های این شهر نیست. طبیعت زیبا و روستاهای اطراف رشت را نیز حتما در برنامه سفر خود به این شهر قرار دهید. در ادامه با برخی از بهترین جاهای دیدنی رشت بیشتر آشنا شوید.

پارک جنگلی سراوان

یک جنگل بکر که مرداب زیبایی را توی دلش جا داده، بهترین نقطه جهان برای آرامش است. اما چیزی که جنگل سراوان را از سایر جاهای دیدنی طبیعی در رشت جدا می‌کند، فقط مرداب سراوان نیست، بلکه گونه‌های گیاهی کم‌نظیر این جنگل است.

کافی است کمی از ورودی فاصله بگیرید و به دل جنگل بروید، حالا سرتان را بالا بگیرید تا با انبوهی از بلوط‌ها، انجیلی‌ها، بید، بیدمشک، سفید پت، ممرز و آلوچه جنگلی روبرو شوید. تنوع و زیبایی گونه‌های گیاهی جنگل سراوان شما را شگفت‌زده می‌کند. کمی آن طرف‌تر می‌توانید کاج تدا، سرو نقره‌ای و زربین را ببینید که با تنه‌های تنومند به سمت بالا رفته‌اند.

حالا لحظه‌ای بشینید و چشمانتان را ببندید. کم‌کم متوجه صداهای عجیب می‌شوید. ممکن است صدای قرقاول، کبک، دارکوب و حتی جغد جنگلی باشد. اگر متوجه به هم خوردن برگ‌های درختان شدید جایی برای ترسیدن وجود ندارد، احتمالا یک راسو یا خرگوش به سرعت از کنارتان رد شده است. البته جنگل سراوان خزندگان و حشره‌های متنوعی هم دارد که بهتر است حواستان به آن‌ها باشد. 

اگر از پیاده‌روی و ماجراجویی در جنگل خسته شدید، وقت برپا کردن چای و زدن چادر است. برای کمپ کردن در جنگل سراوان چند راه دارید. می‌توانید در جهت شرق پارک جنگلی حرکت کنید و کنار رودخانه سفیدرود و سیاه رود یک پیک‌نیک عالی را تجربه کنید. این پارک جنگلی قطعا یکی از جذاب ترین دیدنی های رشت است.

اما اگر به دنبال جای بکری برای کمپ کردن در رشت هستید، اطراف مرداب سراوان و قسمت‌های داخلی جنگل انتخاب خوبی محسوب می‌شود. البته اگر می‌خواهید به سرویس بهداشتی و سکوهای اقامتی نزدیک باشید، بهتر است درون پارک کمپ کنید. در نزدیکی پارک جنگلی سراوان ویلا و خانه‌های روستایی برای اجاره وجود دارد. و از آن مهم‌تر شما می توانید به روستای سراوان بروید، این روستا یکی از جاهای دیدنی رشت به شمار می‌رود. نقطه‌ای از گیلان که از یک سمت با شالیزارهای سبز، از یک سمت با جنگل‌های انبوه و ار سمت دیگری با رودخانه‌های خروشان احاطه شده است.

این پارک جنگلی از شرق به اتوبان رشت-قزوین، از جنوب به روستای کچا، از غرب به روستای بهدان و از شمال به جاده نیروگاه می‌رسد.

پارک جنگلی سراوان

آدرس پارک جنگلی سراوان روی نقشه گوگل

دریاچه سراوان

اگر تابه‌حال دریاچه سراوان را ندیده باشید، ممکن است از منظره مقابلتان شوکه شوید. یک چمنزار وسط جنگل‌های گیلان؟ اما اگر بیشتر دقت کنید، متوجه می‌شوید که با یک دریاچه مخفی روبرو هستید. دریاچه‌ای که خزه‌های مرطوب و پوشش درختان جنگلی سرتاسر آن را پوشانده است. طبیعت رشت در این دریاچه زیبایی خود را به رخ می‌کشد. دریاچه سراوان از بهترین جاذبه های گردشگری رشت محسوب می شود.

اگر صبح زود به دریاچه برسید، مه‌ای که سطح دریاچه و جنگل‌های اطرافش را فراگرفته حس قدم گذاشتن به سرزمین عجایب را به شما می‌دهد. اگر پاییز باشد بازی رنگ‌ها و ریختن برگ‌ها روی سطح سبز مرداب سراوان این تصویر را جادویی‌تر می‌کند.

اما یک راه برای باور کردن این زیبایی وجود دارد؛ قایق سواری روی دریاچه سراوان. اگر به آرامی پارو بزنید و می‌توانید ماهی‌های مردابی را تماشا کنید. قایق سواری روی مرداب سراوان یکی از بهترین راه‌ها برای لذت بردن از جاهای دیدنی رشت در پاییز است.

حالا وقت قدم زدن در میان جنگل بکر سراوان یا پیک‌نیک در کنار رودخانه هایی است که از ضلع دیگر پارک جنگلی سراوان عبور می‌کنند. البته اگر قصد اجاره اقامتگاه در نزدیکی جنگل سراوان یا رفتن به شهر را ندارید، از سمتی اگر هنوز وقت کافی برای دیدن جاهای دیدنی رشت را دارید، کمپ کردن درمرداب سراوان می تواند تجربه فراموش‌نشدنی باشد. اگر قصد بازدید از این جاذبه گردشگری را دارید باید از ورودی فاز دو پارک جنگلی سراوان به سمت چپ پارک بروید.

دریاچه سراوان

آدرس دریاچه سراوان روی نقشه گوگل:

دریاچه و روستای سقالکسار

اگر از میان جنگل‌های بلوط روستای سقالکسار به دنبال نور خورشید بروید، به یک منظره باورنکردنی می‌رسید. یک دریاچه که از وسط درختان بلند سرش را از زمین بیرون آورده است. اما این دریاچه جادویی در حقیقت یک سد خاکی است. روستای سقالکسار از جاهای دیدنی سمت رشت است که در مسیر خود می توانید از آن دیدن کنید.

اگر مشتاق پیدا کردن جاهای دیدنی رشت در بهار هستید، به دریاچه سقالکسار بروید، در این فصل به جز بازتاب تصویر درختان، تنه‌های بیرون آمده از آب منظره وهم‌آلود و عجیبی به این دریاچه می‌بخشند.  پاییز هم دست کمی از تابستان ندارد. بازتاب برگ‌های زرد و نارنجی و قرمز روی سطح آب درست شبیه به این است که گرد جادویی روی آب پاشیده شده باشد.

بعد از تماشای دریاچه می‌توانید کمی اطراف آن قدم بزنید و از سکوت جنگل لذت ببرید، حالا وقت آن است که سوار قایق‌های پدالی شوید و به دل دریاچه بزنید. البته خیال ماهی‌گیری به سرتان نزد، چر ا که ماهی گیری در سد خاکی سقالکسار ممنوع است.

حالا می‌توانید بساط پیک‌نیک را مهیا کنید. در ضمن نیازی نیست نگران سرویس‌ بهداشتی یا جایی برای غذا خوردن باشید. در کنار دریاچه سقالکسار امکاناتی مثل نمازخانه، کافه رستوران، قایق سواری و محل پارک ماشین وجود دارد.

اگر اهل کمپ کردن باشید پیشنهاد می‌دهیم در نزدیکی دریاچه و خیره به نور روستاهای مجاور میخ چادرتان را به زمین بکوبید. کمپ کردن کنار این دریاچه یکی از محبوب ترین تفریحات رشت است.

اگر اهل کمپینگ نیستید، نگران نباشید، زیرا تعدادی اقامتگاه بومگردی در چند قدمی دریاچه سقالکسار وجود دارند. البته شما می‌توانید پس از بازدید از دریاچه به شهر رشت در فاصله نیم ساعتی برگردید. روستای سقالکسار در رشت، فلکه انتظام، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف قرار دارد.

دریاچه و روستای سقالکسار

آدرس دریاچه سقالکسار روی نقشه گوگل:

تالاب اژدراک

اگر این جاذبه گردشگری رشت را پیدا کردید، نشانی‌اش را به کسی ندهید! تالاب اژدراک جز یکی از مخفی ترین و بهترین جاهای دیدنی رشت است. اگر می‌خواهید به معنای واقعی کلمه به صدای طبیعت گوش بدهید، از مردم روستای سقالکسار آدرس دقیق این بهشت پنهان را بپرسید. اگر صبح زود به این تالاب بروید به جز لذت بردن از سکوت و زیبایی بکر این منطقه، از تماشای رقص ابر و مه روی کوه‌ها شگفت‌زده می‌شوید.

مراقب باشید که چکمه و بارانی را فراموش نکنید، چرا که شما به یک تالاب مخفی رفته‌اید و اگر با باران مواجه شوید مجبورید گل‌بازی در تالاب اژدراک را تجربه کنید.

تالاب اژدراک

روستای نارنجکل

نارنجکل جایی است که می‌توانید صدای قدم‌هایتان را بشنوید. جمعیت کم و آرامشی که به فضای این روستا حاکم است ناخودآگاه شما را وادار به سکوت می‌کند. اگر  می‌خواهید یکی از بکرترین و زیباترین جاهای دیدنی رشت در بهار را تجربه کنید نارنج کل را در فهرست سفرهایتان قرار بدهید.

زمین‌های کشاورزی، چشمه‌های طبیعی و صدای زنگوله دام‌ها همه چیزی است که برای رهایی از دغدغه‌های شهری به آن نیاز دارید؛ اگر به دنبال جایی برای آرامش هستید، اقامت در روستای نارنجکل را از دست ندهید. البته از آن جا که این منطقه جزو جاذبه های بکر رشت است، باید آدرس دقیق آن را از مردم روستای سقالکسار بپرسید. این روستا از جاهای دیدنی نزدیک رشت است.

روستای نارنج کل

آدرس روستای نارنج کل روی نقشه گوگل:

تالاب عینک رشت

تصور یک مرداب آن هم نه در میان جنگل یا بین کوه‌ها بلکه درست در مرکز یک شهر باید غیرممکن باشد. اگر این موضوع برای شما هم عجیب است باید بازدید از تالاب عینک را در فهرست تفریحات رشت جای بدهید.

تالاب عینک درست شبیه به یک سفره شیشه‌ای در حاشیه غربی شهر رشت پهن شده و تصویر کوه‌های سبز گیلان را به شکل باورنکردنی روی آب منعکس می‌کند. مردابی که اگر روزهای خلوت به دیدنش بروید می توانید سایه ابرها را درونش تماشا کنید و از سکون آرامش‌بخش آب لذت ببرید. البته اگر یک قلاب ماهیگیری داشته باشید می‌توانید لذت بردن از این مرداب را دو چندان کنید. تالاب عینک یکی از نقاط مورد علاقه ماهیگیران شمال و البته از جاهای دیدنی رشت گیلان است.

جالب است بدانید که تالاب عینک از بارش باران و آب مازاد زمین‌های کشاورزی تشکیل شده و به رودخانه راهی ندارد. قسمت عجیب‌تر این که تالاب عینک با وجود اینکه در وسط شهر قرار دارد و احتمال تخریب و خشک شدن بیشتری دارد اما همچنان بزرگ ترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ ایران است. اگر  قصد بازدید از جاهای دیدنی طبیعی رشت را دارید، این مرداب را از دست ندهید. برای رفتن به تالاب عینک باید به سمت غرب شهر رشت بروید. این تالاب در نزدیکی پارک دانشجو در بلوار شهید افتخاری رشت قرار دارد.  

تالاب عینک رشت

آدرس تالاب عینک رشت روی نقشه گوگل

جاده سراوان فومن

شما در طول حرکت در این جاده فقط و فقط یک جمله را با خودتان تکرار می‌کنید: یعنی ممکن است زیباتر از این هم باشد؟ فرقی نمی‌کند چه فصلی به سمت جاده سراوان فومن می‌روید، اگر بهار و تابستان باشد از هجوم درخت‌ها به سمت پایین جاده و سبزی بکر مسیر تعجب می‌کنید. درست شبیه به اینکه قبل از شما کسی این جاده را کشف نکرده است.

اما اگر زمستان و پاییز به سمت رشت  بروید، با منظره‌ای در خواب‌های رویایتان روبرو می‌شوید. مه تمام جاده را گرفته و تصویر درختان نارنجی و زرد و قهوه‌ایی را نیمه شفاف کرده است. کمی پنجره ماشین را پایین بکشید تا با خوردن نم جنگل به صورتتان و دیدن برگ‌ریزان پاییزی متوجه شوید که بیدار هستید.

از این مهم‌تر اگر به تابلوهای جاده دقت کنید می‌توانید موزه گیلان و چند مورد از جاهای دیدنی رشت را هم در بین مسیر پیدا کنید. برای دیدن این جاده باید از ورودی شهر رشت که نزدیک به پارک جنگلی سراوان است به سمت فومن حرکت کنید.

جاده سراوان فومن

آدرس جاده سراوان فومن روی نقشه گوگل

چگونه بهترین سفر ممکن را در رشت تجربه کنیم؟

واقعیت این است که حتی اگر به زیباترین نقطه جهان هم سفر کنید، همه چیز به حس‌وحال شما باز می‌گردد. اگر دوست دارید بهترین تجربه‌های ممکن را در یک سفر داشته باشید، کافی است از دغدغه‌های زندگی روزمره فاصله بگیرید و زمانی را فقط به خودتان و تماشا کردن اختصاص بدهید.

درست مثل اینکه امروز تازه متولد شدید، همه چیز را برای اولین بار می‌بینید و هرچیزی را برای اولین بار تجربه می‌کنید. حضور در لحظه بدون فکر کردن به اینکه در خانه یا شهر خودتان چه چیزی انتظاراتان را می‌کشد سفرتان را متفاوت‌تر از قبل می‌کند. اگر قصد سفر به رشت را دارید این بار رهاتر از قبل به همه چیز نگاه کنید. مطمئن باشید سفر متفاوتی را تجربه خواهید کرد.

آیا تجربه سفر به رشت را دارید؟ شما کدام جاذبه این شهر را به خوانندگان ما پیشنهاد می‌کنید؟

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی رشت

جاهای دیدنی رشت در پاییز کجاست؟

اگر عاشق طبیعت پاییزی، مه و برگ‌ریزان هستید، مرداب سراوان، دریاچه سقالکسار و باغ محتشم از بهترین جاهای دیدنی رشت محسوب می شود.

جاهای تفریحی رشت کجاست؟

اگر به دنبال جایی برای تفریحات گروهی در رشت هستید، پینت بال جنگلی سراوان، پارک قصر بازی رشت، شهر شادی رشت و باشگاه کارتینگ رشت را جزو فهرست‌تان قرار دهید.

جاهای دیدنی بکر رشت کدامند؟

دیدنی های بکر در رشت کم نیست. اما شاید روستای نارنجکل و تالاب اژدراک جزو بکرترین ها باشد. از سمتی اگر از رشت به سمت منطقه کوهستانی و جنگلی دیلمان بروید از دیدن طبیعت دست‌نخورده و مناظر باورنکردنی که از خاص ترین جاهای دیدنی رشت است، شگفت زده خواهید شد.

بهترین جاهای دیدنی رشت در بهار کدام است؟

دریاچه و پارک جنگلی سراوان، دریاچه و روستای سقالکسار، روستای نارنج کل و… از جمله جاهای دیدنی رشت است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید